Metodologia badań pedagogicznych z elementami statystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-MBPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań pedagogicznych z elementami statystyki |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Pedagogika: WIEDZA: NP1_W12, NP1_W24 UMIEJĘTNOŚCI: NP1_U05, NP1_U25 KOMPETENCJE: NP1_K01 Pedagogika specjalna: WIEDZA: PSI_W16 UMIEJĘTNOŚCI: PSI_U03, PSI_U05 KOMPETENCJE: PSI_K01 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z Metodologii badań pedagogicznych z elementami statystyki przygotowują studenta do prawidłowego projektowania i przeprowadzania badań, a także uczą samodzielnie analizować i interpretować zebrane dane. Głównym celem prowadzonych zajęć jest wykazanie związków między metodologicznymi aspektami problematyki badawczej, a statystyczną analizą danych. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia z Metodologii badań pedagogicznych z elementami statystyki przygotowują studenta do prawidłowego projektowania i przeprowadzania badań, a także uczą samodzielnie analizować i interpretować zebrane dane. Głównym celem prowadzonych zajęć jest wykazanie związków między metodologicznymi aspektami problematyki badawczej, a statystyczną analizą danych. Student zostanie zapoznany z prawidłową metodologicznie konstrukcją kwestionariusza ankiety. Następnie omówiony zostanie związek między formułowanymi pytaniami, a wskaźnikami zmiennych, które podlegają badaniu. Dalsza analiza danych będzie uwzględniała obliczenie statystyk opisowych (miar tendencji centralnej, miar rozproszenia, miar kształtu rozkładu), prezentację tabelaryczną i graficzną danych oraz wykonanie prostego wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem m.in. testów chi-kwadrat, współczynników korelacji r-Pearsona czy testów t-Studenta. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA EK_01. Student zna podstawowe pojęcia metodologiczno-statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, operacjonalizacja, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych) EK_02. Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych. EK_03. Student zna metodologiczne wytyczne do budowania własnego narzędzia badawczego, jakim jest kwestionariuz. EK_04. Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu). EK_05. Student potrafi wymienić podstawowe testy wykorzystywane do wnioskowania statystycznego, podaje ich hipotezy zerowe i alternatywne oraz założenia. UMIEJĘTNOŚCI EK_01. Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics. EK_02. Student potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics. EK_03. Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics. EK_04. Student wykonuje prostą analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics. EK_05. Student potrafi prawidłowo opisać uzyskane wyniki, jak i dokonać ich interpretacji. KOMPETENCJE EK_01. Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować. EK_02. Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy. Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz) Udział w ćwiczeniach - 8h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25h Konsultacje - 12h Przygotowanie się do zaliczenia - 15h SUMA GODZIN: 60h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.