Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Współczesne kontrowersje: osoba, rodzina, religia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-NH222223-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Współczesne kontrowersje: osoba, rodzina, religia |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych Pedagogika niestacjonarne II rok II st. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W11, NP2_U13, NP2_K01 |
Wymagania wstępne: | Bez wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z problemami związanymi z wychowaniem i jego uwarunkowaniami. Szczególnie z tymi związanymi z osobą (jednostką), rodziną oraz religią, w tym, z rolą jednostki w społeczeństwie, rodziną jako modelem wychowania, rolą ojca, matki, dziecka w wychowaniu oraz z problemami budzącymi kontrowersje takimi jak: kary wychowawcze, los, ryzyko wychowawcze, rola religii w rozwoju jednostki i w wychowaniu publicznym |
Pełny opis: |
1. Dwie opcje: kultura – anty-kultura 2. Jednostka, osoba, prawa jednostki, prywatność, uspołecznienie 3. Tolerancja, pluralizm 4. Małżeństwo – modele, społeczne i indywidualne znaczenie, związki nieformalne, wolne związki 5. Rodzina – modele, osobowy model 6. Dziecko – rola dziecka w kulturze, wykorzystywanie dzieci 7. Religia – znaczenie osobowe, społeczne, fanatyzm religijny i świecki, osobowe i społeczne znaczenie wiary |
Literatura: |
Adamski Franciszek, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002 Chantal Delsol, Kamienie węgielne. Na czym nam zależy?, Znak, Krakow2018 (Krytyka „bezczelnego humanizmu”) Gilbert Keith Chesterton, Dla sprawy (Czy humanizm jest religią, Coraz dalej od domu), Wydawnictwo Antyk Marcin Dybowski, Komorów brw. Gender. Spojrzenie krytyczne (red.) J. Jagiełło, D. Oko, Jedność, Kielce 2017. Guitton Jean, Rodzina i miłość, IW Pax, Warszawa 1973 Dietrich von Hidebrand, Małżeństwo, W drodze, Poznań 2017 Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011 Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Znak, Kraków 2005. L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009 Kuby Gabriele, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Kraków 2013 J. Lacan Triumf religii, PWN, Warszawa 2017 Clive Staples Lewis, Listy starego diabła do młodego, IW Pax, Warszawa 1990 Stefan Meetschen, Europa bez Chrystusa? Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2009 Pieper Josef, O miłości, IW Pax, Warszawa 2004 Raport o stanie wiary. Z Ks Kardynałem Josephem Ratzingerem rozmawia Vittorio Messori, Wydawnictwo Michaelinum, Kraków - Warszawa-Struga 1986 R. Rorty, G. Vattimo, Przyszłość religii, Eidos, Kraków 2005 Sadowski Jakub, Rewolucja i kontrrewolucja obyczajów. Rodzina, prokreacja i przestrzeń życia w rosyjskim dyskursie utopijnym lat 20. I 30. XX wieku, Łódź 2005 Szlendak Tomasz, Socjologia rodziny, Ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010 Mariusz Szczygieł, Zrób sobie raj, Wydawnictwo Dowody na istnienie, Warszawa 2019 Główny Urząd Statystyczny, Obszar tematyczny: małżeństwo i rodzina https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza EK 1: Student ma wiedzę dotyczącą źródeł i uwarunkowań dotyczących współczesnych problemów występujących w wychowaniu EK 2: Zna podstawowe problemy i zależności występujące między nimi Umiejętności EK 3: Student potrafi rozróżniać wagę i znaczenie współczesnych problemów występujących w wychowaniu EK 4: Potrafi oceniać ich teoretyczną wartość i praktyczne znaczenie z nimi związane. Kompetencje społeczne EK 5: Potrafi rozpoznawać i oceniać uwarunkowania i konsekwencje moralne występujące w omawianych problemach EK 6: Stosuje kryteria naukowej rzetelności i moralnej odpowiedzialności w zdobywaniu i stosowaniu wiedzy. liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.) - udział w wykładzie - 15 godzin - przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz. - przygotowanie do egzaminu – 30 godz. ECTS: 3 Suma godzin: 75 = 3 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria ogólne: - znajomość tematyki; - umiejętność formułowania problemów; - zdolność krytycznej lektury tekstów; Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii nie potrafi wskazać różnic i zależności między problemami; nie potrafi analizować problemów związanych z wychowaniem; dostateczna (3) - zna częściowo prezentowaną tematykę, potrafi w dostatecznym stopniu wskazać różnice i zależności między problemami; potrafi analizować problemy związane z wychowaniem;, ale w sposób nie pogłębiony; dobra (4) - ma dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów dotyczących wychowania, potrafi w sposób rzetelny wskazywać zależności i różnice między nimi, ocenia i uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną. bardzo dobra (5) - ma rozległą i dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów dotyczących wychowania, potrafi w sposób wnikliwy analizować występujące między nimi zależności i różnice, trafnie ocenia i wszechstronnie uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować prezentowane problemy w sposób krytyczny, umiejętnie przedstawia racje w problemach kontrowersyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 29 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Witold Starnawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.