Pedagogika rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-PEDROD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika rodziny |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W13, NP2_W25, NP2_W27, NP2_U01, NP2_K07, NP2_K10 |
Skrócony opis: |
Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu pedagogiki rodziny. |
Pełny opis: |
Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu pedagogiki rodziny. Ukazanie rodziny jako grupy, wspólnoty i instytucji opiekuńczo - wychowawczej. Charakterystyka podstawowych składników tegoż środowiska, ważnych dla jego funkcjonalności oraz dysfunkcji, jakich doświadcza, a także form i możliwości wsparcia współczesnej rodziny. |
Literatura: |
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; I. Krasiejko, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019; M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016; A. seweryńska, Uczen z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001., Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3; Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny; Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EU 1 - Student ma pogłębioną wiedzę na temat wszystkich składników ważnych dla środowiska wychowawczego rodziny, rozpoznawania jej problemów, zagrożeń i dysfunkcji. EU 2 - Posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat procesu wychowania w rodzinie, będących wynikiem przemian życia małżeńsko – rodzinnego. EU 3 – Posiada wiedzę oraz potrafi wskazać działania wspierające, dostosowane do zagrożeń i potrzeb rodziny. EU 4 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, rozpoznawania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wychowawczych, dysfunkcji i patologii będących zagrożeniem dla procesu socjalizacji i wychowania w rodzinie. EU 5 - Jest wrażliwy na problemy dzieci, młodzieży i dorosłych. EU 6 - Przygotowany do współpracy z instytucjami działających na rzecz wsparcia dziecka i rodziny, posiada wiedzę o specyfice ich zadań i kompetencji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - kolokwium Kryteria oceniania: 3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu pedagogiki rodziny, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie. 3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy dotyczącej rodziny i jej roli wychowawczej, zna podstawowe funkcje, zadania rodziny, przykłady instytucji i organizacji pełniących funkcje opiekuńcze i wychowawcze wobec dzieci i młodzieży, wspomagających rodzinę w procesie wychowania, nie rozpoznaje jednak wnikliwie problemów środowiska rodzinnego, co rzutuje na ograniczone propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. 4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, poprawnie diagnozuje i projektuje działania wspierające, nie jest jednak w tych działaniach dostatecznie wnikliwy, wykazuje dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. 4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie rodziny, jej funkcji, zadań, funkcjonalności, przejawów dysfunkcji i patologii, rozumie potrzebę działań wspierających braki środowiska rodzinnego, posiada umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. 5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą rodziny, potrafi rozpoznawać trudności w funkcjonowaniu rodziny i dziecka, rozumie potrzebę działań wspierających, zna przykłady, specyfikę i zadania instytucji i organizacji działających w obszarze opieki, wychowania i wsparcia dzieci, młodzieży i rodziny, jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Krajewska | |
Prowadzący grup: | Beata Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu pedagogiki rodziny. |
|
Pełny opis: |
Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu pedagogiki rodziny. Ukazanie rodziny jako grupy, wspólnoty i instytucji opiekuńczo - wychowawczej. Charakterystyka podstawowych składników tegoż środowiska, ważnych dla jego funkcjonalności oraz dysfunkcji, jakich doświadcza, a także form i możliwości wsparcia współczesnej rodziny. |
|
Literatura: |
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; I. Krasiejko, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019; M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016; A. seweryńska, Uczen z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001., Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3; Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny; Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. |
|
Wymagania wstępne: |
brak wymagań wstępnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.