Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika chrześcijańska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-PCHRZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika chrześcijańska
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PEDAGOGIKA:


Wiedza

NP1_W01

NP1_W11


Umiejętności

NP1_U08

NP1_U10


Kompetencje

NP1_K05

NP1_K10


PEDAGOGIKA SPECJALNA:


Wiedza

PS1_W11

PS1_W14


Umiejętności

PS1_U09

PS1_U15


Kompetencje

PS1_K08

PS1_K09

Skrócony opis:

Problematyka:

1. Inspiracja chrześcijańska w pedagogice i wychowaniu;

2. Rozwój historyczny pedagogiki w inspiracji chrześcijańskiej;

3. Dokumenty Kościoła o wychowaniu młodzieży;

4. Ruchy i grupy religijne;

5. Cele, zasady, formy wychowania i nauczania chrześcijańskiego;

6. Religijność i duchowość;

7. System prewencyjny ks. Bosko we współczesnym wychowaniu;

8. Wychowanie chrześcijańskie a kultura.

Pełny opis:

Celem wykładu jest wskazanie, że chrześcijaństwo jako religia i jako system doktrynalny odegrało ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej kultury. Student, odwołując się do dokumentów Kościoła powinien umieć uzasadnić obecność chrześcijan w różnych sektorach życia, w tym również na gruncie wychowania i pedagogiki. Odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby wskazać jej znaczenie dla pełnego (integralnego) rozwoju człowieka.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim; M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 1999; J. Bagrowicz, Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000; Z. Marek, Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014.

Literatura uzupełniająca:

J. Bagrowicz, S. Jankowski, Pan Bóg twój, wychowuje ciebie (Pwt 8,5). Studia z pedagogiki biblijnej, Toruń 2005; Pedagogika chrześcijańska. Tradycja współczesność nowe wyzwania, red. J. Michalski, A. Zakrzewska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010; Pedagogia katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, t. 1, red. J. Kostkiewicz, Wyd. Impuls, Kraków 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Student po ukończeniu wykładu zna elementarną terminologię używaną w pedagogice o inspiracji chrześcijańskiej oraz rozumie jej źródła.

Potrafi wskazać, że chrześcijaństwo jako religia i jako system doktrynalny odegrało ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej kultury.

Umiejętności

Student, odwołując się do dokumentów Kościoła potrafi uzasadnić obecność chrześcijan w różnych sektorach życia, w tym również na gruncie wychowania i pedagogiki.

Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów.

Kompetencje

Odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka.

Wyraża przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.

AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Godziny kontaktowe - wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy - indywidualna praca z tekstem 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne składające się z dziesięciu pytań otwartych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć.

Punkty - ocena:

10-9 = 5.0

8 = 4.5

7 = 4.0

6 = 3.5

5 = 3.0

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przedstawić źródeł pedagogiki o inspiracji chrześcijańskiej oraz podstawowych dokumentów Kościoła na temat wychowania;

- na ocenę 3 (dst.): potrafi zaprezentować elementarną terminologię używaną w pedagogice o inspiracji chrześcijańskiej, przedstawić i sformułować podstawowe problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka oraz wymienić podstawowe dokumenty Kościoła na temat wychowania młodzieży;

- na ocenę 4 (db): prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa jako religii i jako systemu doktrynalnego, który odegrał ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej edukacji i kultury;

- na ocenę 5 (bdb): odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby potrafi przedstawić i sformułować podstawowe problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka oraz ważne miejsce inspiracji chrześcijańskiej we współczesnej edukacji i kulturze.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)