Logika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-LOG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W01, NP2_U01, NP2_K03 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cel przedmiotu: – zwrócenie uwagi na korzyści z praktykowania logiki; – wprowadzenie w arkana sztuki rozumowania; – sprawność logicznego myślenia; – sprawność odróżniania działania racjonalnego od takiego, które racjonalność tylko udaje. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Logika w teorii: Jak myślimy? Logika a inne typy wiedzy: matematyka, filozofia, psychologia (historia problemu); Kultura znaku: symbole, języki, obrazy, znaki naturalne i umowne. 2. Logika w akcji: Tautologie i kombinatoryka zero-jedynkowa; Elementy rachunku zdań; Kwadrat logiczny; Błędy logiczne - treściowe, języka, metodologiczne, rozumowania.. |
Literatura: |
1.Podręczniki: K. Pawłowski, Zarys logiki, Skrypt dla studentów kierunków humanistycznych, UKSW, Warszawa 2012; K. Pawłowski, Podstawy Logiki ogólnej. Skrypt dla studentów kierunków humanistycznych, UKSW, Warszawa 2016; 2. Literatura przedmiotu: L. Borkowski, Wprowadzenie do logiki i teorii mnogości, TN KUL, Lublin 1991; L. Borkowski, Logika formalna, PWN, Warszawa 1997; S. Kamiński, Filozofia i metoda, TN KUL, Lublin 1993; S. Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1981; Mała encyklopedia logiki, red. nauk. W. Marciszewski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988. E. Żarnecka-Biały, Mała logika, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, wyd. 4 z CD, Kraków 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(W) Student objaśnia podstawową terminologię logiczną. Charakteryzuje typy błędów logicznych. Rozróżnia typy definicji. Tłumaczy elementarne problemy dotyczące rachunku logicznego. (U)Student klasyfikuje i analizuje błędy logiczne. Posługuje się kategoriami składniowymi Porównuje rodzaje definicji i typy wiedzy. Posługuje się rachunkiem logicznym: sylogistyka, rachunek zdań. Odróżnia rozumowania niezawodne od zawodnych. (K) Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii. Troszczy się o zachowanie elementarnej kultury logicznej w dyskusji. Wykazuje się odpowiedzialnością w formułowaniu wypowiedzi ustnych i pisemnych. AKTYWNOŚĆ STUDENTA i LICZBA GODZIN PRACY _________________________________________ wykład............................................................15 Przygotowanie się do zajęć.................................15 Przygotowanie się do egzaminu...........................30 __________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
1) ocena formująca: - na ocenę 2 – Student nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu logiki; nie rozróżnia podstawowych kategorii składniowych i elementów rachunku logicznego. - na ocenę 3 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego. Z testu student musi uzyskać 7-8 punktów (zob. inna punktacja w e-learning). - na ocenę 3,5 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego. Z testu student musi uzyskać 9-10 punktów (zob. inna punktacja w e-learning). - na ocenę 4 – Student nie tylko prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego, ale potrafi wyjaśniać różne definicje, kategorie składniowe i posługuje się rachunkiem logicznym. Analizuje różne typy błędów logicznych. Z testu student musi uzyskać - 11-12 punktów (zob. inna punktacja w e-learning). - na ocenę 4.5 – Student nie tylko prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego, ale potrafi wyjaśniać różne definicje, kategorie składniowe i posługuje się rachunkiem logicznym. Analizuje różne typy błędów logicznych. Z testu student musi uzyskać – 13-14 punktów (zob. inna punktacja w e-learning). - na ocenę 5 – Student posługuje się podstawowymi pojęciami logicznymi, kategoriami składniowymi, definicjami i rachunkiem logicznym oraz stosuje praktycznie wyłonione w analizie różne typy błędów logicznych. . Z testu student musi uzyskać - 15 punktów (zob. inna punktacja w e-learning). 2) ocena końcowa: ocena z testu a) w trybie stacjonarnym nauczania test to 14-15 zadań. Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt. b) W trybie e-learning obowiązują następujące zasady zaliczenia: (1) Ilość zadań to 30; (2) niektóre z nich dotyczą teorii, a niektóre mają formę zadań (wyżej punktowane); (3) Wszystkie pytania są wprawdzie "zamknięte" i jednokrotnego wyboru, ale niektóre z nich wymagają rozwiązania, aby wybrać odpowiednią odpowiedź. W związku z tym proszę o zaopatrzenie się w przybory do pisania (kartka, ołówek), aby móc prowadzić obliczenia schematów rozumowań (sylogistyka; KRZ). (4) czas egzaminu to 45 min. (5) punktacja: maksymalna liczba punktów to 36 - w tym 24 pytania po 1 pkt. (max.- 24 pkt.) i 6 pytań po 2 pkt. (max.-12 pkt.). (6) oceny: 5,0=33-36 pkt.; 4,5= 29-32 pkt.; 4,0= 25-28 pkt.; 3,5=21-24 pkt.; 3,0=17-20 pkt.; 2.0=0-16 pkt. (egzamin niezaliczony). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boużyk | |
Prowadzący grup: | Maria Boużyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cel przedmiotu: – zwrócenie uwagi na korzyści z praktykowania logiki; – wprowadzenie w arkana sztuki rozumowania; – sprawność logicznego myślenia; – sprawność odróżniania działania racjonalnego od takiego, które racjonalność tylko udaje. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Logika w teorii: Jak myślimy? Logika a inne typy wiedzy: matematyka, filozofia, psychologia (historia problemu); Kultura znaku: symbole, języki, obrazy, znaki naturalne i umowne. 2. Logika w akcji: Tautologie i kombinatoryka zero-jedynkowa; Elementy rachunku zdań; Kwadrat logiczny; Błędy logiczne - treściowe, języka, metodologiczne, rozumowania.. |
|
Literatura: |
1.Podręczniki: K. Pawłowski, Zarys logiki, Skrypt dla studentów kierunków humanistycznych, UKSW, Warszawa 2012; K. Pawłowski, Podstawy Logiki ogólnej. Skrypt dla studentów kierunków humanistycznych, UKSW, Warszawa 2016; 2. Literatura przedmiotu: L. Borkowski, Wprowadzenie do logiki i teorii mnogości, TN KUL, Lublin 1991; L. Borkowski, Logika formalna, PWN, Warszawa 1997; S. Kamiński, Filozofia i metoda, TN KUL, Lublin 1993; S. Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1981; Mała encyklopedia logiki, red. nauk. W. Marciszewski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988. E. Żarnecka-Biały, Mała logika, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, wyd. 4 z CD, Kraków 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
Nie jest wymagana żadna wiedza z logiki. Zajęcia są prowadzone na poziomie podstawowym. Wymagana jest natomiast wiedza z filozofii przewidziana w programie studiów I stopnia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.