Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-SEM-MGR1-WS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W01, NP2_W04, NP2_W16, NP2_U01, NP2_U02, NP2_U04, NP2_U06, NP2_K04, NP2_K05, NP2_K11

Skrócony opis:

Znajomość terminologii pedagogicznej, specyfiki pedagogiki, w tym zwłaszcza pedagogii personalistycznej oraz zasady prowadzenia badań i pisania pracy naukowej

Pełny opis:

Problematyka ogólna

1.Pedagogika i pedagogia - podstawowe zasady

2. Metodologiczna swoistość pedagogiki

3. Potrzeba dyscypliny metodologicznej

4. Teoria i praktyka w pedagogii osoby

5. Kryterium personalistyczne

- pozytywne, negatywne

- elementy metody personalistycznej

6. Przegląd metod pedagogii osoby

- analiza wybranych metod

- różnorodność metod

7. Wychowanie - pedagogia - pedagogika. Zależności (4 godziny)

8. Pseudowychowanie

9. Problemy szczegółowe (władza wychowawcza, przymus, samowychowanie)

Tematy dotyczące przygotowania pracy magisterskiej

I semestr

1. Zakres tematyczny, pytania, problem

2. Sformułowanie tematu i tytułu pracy

3. Hipotezy ogólne i szczegółowe

4. Praca teoretyczna i teoretyczno-empiryczna

5. Metodologiczny aspekt badań

6. Struktura pracy

II semestr

7. Źródła badawcze

8. Sporządzanie bibliografii

9. Korzystanie ze źródeł internetowych

10. Cytowanie, referowanie poglądów i stanowisk

11. Sporządzanie notatek

12. Sporządzanie przypisów.

III semestr

13. Typologia błędów merytorycznych

14. Typologia błędów formalnych

15. Błędy językowe, styl naukowy

16. Cechy dobrego stylu - prostota, zwięzłość, jasność

17. Plagiat i autoplagiat

18. Prezentowanie tekstu.

IV semestr

19. Prezentacje multimedialne

20. Skróty, abstrakty

21. Sporządzanie wstępu i zakończenia

22. Korekta pracy

23. Obrona pracy dyplomowej

24. Planowanie dalszych badań

Literatura:

A. Literatura merytoryczna:

1. pozycje ogólne

Baden-Powell, Wskazówki dla skautmistrzów

Bednarski F., Wychowanie młodzieży dorastającej, Navo, Warszawa 2000

Chudy, Pedagogia godności, TN KUL, Lublin 2009.

Gordon T. Wychowanie bez porażek, IW Pax, Warszawa 1991

Korczak J. Pisma Wybrane, t I-III, Nasza Księgarnia, Warszawa 1984.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000.

prace K. Wojtyły - Jana Pawła II

2. pozycje szczegółowe w zależności od zainteresowań uczestnika seminarium

B. Literatura metodologiczna:

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000,

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011

Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006,

Podstawy metodologii badań w pedagogice (red.) S. Palka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.

Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, RW KUL, Lublin 2000.

Starnawski W., Prawda jako zasada wychowania, Wyd. UKSW, Warszawa 2008.

Tarnowski J. Jak wychowywać, Wyd. ATK, Warszawa 1993.

Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, RW KUL, Lublin 1986

Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów., (red.) F. Adamski, AM, Kraków 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student:

w zakresie wiedzy:

- ma ugruntowaną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi badawczych

- zna najważniejsze problemy współczesnej pedagogiki.

w zakresie umiejętności potrafi:

- analizować kontrowersyjne zagadnienia pedagogiczne,

- przeprowadzić badania, formułować hipotezy, wyciągnąć wnioski,

- w sposób klarowny przedstawia własne stanowisko, potrafi precyzyjnie zreferować cudze poglądy

- przedstawić na piśmie zagadnienie w uporządkowany merytorycznie i metodologicznie sposób (struktura pracy, przypisy, bibliografia)

- sprawnie korzysta z technologii informacyjnej

w zakresie postaw:

- ma świadomość obowiązywania norm zawodowych i moralnych w badaniach naukowych,

- pracuje w sposób zaplanowany i odpowiedzialny

liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)

udział w pracy seminarium (wykład, dyskusja, prezentacja) - 15 godz.

przygotowanie do zajęć - 30 godz.

lektury - 30 godz.

suma godzin - 75

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

1. obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach

2. przygotowanie do zajęć: lektura wskazanych tekstów, opracowanie zagadnienia / problemu

3. stopień i poziom realizacji pracy dyplomowej według przyjętego harmonogramu działania - przedstawienie części teoretycznej oraz roboczej wersji części badawczej (badań własnych)

Ogólny harmonogram przygotowania pracy dyplomowej

I semestr

przygotowanie tematy i tytuły, planu i struktury pracy, głównego problemu i hipotez, określenie ogólnych założeń metodologicznych, wskazanie głównych źródeł, bibliografia, szczegółowy plan rozdziałów teoretycznych

II semestr

napisanie rozdziałów teoretycznych, określenie szczegółowych hipotez, sporządzenie pełnej bibliografii,

III semestr

przygotowanie rozdziału badawczego, przygotowanie szczegółowych narządzi do części badawczej, przeprowadzenie badań,

IV semestr

interpretacja badań, ostateczne wnioski, przedstawienie całości pracy, korekta i poprawki

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie rozumie specyfiki metod pedagogicznych; nie potrafi ich stosować; nie ma elementarnej wiedzy na temat prowadzenia badań w pedagogice (pedagogice specjalnej)

dostateczna (3) -

- wiedza: zna terminologię; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki (pedagogiki specjalnej) w systemie nauk, zna zasady projektowania badań naukowych, ma podstawową wiedzę, na temat norm etycznych w nauce, przedstawia podstawowe zasady pisania pracy;

- umiejętności: potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy problemów praktycznych. realizuje zaplanowany harmonogram działań w stopniu dostatecznym; posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi wypowiadać się w mowie i na piśmie w sposób w miarę precyzyjny i spójny, posiada elementarną umiejętność argumentowania;

- kompetencje: ma przekonanie o potrzebie działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej.

dobra (4)

- wiedza: zna dobrze terminologię, stosuje właściwe metody, ma dobrze ugruntowaną wiedzę o miejscu pedagogiki (pedagogiki specjalnej) w systemie nauk, dobrze zna zasady projektowania badań naukowych, ma podstawową wiedzę, na temat norm etycznych w nauce, przedstawia podstawowe zasady pisania pracy;

- umiejętności: potrafi właściwie i efektywnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy problemów praktycznych. realizuje we właściwy sposób zaplanowany harmonogram działań ( pisania pracy); posiada ugruntowane umiejętności badawcze, potrafi wypowiadać się w mowie i na piśmie w sposób precyzyjny i spójny, posiada dobrze ugruntowaną umiejętność argumentowania i prezentowania własnych poglądów, posiada umiejętność właściwego formułowania problemów, w sposób jasny przedstawia je w słowie i na piśmie;

- kompetencje: ma właściwie ugruntowane przekonanie o potrzebie działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej.

bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę i uwarunkowania pedagogiki osoby,

- wiedza: zna bardzo dobrze terminologię, stosuje właściwe metody, także w sytuacjach nietypowych, dobrze zna zasady projektowania różnorodnych badań naukowych (także wielodyscyplinarnych), ma poszerzoną wiedzę, na temat norm etycznych w nauce, szczegółowo przedstawia zasady pisania pracy;

- umiejętności: potrafi właściwie, efektywnie i wielostronnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy problemów praktycznych. posiada zdolność dostosowania działań badawczych do zmieniających się okoliczności i warunków, potrafi referować w mowie i na piśmie trudne i kontrowersyjne stanowiska w sposób precyzyjny i spójny, posiada bardzo dobrze ugruntowaną umiejętność argumentowania i prezentowania własnych poglądów oraz właściwego i precyzyjnego formułowania problemów;

- kompetencje: ma pogłębione i mocno ugruntowane przekonanie o potrzebie działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej.

potrafi myśleć krytycznie a samokrytycznie, w odpowiedzialny sposób realizuje zadania związane z przygotowanie pracy i w pełni samodzielnie kontroluje własne postępy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)