Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-PRC-KK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA

NP1_W05, NP1_U04, NP1_K02

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii rozwoju człowieka, w tym w szczególności z uwarunkowaniami rozwoju, teoriami wyjaśniającymi rozwój człowieka w cyklu życia oraz zmianami rozwojowymi w poszczególnych stadiach rozwoju.

Pełny opis:

Pojęcie rozwoju, zmiany rozwojowej, tempa, rytmu i dynamiki

Stadia rozwoju człowieka

Uwarunkowania rozwoju człowieka - koncepcje jedno i wieloczynnikowe

Rodzina jako środowisko wychowawcze dziecka

Wybrane teorie wyjaśniające rozwój psychoruchowy człowieka (m.in. teoria J. Piageta, L.S.Wygotskiego, J. Brunera, U. Bronfenrennera, A.Bandury)

Charakterystyka rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, moralnego oraz rozwoju mowy w od okresu prenatalnego do okresu późnej dorosłości.

Dziecko jako odbiorca i twórca sztuki

Etapy rozwoju rysunku dziecka

Zabawa i zabawki w rozwoju dziecka w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa

Zaburzenia w rozwoju dzieci - przegląd wybranych zespołów genetycznych (etiologia, epidemiologia, charakterystyka, przebieg rozwoju, szanse edukacyjne, terapia)

Wybrane metody wspomagania rozwoju dziecka oraz rozwijania umiejętności psychospołecznych na poszczególnych etapach życia

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Bee, H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Birch, A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarycie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińka A. I. (2015). Psychologiczne portrety. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ciccarelli S. K., White J. N. (2015). Psychologia, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza„Impuls”.

Twardowski A. (2009). Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PolskiegoTowarzystwa Pedagogicznego.

Turner, J. S. Helms, D. B. (1999), Rozwój człowieka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Vasta, R. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Wadsworth, B. J. (1998), Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004), Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się,Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Eliot L. (2010).,Co tam się dzieje. Jak rozwijać mózg i umysł w pierwszych latach życia, Wyd. Media Rodzina, Poznań.

Rostowski J. (2012), Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne, Wyd. Difin, Warszawa.

Sekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L. (red.).(2008), Psychomotoryka. Ruch pełen znaczeń. Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław

Efekty kształcenia i opis ECTS:

NP1_W05 zna i rozumie pojęcia z obszaru psychologii rozwojowej, w tym koncepcje psychologiczne człowieka oraz uwarunkowania jego rozwoju w cyklu życia

NP1_U04 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i zawodowych

NP1_K02 jest gotowy do wykorzystywania wiedzy psychologicznej dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz projektowania działań wspierających

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe wykład 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h

Przygotowanie się do egzaminu 40h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)

punktacja:

16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)

14 p. - ocena: dobry plus (4.5)

13-12 p. - ocena: dobry (4)

11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)

10-9- p. - ocena: dostateczny (3)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)