Psychologia kliniczna - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-PKLCW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna - ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP1_W01 NP1_W02 NP1_W04 NP1_U02 NP1_U03 NP1_K02 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi obszarami z zakresu psychologii klinicznej, przedstawienie jej teoretycznych modeli i koncepcji. Zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zaburzeniami psychicznymi: diagnozą tych zaburzeń, objawami i sposobami ich leczenia. |
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę z następujących obszarów psychologii klinicznej: Pozna: główne modele teoretyczne w psychologii klinicznej, kontrowersje wokół pojęcia normy i patologii, rolę i cel diagnozy w psychologii klinicznej, wywiad psychologiczny: metody zbierania wywiadu, funkcja, cel, narzędzia diagnostyczne. Symptomatologia wybranych rodzajów zaburzeń psychicznych, przyczyny ich występowania, metody leczenia (zaburzenia lękowe, depresyjne, zaburzenia zachowania, odżywiania, całościowe zaburzenia rozwoju, schizofrenia, zespół stresu pourazowego PTSD, zaburzenia osobowości) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: -Sęk H., Psychologia kliniczna T.1 i 2, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005 -Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003 -Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 -Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003 Sęk, Helena, Wprowadzenie do psychologii klinicznej, "Scholar" Warszawa 2001 -Kendall, Philip C ; Kowalczewska, Joanna, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004 -Carson, Robert C ,Butcher, James Neal ,Mineka, Susan ,Dietrich, Władysław, Psychologia zaburzeń, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003 -Rola, Jarosław, Zalewska, Marina, Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002 -Hallowell, M. Edward , Ratey, J. John, W świecie ADHD: nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych, Media Rodzina, Poznań 2004 Literatura uzupełniająca: Stemplewska- Żakowicz, Wywiad psychologiczny, Wydawnictwo EMU, Warszawa 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student umie scharakteryzować główne modele teoretyczne w psychologii klinicznej. Potrafi właściwie zebrać wywiad psychologiczny, zna jego cele i podstawy teoretyczne. Wie czym jest diagnoza psychologiczna i jakie ma znaczenie w procesie tworzenia programu pracy i leczenia pacjentów. Umie scharakteryzować wybrane zaburzenia psychiczne, podać objawy, zaproponować leczenie. Umie korzystać z opracowań zawierających klasyfikacje diagnostyczne określonych zaburzeń psychicznych. Wykazuje duża otwartość i pomysłowość w projektowaniu pracy z osobami chorymi psychicznie . |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - prezentacja multimedialna - praca w grupach - praca indywidualna podczas zajęć - studium przypadku - dyskusja Kryteria oceniania: - kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę: 5 - Student posiada pełną wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna bardzo dobrze objawy, przyczyny powstawania poznanych zaburzeń psychicznych, potrafi dokonać diagnozy i zaproponować różne formy pomocy i leczenia, umie wskazać na elementy normy i patologii zachowań człowieka i podaje adekwatne przykłady z własnej praktyki ma świadomość potrzeby psychoprofilaktyki i psychoedukacji dla zdrowia psychicznego człowieka, wykazuje duża otwartość i pomysłowość w projektowaniu pracy z osobami chorymi psychicznie 4+ - Student opanował na poziomie dobrym wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna dobrze objawy, przyczyny powstawania poznanych zaburzeń psychicznych, potrafi dokonać diagnozy i zaproponować różne formy pomocy i leczenia, umie wskazać na elementy normy i patologii zachowań człowieka i podaje adekwatne przykłady z własnej praktyki, ma świadomość potrzeby psychoprofilaktyki i psychoedukacji dla zdrowia psychicznego człowieka, 4 - Student opanował na poziomie dobrym wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna dobrze objawy, przyczyny powstawania poznanych zaburzeń psychicznych, potrafi dokonać diagnozy i zaproponować różne formy pomocy i leczenia 3+ student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna w stopniu dostatecznym przyczyny powstawania oraz objawy poznanych zaburzeń psychicznych, umie bez dokładnego opisu określić formy pomocy osobom psychicznie chorym, umie podać przykłady tylko do część elementów składających się na normę i patologię zachowań 3 - student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna w stopniu dostatecznym przyczyny powstawania oraz objawy poznanych zaburzeń psychicznych, umie bez dokładnego opisu określić formy pomocy osobom psychicznie chorym, bez podania przykładów wymienia elementy normy i patologii zachowań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.