Pedagogika chrześcijańska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-PCHRZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika chrześcijańska |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PEDAGOGIKA: Wiedza NP1_W01 NP1_W11 Umiejętności NP1_U08 NP1_U10 Kompetencje NP1_K05 NP1_K10 PEDAGOGIKA SPECJALNA: Wiedza PS1_W11 PS1_W14 Umiejętności PS1_U09 PS1_U15 Kompetencje PS1_K08 PS1_K09 |
Skrócony opis: |
Problematyka: 1. Inspiracja chrześcijańska w pedagogice i wychowaniu; 2. Rozwój historyczny pedagogiki w inspiracji chrześcijańskiej; 3. Dokumenty Kościoła o wychowaniu młodzieży; 4. Ruchy i grupy religijne; 5. Cele, zasady, formy wychowania i nauczania chrześcijańskiego; 6. Religijność i duchowość; 7. System prewencyjny ks. Bosko we współczesnym wychowaniu; 8. Wychowanie chrześcijańskie a kultura. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest wskazanie, że chrześcijaństwo jako religia i jako system doktrynalny odegrało ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej kultury. Student, odwołując się do dokumentów Kościoła powinien umieć uzasadnić obecność chrześcijan w różnych sektorach życia, w tym również na gruncie wychowania i pedagogiki. Odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby wskazać jej znaczenie dla pełnego (integralnego) rozwoju człowieka. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim; M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 1999; J. Bagrowicz, Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000; Z. Marek, Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014. Literatura uzupełniająca: J. Bagrowicz, S. Jankowski, Pan Bóg twój, wychowuje ciebie (Pwt 8,5). Studia z pedagogiki biblijnej, Toruń 2005; Pedagogika chrześcijańska. Tradycja współczesność nowe wyzwania, red. J. Michalski, A. Zakrzewska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010; Pedagogia katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, t. 1, red. J. Kostkiewicz, Wyd. Impuls, Kraków 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student po ukończeniu wykładu zna elementarną terminologię używaną w pedagogice o inspiracji chrześcijańskiej oraz rozumie jej źródła. Potrafi wskazać, że chrześcijaństwo jako religia i jako system doktrynalny odegrało ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej kultury. Umiejętności Student, odwołując się do dokumentów Kościoła potrafi uzasadnić obecność chrześcijan w różnych sektorach życia, w tym również na gruncie wychowania i pedagogiki. Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów. Kompetencje Odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka. Wyraża przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym. AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy - indywidualna praca z tekstem 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne składające się z dziesięciu pytań otwartych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć. Punkty - ocena: 10-9 = 5.0 8 = 4.5 7 = 4.0 6 = 3.5 5 = 3.0 - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przedstawić źródeł pedagogiki o inspiracji chrześcijańskiej oraz podstawowych dokumentów Kościoła na temat wychowania; - na ocenę 3 (dst.): potrafi zaprezentować elementarną terminologię używaną w pedagogice o inspiracji chrześcijańskiej, przedstawić i sformułować podstawowe problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka oraz wymienić podstawowe dokumenty Kościoła na temat wychowania młodzieży; - na ocenę 4 (db): prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa jako religii i jako systemu doktrynalnego, który odegrał ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej edukacji i kultury; - na ocenę 5 (bdb): odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby potrafi przedstawić i sformułować podstawowe problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka oraz ważne miejsce inspiracji chrześcijańskiej we współczesnej edukacji i kulturze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.