Praktyka asystencka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-PAPRES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka asystencka |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: P_WR2_04; P_WR2_05; Umiejętności: P_UR2_03; P_UR2_04; P_UR2_06; P_UR2_07; Kompetencje: P_KR2_02; P_KR2_04; P_UR2_05. |
Skrócony opis: |
Praktyka asystencka odbywa się na pierwszym semestrze studiów i obejmuje 50 godzin, na co składa się: - 25 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej - 25 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej, |
Pełny opis: |
Praktyka asystencka odbywa się na pierwszym semestrze studiów i obejmuje 50 godzin, w tym: - 25 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej np.: placówki wsparcia dziennego; domy dziecka; świetlice szkolne, środowiskowe, ogniska wychowawcze; domy samotnej matki, pomocy społecznej; bursy; internaty; itp. - 25 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej, np: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym. Pierwsze 5 godzin na obu rodzajach praktyk poświęcone jest zapoznaniu się z organizacją placówki i niezbędną dokumentacją Kolejne 15 godzin na obu rodzajach praktyk realizowane jest w formie obserwacji różnorodnych zajęć w placówce. Ostatnie 5 godzin na obu rodzajach praktyk polega na omówieniu hospitowanych zajęć, na podstawie udokumentowanych obserwacji. Praktyka w całości polega na obserwacji przez studenta zajęć prowadzonych na terenie placówki, w której realizowane są praktyki asystenckie. Studenci na tym etapie nie są jeszcze przygotowani do prowadzenia jakichkolwiek zajęć, dlatego też nie jest wskazane ich samodzielne bądź z pomocą, przeprowadzanie. Studenci w trakcie trwania praktyk poznają organizację pracy wybranej placówki, zapoznają się z dokumentacją, obserwują zajęcia prowadzone z dziećmi, młodzieżą bądź dorosłymi, asystują nauczycielowi/pedagogowi/wychowawcy. Studenci dokumentują swoje obserwacje, podejmują próby samodzielnego planowania, prowadzenia i dokumentowania niektórych zajęć. |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca przydatna do prowadzenia zajęć: - Bloomquist. M.L. (2011) Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Kraków: UJ. - Grudziewska A. red. (2015) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 1, Warszawa: Difin. - Grudziewska A. red. (2016) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 2, Warszawa: Difin. - Kozdroń A. (2014) Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców, Warszawa: Difin. - Paszkiewicz A. (2017) Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa: Difin - Verfuerth M. (2001) Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych. Kielce: Jedność |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student w zakresie: Wiedzy: W_01 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; W_02 - zna podstawy prawne funkcjonowania placówki; W_03 - zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; W_04 - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; Umiejętności: U_01 - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; U_02 - potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań; U_03 - potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); U_04 - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; U_05 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej; Kompetencji: K_01 - wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem; K_02 - jest zainteresowany problematyką zajęć; K_03 - przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych; K_04 - wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem; K_05 - identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk. Opis ECTS: Godziny na organizację praktyk: 5 Realizacja godzin praktyk: 50 Zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 15 godz Wypełnienie niezbędnych dokumentów: 10 godzin Suma ECTS: 90 godz / 30 = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu Pełnomocnikowi Dziekana ds. praktyk: - karty praktykanta, - dziennika praktyk, - arkuszy obserwacji zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk, - kart kompetencji praktykanta, - innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp. |
Praktyki zawodowe: |
Przed przystąpienia do odbywania praktyk należy zapoznać się z Regulaminem Praktyk WNP UKSW. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.