Wybrane problemy pedagogiki pracy i zawodoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-MGR-W-BB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy pedagogiki pracy i zawodoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | EK - 1P_WD1_02// H1A_W04, EK - 2 P_UD1_07, EK - 3 P_KD1_01// H1A_K01, / H1A_K04, / S1A_K02 |
Skrócony opis: |
Tresci programowe/kształcenia 1. Pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna. 2. Podstawowe pojęcia pedagogiki pracy. 3. Struktura pedagogiki pracy.w aspekcie całożyciowego rozwoju człowieka. 4. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy oraz układy odniesienia w kategoriach etyki. 5. Zakład pracy jako miejsce pracy człowieka i jego dalszego rozwoju |
Pełny opis: |
Cele programowe/kształcenia -Poznanie subdyscypliny pedagogiki pracy - jej rodowodu, przedmiotu badań oraz jej związków z naukami pedagogicznymi i miejscem w strukturze nauk pedagogicznych; - Poznanie podstawowych pojęć pedagogiki pracy i rozumienia ich roli w wyjaśnianiu przemian i przeobrażeń życia społecznego, gospodarczego i edukacyjnego; -Rozumienie związków struktury obszarów problemowych pedagogiki pracy w całożyciowym rozwoju człowieka; - Poszukiwanie związków głównego przedmiotu badań pedagogiki pracy do podstawowych kategorii aksjologicznych, w tym etycznej; - Rozumienie zakładu pracy jako miejsca humanizacyjnego pracy, kontaktów międzyludzkich, ale również jako miejsca dalszej edukacji. Tresci programowe/kształcenia 1. Pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna. 2. Podstawowe pojęcia pedagogiki pracy. 3. Struktura pedagogiki pracy.w aspekcie całożyciowego rozwoju człowieka. 4. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy oraz układy odniesienia w kategoriach etyki. 5. Zakład pracy jako miejsce pracy człowieka i jego dalszego rozwoju Wymagania wstępne: Zaliczenie przedmiotów podstatowych pedagogicznych, jako bazy do studiowania szerszych treści. |
Literatura: |
A. Literatura podstawowa 1. Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW Warszawa 2010. 2.Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej. WAiP. Warszawa 2008 3.Baraniak B. Metody badania pracy. WAiP Warszawa 2009. 4.Braniak B./Red./ Wartości w pedagogice pracy. IBE Warszawa 2008 5. Słownik pedagogiki pracy. Ossolinem 1986 Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy. WAiP. Warszawa 2007 B. Literatura uzupełniająca 1.Nowacki T., Korabiowska - Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy. WSPTWP, Warszawa 2000 2.Nowacki T., Zawodoznawstwo. ITeE Radom 2001 3. Kwiatkowski S.M., Kształcenie zawodowe Dylematy teorii i praktyki .IBE Warszawa 2001. 4.Kwiatkoqwski S.M., Bogaj A., Baraniak B., Edukacja a rynek pracy. PWN Warszawa 2006 5.Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy. AB Bydgoszcz 2000 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym potrzebną do diagnozowania i prognozowania przydatności zawodowej w oparciu o technologię pomiarową a także elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, posiada kompetencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi, potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań, posiada znajomość strategii aktywnego poszukiwania pracy ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia wskazując klientowi możliwości rozwoju kariery zawodowej przez całe życie. Zaliczenie przedmiotów podstawowych pedagogicznych, jako bazy do studiowania szerszych treści. aktywność studenta opisana nakładem jego pracy w godz. udział w wykładzie 30 konsultacje 15 przygotowanie do egzaminu 40 studia literaturowe - 35 SUMA GODZIN 75 LICZBA ECTS 120 godz./30 (25) godz. _ 4-5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: Wykład aktywizujący i upoglądowiony Metody oceny egzamin, ocenienie wg regulaminu studiów za każde pytanie w skali od 5,0 do 2,0: 5,0 - średnia powyżej 4,7 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym, 4,5 - średnia od 4,3 do 4,7 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu ponad dobrym, 4,0 - średnia od 3,8 do 4,3 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu dobrym, 3,5 - średnia od 3,3 do 3,8 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu ponad dostatecznym, 3,0 średnia od 3,0 do 3,3 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu dostatecznym, 3,0 średnia od 3,0 do 3,3 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu dostatecznym, 2,0 średnia poniżej 3,0 za 3 pytania egzaminacyjne - student opanował efekty kształcenia w stopniu niedostatecznym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.