Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane problemy pedagogiki pracy i zawodoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-MGR-W-BB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane problemy pedagogiki pracy i zawodoznawstwa
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

EK - 1P_WD1_02// H1A_W04,

EK - 2 P_UD1_07,

EK - 3 P_KD1_01// H1A_K01, / H1A_K04, / S1A_K02


Skrócony opis:

Tresci programowe/kształcenia

1. Pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna.

2. Podstawowe pojęcia pedagogiki pracy.

3. Struktura pedagogiki pracy.w aspekcie całożyciowego rozwoju człowieka.

4. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy oraz układy odniesienia w kategoriach etyki.

5. Zakład pracy jako miejsce pracy człowieka i jego dalszego rozwoju

Pełny opis:

Cele programowe/kształcenia

-Poznanie subdyscypliny pedagogiki pracy - jej rodowodu, przedmiotu badań oraz jej związków z naukami pedagogicznymi i miejscem w strukturze nauk pedagogicznych;

- Poznanie podstawowych pojęć pedagogiki pracy i rozumienia ich roli w wyjaśnianiu przemian i przeobrażeń życia społecznego, gospodarczego i edukacyjnego;

-Rozumienie związków struktury obszarów problemowych pedagogiki pracy w całożyciowym rozwoju człowieka;

- Poszukiwanie związków głównego przedmiotu badań pedagogiki pracy do podstawowych kategorii aksjologicznych, w tym etycznej;

- Rozumienie zakładu pracy jako miejsca humanizacyjnego pracy, kontaktów międzyludzkich, ale również jako miejsca dalszej edukacji.

Tresci programowe/kształcenia

1. Pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna.

2. Podstawowe pojęcia pedagogiki pracy.

3. Struktura pedagogiki pracy.w aspekcie całożyciowego rozwoju człowieka.

4. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy oraz układy odniesienia w kategoriach etyki.

5. Zakład pracy jako miejsce pracy człowieka i jego dalszego rozwoju

Wymagania wstępne:

Zaliczenie przedmiotów podstatowych pedagogicznych, jako bazy do studiowania szerszych treści.

Literatura:

A. Literatura podstawowa

1. Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW Warszawa 2010.

2.Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej. WAiP. Warszawa 2008

3.Baraniak B. Metody badania pracy. WAiP Warszawa 2009.

4.Braniak B./Red./ Wartości w pedagogice pracy. IBE Warszawa 2008

5. Słownik pedagogiki pracy. Ossolinem 1986

Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy. WAiP. Warszawa 2007

B. Literatura uzupełniająca

1.Nowacki T., Korabiowska - Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy. WSPTWP, Warszawa 2000

2.Nowacki T., Zawodoznawstwo. ITeE Radom 2001

3. Kwiatkowski S.M., Kształcenie zawodowe Dylematy teorii i praktyki .IBE Warszawa 2001.

4.Kwiatkoqwski S.M., Bogaj A., Baraniak B., Edukacja a rynek pracy. PWN Warszawa 2006

5.Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy. AB Bydgoszcz 2000

Efekty kształcenia i opis ECTS:

ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym potrzebną do diagnozowania i prognozowania przydatności zawodowej w oparciu o technologię pomiarową a także elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, posiada kompetencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi,

potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań, posiada znajomość strategii aktywnego poszukiwania pracy

ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia wskazując klientowi możliwości rozwoju kariery zawodowej przez całe życie.

Zaliczenie przedmiotów podstawowych pedagogicznych, jako bazy do studiowania szerszych treści.

aktywność studenta opisana nakładem jego pracy w godz.

udział w wykładzie 30

konsultacje 15

przygotowanie do egzaminu 40

studia literaturowe - 35

SUMA GODZIN 75

LICZBA ECTS 120 godz./30 (25) godz. _ 4-5

Metody i kryteria oceniania:

Metody nauczania: Wykład aktywizujący i upoglądowiony

Metody oceny

egzamin, ocenienie wg regulaminu studiów za każde pytanie w skali od 5,0 do 2,0:

5,0 - średnia powyżej 4,7 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym,

4,5 - średnia od 4,3 do 4,7 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu ponad dobrym,

4,0 - średnia od 3,8 do 4,3 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu dobrym,

3,5 - średnia od 3,3 do 3,8 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu ponad dostatecznym,

3,0 średnia od 3,0 do 3,3 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu dostatecznym,

3,0 średnia od 3,0 do 3,3 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu dostatecznym,

2,0 średnia poniżej 3,0 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu niedostatecznym

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)