Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-MDE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W05, NP2_U08, NP2_K01

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z funkcjonowaniem doradztwa edukacyjno-zawodowego (w tym przybliżenie sposobów realizacji zadań z tego zakresu) oraz uwarunkowaniami jego przebiegu; wyposażenie w podstawowe umiejętności m.in. analizy potrzeb i wyzwań współczesnego rynku pracy oraz budowania warsztatu pracy szkolnego doradcy zawodowego; zaktywizowanie Studentów do planowania także własnej przyszłości edukacyjno-zawodowej i do podjęcia współpracy ze specjalistami w tym obszarze.

Pełny opis:

Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację:

1. Doradztwo zawodowe i pojęcia pokrewne. Cele doradztwa edukacyjno-zawodowego - 1 godz.

2. System doradztwa zawodowego w szkole (założenia i realizacja) - 2 godz.

3. Zadania, metody oraz narzędzia pracy doradcy zawodowego. Teoria oraz praktyka - 2 godz.

4. Udział i rola poradni psychologiczno – pedagogicznej w procesie wyboru zawodu - 2 godz.

5. Doradztwo zawodowe w wybranych instytucjach rynku pracy. Współpraca m.in. ze szkołami - 1 godz.

Literatura:

1. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008.

2. Paszkowska - Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006.

3. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy: doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012.

4. Sobierajski T., Doradztwo zawodowe: uniwersalizm i konceptualizacja, Warszawa 2013.

5. Wojtasik B., Podstawy poradnictwa kariery poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2011.

Proponowana literatura dodatkowa:

1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.

2. Jaskólska A., Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomaganie z pasją, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2015.

3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005.

4. Knopik T., Zafascynowani światem. Efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2018.

5. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013.

Ponadto, dodatkowe materiały dla Osób uczestniczących w konwersatorium umieszczane w aplikacji MS Teams oraz na platformie Moodle.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

EU_01 Absolwent zna terminy oraz teorie rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem ich praktycznego zastosowania, metodykę w obszarze doradztwa edukacyjno - zawodowego.

UMIEJĘTNOŚCI:

EU_01 Absolwent potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-zawodowych, wspiera ich i inspiruje do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

KOMPETENCJE:

EU_01 Absolwent jest gotowy do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, budowania warsztatu pracy pedagoga.

Planowany godzinowy nakład pracy Studentów (1 punkt ECTS razy 30h):

- godziny kontaktowe – konwersatoria – 8h

- przygotowanie projektu – 8h

- przygotowanie się do zaliczenia – 12h

- udział w konsultacjach (MS Teams) –2h

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Obecność* i aktywny udział w zajęciach, zadaniach: indywidualnym oraz realizowanych w grupie

(NP2_W05, NP2_U08, NP2_K01);

* możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność.

- Uczestnictwo online w wybranej inicjatywie edukacyjnej lub prozawodowej wzmacniającej kompetencje zawodowe

(NP2_U08, NP2_K01);

- Przygotowanie projektu zespołowego - prezentacja i analiza wybranego środowiska/instytucji ze względu na: a. innowacyjne formy, metody realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego lub/i b. niestandardowych adresatów prowadzonych działań albo c. opracowanie projektu doradczego dla wybranej grupy osób (NP2_W05, NP2_U08).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)