Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-SL2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy: Seminarium licencjackie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia:


NP1_W01, NP1_W02, NP1_W12,

NP1_U02, NP1_U06, NP1_K17

Skrócony opis:

Podstawowe zasady pedagogii personalistycznej oraz zasady prowadzenia badań i pisania pracy naukowej

Pełny opis:

1. Teoria i praktyka w pedagogii osoby

2. Kryterium personalistyczne

- pozytywne, negatywne

- elementy metody personalistycznej

3. Przegląd metod pedagogii osoby

- analiza wybranych metod

- różnorodność metod

4. Wychowanie - pedagogia - pedagogika. Zależności

5. Pseudowychowanie

6. Problemy szczegółowe (władza wychowawcza, przymus, samowychowanie) (6 godzin)

7. Zakres tematyczny, pytania, problem

8. Sformułowanie tematu i tytułu pracy (4 godziny)

II semestr

9. Hipotezy ogólne i szczegółowe

10. Praca teoretyczna i teoretyczno-empiryczna

11. Metodologiczny aspekt badań

12. Struktura pracy

13. Źródła badawcze

14. Sporządzanie bibliografii

15. Korzystanie ze źródeł internetowych

16. Cytowanie, referowanie poglądów i stanowisk

17. Sporządzanie notatek

18. Sporządzanie przypisów.

III semestr

19. Typologia błędów merytorycznych

20. Typologia błędów formalnych

21 Błędy językowe, styl naukowy

22. Cechy dobrego stylu - prostota, zwięzłość, jasność

23. Plagiat i autoplagiat

24. Prezentowanie tekstu.

25. Prezentacje multimedialne

26. Skróty, abstrakty

27. Sporządzanie wstępu i zakończenia

28. Korekta pracy

29. Obrona pracy dyplomowej

30. Planowanie dalszych badań

Literatura:

LITERATURA

- Becker Howard S., Warsztat pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

- Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

- Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomowa lub doktorską, Universitas Kraków 1995.

- Grzybowski Przemysław Paweł, Sawicki Krzysztof, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Impuls, Kraków 2010.

- Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000,

- Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011

- Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006,

- Podstawy metodologii badań w pedagogice (red.) S. Palka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student:

w zakresie wiedzy:

- zna miejsce pedagogiki wśród innych nauk i wyjaśnia występujące między nimi zależności,

- ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi badawczych

w zakresie umiejętności potrafi:

- wykorzystać posiadaną wiedzę do analizy zagadnień pedagogicznych,

- przeprowadzić podstawowe badania, formułować hipotezy, wyciągnąć wnioski,

- w sposób klarowny zreferować cudze i przedstawić swoje poglądy

- przedstawić na piśmie zagadnienie w uporządkowany merytorycznie i metodologicznie sposób (struktura pracy, przypisy, bibliografia)

- korzysta z technologii informacyjnej

w zakresie postaw:

- ma świadomość obowiązywania norm zawodowych i moralnych w badaniach naukowych,

- pracuje w sposób zaplanowany i odpowiedzialny

liczba ECTS - (1 ECTS = 25/30 godz.)

udział w pracy seminarium (wykład, dyskusja, prezentacja) - 15 godz.

przygotowanie do zajęć, lektury - 25 godz.

przygotowanie tekstu, prezentacji - 35 godz.

suma godzin - 75

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

1. obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach

2. przygotowanie do zajęć: lektura wskazanych tekstów, opracowanie zagadnienia / problemu

3. stopień i poziom realizacji pracy dyplomowej według przyjętego harmonogramu działania - przedstawienie części teoretycznej oraz roboczej wersji części badawczej (badań własnych)

Ogólny harmonogram przygotowania pracy dyplomowej

I semestr

przygotowanie tematy i tytuły, planu i struktury pracy, głównego problemu i hipotez, określenie ogólnych założeń metodologicznych, wskazanie głównych źródeł, bibliografia, szczegółowy plan rozdziałów teoretycznych

II semestr

napisanie rozdziałów teoretycznych, przygotowanie rozdziału badawczego, określenie szczegółowych hipotez, sporządzenie pełnej bibliografii, przygotowanie szczegółowych narządzi do do części badawczej

III semestr

przeprowadzenie badań, interpretacja badań, ostateczne wnioski, przedstawienie całości pracy, korekta i poprawki

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie rozumie specyfiki metod pedagogicznych; nie potrafi ich stosować; nie ma elementarnej wiedzy na temat prowadzenia badań w pedagogice (pedagogice specjalnej)

dostateczna (3) -

- wiedza: zna terminologię; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki (pedagogiki specjalnej) w systemie nauk, zna zasady projektowania badań naukowych, ma podstawową wiedzę, na temat norm etycznych w nauce, przedstawia podstawowe zasady pisania pracy;

- umiejętności: potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy problemów praktycznych. realizuje zaplanowany harmonogram działań w stopniu dostatecznym; posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi wypowiadać się w mowie i na piśmie w sposób w miarę precyzyjny i spójny, posiada elementarną umiejętność argumentowania;

- kompetencje: ma przekonanie o potrzebie działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej.

dobra (4)

- wiedza: zna dobrze terminologię, stosuje właściwe metody, ma dobrze ugruntowaną wiedzę o miejscu pedagogiki (pedagogiki specjalnej) w systemie nauk, dobrze zna zasady projektowania badań naukowych, ma podstawową wiedzę, na temat norm etycznych w nauce, przedstawia podstawowe zasady pisania pracy;

- umiejętności: potrafi właściwie i efektywnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy problemów praktycznych. realizuje we właściwy sposób zaplanowany harmonogram działań ( pisania pracy); posiada ugruntowane umiejętności badawcze, potrafi wypowiadać się w mowie i na piśmie w sposób precyzyjny i spójny, posiada dobrze ugruntowaną umiejętność argumentowania i prezentowania własnych poglądów, posiada umiejętność właściwego formułowania problemów, w sposób jasny przedstawia je w słowie i na piśmie;

- kompetencje: ma właściwie ugruntowane przekonanie o potrzebie działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej.

bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę i uwarunkowania pedagogiki osoby,

- wiedza: zna bardzo dobrze terminologię, stosuje właściwe metody, także w sytuacjach nietypowych, dobrze zna zasady projektowania różnorodnych badań naukowych (także wielodyscyplinarnych), ma poszerzoną wiedzę, na temat norm etycznych w nauce, szczegółowo przedstawia zasady pisania pracy;

- umiejętności: potrafi właściwie, efektywnie i wielostronnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy problemów praktycznych. posiada zdolność dostosowania działań badawczych do zmieniających się okoliczności i warunków, potrafi referować w mowie i na piśmie trudne i kontrowersyjne stanowiska w sposób precyzyjny i spójny, posiada bardzo dobrze ugruntowaną umiejętność argumentowania i prezentowania własnych poglądów oraz właściwego i precyzyjnego formułowania problemów;

- kompetencje: ma pogłębione i mocno ugruntowane przekonanie o potrzebie działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej.

potrafi myśleć krytycznie a samokrytycznie, w odpowiedzialny sposób realizuje zadania związane z przygotowanie pracy i w pełni samodzielnie kontroluje własne postępy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin, 11 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Starnawski
Prowadzący grup: Witold Starnawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)