Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-MDE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W05, NP2_U08, NP2_K01 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z funkcjonowaniem doradztwa edukacyjno-zawodowego (w tym przybliżenie sposobów realizacji zadań z tego zakresu) oraz uwarunkowaniami jego przebiegu; wyposażenie w podstawowe umiejętności m.in. analizy potrzeb i wyzwań współczesnego rynku pracy oraz budowania warsztatu pracy szkolnego doradcy zawodowego; zaktywizowanie Studentów do planowania także własnej przyszłości edukacyjno-zawodowej i do podjęcia współpracy ze specjalistami w tym obszarze. |
Pełny opis: |
Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację: 1. Doradztwo zawodowe i pojęcia pokrewne. Cele doradztwa edukacyjno-zawodowego - 1 godz. 2. System doradztwa zawodowego w szkole (założenia i realizacja) - 2 godz. 3. Zadania, metody oraz narzędzia pracy doradcy zawodowego. Teoria oraz praktyka - 2 godz. 4. Udział i rola poradni psychologiczno – pedagogicznej w procesie wyboru zawodu - 2 godz. 5. Doradztwo zawodowe w wybranych instytucjach rynku pracy. Współpraca m.in. ze szkołami - 1 godz. |
Literatura: |
1. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008. 2. Paszkowska - Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006. 3. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy: doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012. 4. Sobierajski T., Doradztwo zawodowe: uniwersalizm i konceptualizacja, Warszawa 2013. 5. Wojtasik B., Podstawy poradnictwa kariery poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2011. Proponowana literatura dodatkowa: 1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007. 2. Jaskólska A., Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomaganie z pasją, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2015. 3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005. 4. Knopik T., Zafascynowani światem. Efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2018. 5. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013. Ponadto, dodatkowe materiały dla Osób uczestniczących w konwersatorium umieszczane w aplikacji MS Teams oraz na platformie Moodle. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: EU_01 Absolwent zna terminy oraz teorie rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem ich praktycznego zastosowania, metodykę w obszarze doradztwa edukacyjno - zawodowego. UMIEJĘTNOŚCI: EU_01 Absolwent potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-zawodowych, wspiera ich i inspiruje do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. KOMPETENCJE: EU_01 Absolwent jest gotowy do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, budowania warsztatu pracy pedagoga. Planowany godzinowy nakład pracy Studentów (1 punkt ECTS razy 30h): - godziny kontaktowe – konwersatoria – 8h - przygotowanie projektu – 8h - przygotowanie się do zaliczenia – 12h - udział w konsultacjach (MS Teams) –2h |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Obecność* i aktywny udział w zajęciach, zadaniach: indywidualnym oraz realizowanych w grupie (NP2_W05, NP2_U08, NP2_K01); * możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność. - Uczestnictwo online w wybranej inicjatywie edukacyjnej lub prozawodowej wzmacniającej kompetencje zawodowe (NP2_U08, NP2_K01); - Przygotowanie projektu zespołowego - prezentacja i analiza wybranego środowiska/instytucji ze względu na: a. innowacyjne formy, metody realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego lub/i b. niestandardowych adresatów prowadzonych działań albo c. opracowanie projektu doradczego dla wybranej grupy osób (NP2_W05, NP2_U08). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.