Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Filozofia mitu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-WOPMB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Filozofia mitu
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy: Przedmiot zakres nauki humanistyczne II rok II st. niestacjonarne 2021/22
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W11, NP2_U13,

NP2_K01

Wymagania wstępne:

podstawowa wiedza z zakresu filozofii (antropologii, etyki).

Skrócony opis:

problematyka wykładów koncentruje się na problemie uniwersyteckiego kształcenia humanistycznego, w szczególności adresowanego do studentów kierunków pedagogicznych, a nastawionego na uzyskiwanie kompetencji kulturowych rozumianych jako sprawności doskonalące człowieka jako osobę. W centrum analiz stanie mit jako kategoria kulturotwórcza, tj. obecna w procesie rozpoznawania, rozumienia i urzeczywistniania wartości kluczowych w rozwoju człowieka, a tym samym, dla budowania relacji społecznych. Dlatego zapytamy o funkcję edukacyjno-wychowawczą mitu w świetle definiującej go myśli filozoficznej, szukając odpowiedzi nie tylko u współczesnych filozofów, ale także u ich wielkich poprzedników.

Pełny opis:

wykłady 1-2: Spotkanie mitu i filozofii : temat 1: Bezużyteczność poznania: od filomity do filozofa ; temat 2: logika ukryta w micie;

wykłady 3-4: Mit i paidea: temat 1: Nowa i stara paidea; temat 2: podpowiedzi płynące z platońskich mitów

wykłady 5: Magiczność myślenia i kryzys racjonalizmu

wykład 6: Prisca theologia

wykład 7-8: Dusza i duchowość człowieka - mit, sztuka, filozofia, nauka

Literatura:

Baudrilllard, Jean (1994). Simulacra and Simulation. Transl. Sheila F. Glaser. Ann Arbor: The University Michigan Press.

Baudrilllard, Jean (2016). The Consumer Society: Myths and Structures. London: SAGE Publication Ltd.

Boużyk, Maria (2002). „Arystotelesowska koncepcja racjonalności wobec faktu mitu”. Studia Bobolanum 2/1:145–168.

Boużyk, Maria (2016). „Dlaczego mit? Kilka uwag w świetle filozofii klasycznej”. In: Tożsamość w ezoterycznych nurtach kultury, red. A. Świerzowska i I. Trzcińska, Kraków: Wyd. Libron, pp. 9-26.

Boużyk, Maria (1999). „Między językiem przenośni a dosłownością”. Bobolanum 2: 453–478.

Boużyk, Maria (2008). „Mitologizacja wartości”. Studia Bobolanum 2:143–168.

Boużyk, Maria (2019a). “Mythological narrative and the issue of common space as a goal of education”. Polska Myśl Pedagogiczna 5: 145-160.

Boużyk, Maria (2019b). “Ethical identity as a task of education. In search of modern tools of pedagogical discourse”. Forum Pedagogiczne 2/1: 265-281.

Boużyk, Maria (2019c). “Overview of the project ‘Evaluation of humanistic competences developed in the pedagogical fields in a comparative perspective’”. Forum Pedagogiczne 1: 295-301.

Grzybowski, Jacek et al. (2016). Lękam się świata bez filozofii. O nieodzowności humanistyki w dobie techniki i globalizacji, w: Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia dydaktyki przedmiotowej, Warszawa: Liberi Libri, pp. 13-46.

Elias, Julius A. (1984). Plato’s Defence of Poetry, SUNY Press, London

Kamiński, Stanisław (1993). Filozofia i metoda, Lublin: TN KUL.

Klemczak, Stefan (2005). „Szaleństwo prób definiowania mitu”. Zeszyty Naukowe UJ. Studia Religiologica 38: 45-64.

Klik, Marcin (2016). Teorie mitu. Współczesne literaturoznawstwo francuskie (1969-2010). Warszawa: Wyd. UW.

Kołakowski, Leszek (2010). The Presence of myth. Chicago: University Chicago Press.

Korten, David C. (1999). The Post-Corporate World: Life After Capitalism. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.

Mieletinski, Eleazar (1981). Poetyka mitu. Transl. J. Dancygier. Warszawa: PIW.

Murray, Douglas (2018). The Strange Death of Europe: Immigration, Identity, Islam. London: Bloomsbury Continuum.

Murray, Douglas (2018). The Madness of Crowds, London: Bloomsbury Continuum.

Nowak, Piotr (2014). Hodowanie troglodytów. Uwagi o szkolnictwie wyższym i kulturze umysłowej człowieka współczesnego. Warszawa: Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego.

Nowak, Piotr (2016). „Hodowanie troglodytów. Ciąg dalszy nastąpił”. In: Humanistyka z widokiem na uniwersytet, ed.: M. Cieliczko, E. Nowicka I J. Wolska, Poznań: Wyd. UAM, pp 87-100.

Reale, Giovanni (1999). Historia filozofii starożytnej. Vol. 1. Lublin: RW KUL.

Sandel, Michael J. (2020). The Tyranny of Merit. What’s Become to the Common Good? London: Penguin Books, 2020.

Szadkowski, Krystian (2015). Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: PWN.

Sztompka, Piotr (2014). „Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur”. In: Idea uniwersytetu. Reaktywacja, ed. Piotr Sztompka, Krzysztof Matuszek, Kraków: Wyd. UJ.

Weigel, George (2005). The Cube and the Cathedral. Europa, America Without God. Leominster: Gracewing.

Witkowski, Lech (2007). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Welsch, Wolfgang (1997) Undoing Aesthetics. Trans. Inkpin Andrew. London: SAGE Publication Ltd.

Zwierzchowski, Piotr (1997), Myślenie mityczne w pedagogice w świetle koncepcji mitu Ernesta Cassirera. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy.

Zybertowicz, Andrzej et al. (2015), Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat. Kraków: Wydawnictwo Kasper.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

(W)Student powinien nazywać i objaśniać językiem filozofii problematykę mitu w odniesieniu do kwestii kształcenia. Posiada filozoficzne (teoretyczne) rozumienie człowieka jako twórcy i podmiotu kultury.

(U)Student umie formułować w języku filozofii problemy dotyczące obserwowanych zjawisk społeczno-kulturowych, w tym żywotnych dla kultury kwestii mitologizacji wartości i wybranych pojęć (np. problematyka duszy i duchowości) .

(K)Student jest otwarty na wprowadzanie w swoją praktykę zawodową teoretycznych problemów filozoficznych, dzięki temu zdobywa też większą świadomość kultury i budujących ją relacji.

AKTYWNOŚĆ STUDENTA i nakład pracy w godz.

__________________________________________

Godziny wykładowe......................................... 15

Przygotowanie się do zajęć i lektury............... 20

Przygotowanie się do egzaminu................ 20

__________________________________________

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Metody i kryteria oceniania:

1) ocena formująca:

– na ocenę 2 - student nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu antropologii filozoficznej i etyki; - nie potrafi wskazać filozoficznych koncepcji mitu, nie docenia wiedzy humanistycznej w projektowaniu działań wychowawczych.

– na ocenę 3 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych (etyka, antropologia) oraz filozoficznych koncepcji mitu. Dostrzega elementarne różnice występujące między różnymi językami opisu rzeczywistości, tj. językami: nauki, sztuki, religii.

– na ocenę 4 -Student nie tylko poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych (etyka, antropologia) oraz filozoficznych koncepcji mitu, ale potrafi dokonywać podstawowych porównań interpretacji faktu mitu.

– na ocenę 5 – Student nie tylko porównuje różne filozoficzne interpretacje mitu, ale potrafi wyciągać wnioski, z przeprowadzonych porównań i odnosić je do współczesnej kultury oraz praktyki wychowawczej.

2) ocena końcowa: ocena z testu, który ma pokazać stopień przyswojenia przez studenta wiedzy z wykładów i lektur.

W trybie stacjonarnym nauczania test składa się z 14-15 zadań. Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 76 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Boużyk
Prowadzący grup: Maria Boużyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykłady koncentrują się na problemie uniwersyteckiego kształcenia humanistycznego, w szczególności adresowanego do studentów kierunków pedagogicznych, a nastawionego na uzyskiwanie kompetencji kulturowych rozumianych jako sprawności doskonalące człowieka jako osobę. W centrum analiz stanie mit jako kategoria kulturotwórcza, tj. obecna w procesie rozpoznawania, rozumienia i urzeczywistniania wartości kluczowych w rozwoju człowieka, a tym samym, dla budowania relacji społecznych. Dlatego zapytamy o funkcję edukacyjno-wychowawczą mitu w świetle definiującej go myśli filozoficznej, szukając odpowiedzi nie tylko u współczesnych filozofów, ale także u ich wielkich poprzedników.

Pełny opis:

wykłady 1-2: Spotkanie mitu i filozofii : temat 1: Bezużyteczność poznania: od filomity do filozofa ; temat 2: logika ukryta w micie;

wykłady 3-4: Mit i paidea: temat 1: Nowa i stara paidea; temat 2: podpowiedzi płynące z platońskich mitów

wykłady 5: Magiczność myślenia i kryzys racjonalizmu

wykład 6: Prisca theologia

wykład 7-8: Dusza i duchowość człowieka - mit, sztuka, filozofia, nauka

Literatura:

Baudrilllard, Jean (1994). Simulacra and Simulation. Transl. Sheila F. Glaser. Ann Arbor: The University Michigan Press.

Baudrilllard, Jean (2016). The Consumer Society: Myths and Structures. London: SAGE Publication Ltd.

Boużyk, Maria (2002). „Arystotelesowska koncepcja racjonalności wobec faktu mitu”. Studia Bobolanum 2/1:145–168.

Boużyk, Maria (2016). „Dlaczego mit? Kilka uwag w świetle filozofii klasycznej”. In: Tożsamość w ezoterycznych nurtach kultury, red. A. Świerzowska i I. Trzcińska, Kraków: Wyd. Libron, pp. 9-26.

Boużyk, Maria (1999). „Między językiem przenośni a dosłownością”. Bobolanum 2: 453–478.

Boużyk, Maria (2008). „Mitologizacja wartości”. Studia Bobolanum 2:143–168.

Boużyk, Maria (2019a). “Mythological narrative and the issue of common space as a goal of education”. Polska Myśl Pedagogiczna 5: 145-160.

Boużyk, Maria (2019b). “Ethical identity as a task of education. In search of modern tools of pedagogical discourse”. Forum Pedagogiczne 2/1: 265-281.

Boużyk, Maria (2019c). “Overview of the project ‘Evaluation of humanistic competences developed in the pedagogical fields in a comparative perspective’”. Forum Pedagogiczne 1: 295-301.

Grzybowski, Jacek et al. (2016). Lękam się świata bez filozofii. O nieodzowności humanistyki w dobie techniki i globalizacji, w: Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia dydaktyki przedmiotowej, Warszawa: Liberi Libri, pp. 13-46.

Elias, Julius A. (1984). Plato’s Defence of Poetry, SUNY Press, London

Kamiński, Stanisław (1993). Filozofia i metoda, Lublin: TN KUL.

Klemczak, Stefan (2005). „Szaleństwo prób definiowania mitu”. Zeszyty Naukowe UJ. Studia Religiologica 38: 45-64.

Klik, Marcin (2016). Teorie mitu. Współczesne literaturoznawstwo francuskie (1969-2010). Warszawa: Wyd. UW.

Kołakowski, Leszek (2010). The Presence of myth. Chicago: University Chicago Press.

Korten, David C. (1999). The Post-Corporate World: Life After Capitalism. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.

Mieletinski, Eleazar (1981). Poetyka mitu. Transl. J. Dancygier. Warszawa: PIW.

Murray, Douglas (2018). The Strange Death of Europe: Immigration, Identity, Islam. London: Bloomsbury Continuum.

Murray, Douglas (2018). The Madness of Crowds, London: Bloomsbury Continuum.

Nowak, Piotr (2014). Hodowanie troglodytów. Uwagi o szkolnictwie wyższym i kulturze umysłowej człowieka współczesnego. Warszawa: Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego.

Nowak, Piotr (2016). „Hodowanie troglodytów. Ciąg dalszy nastąpił”. In: Humanistyka z widokiem na uniwersytet, ed.: M. Cieliczko, E. Nowicka I J. Wolska, Poznań: Wyd. UAM, pp 87-100.

Reale, Giovanni (1999). Historia filozofii starożytnej. Vol. 1. Lublin: RW KUL.

Sandel, Michael J. (2020). The Tyranny of Merit. What’s Become to the Common Good? London: Penguin Books, 2020.

Szadkowski, Krystian (2015). Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: PWN.

Sztompka, Piotr (2014). „Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur”. In: Idea uniwersytetu. Reaktywacja, ed. Piotr Sztompka, Krzysztof Matuszek, Kraków: Wyd. UJ.

Weigel, George (2005). The Cube and the Cathedral. Europa, America Without God. Leominster: Gracewing.

Witkowski, Lech (2007). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Welsch, Wolfgang (1997) Undoing Aesthetics. Trans. Inkpin Andrew. London: SAGE Publication Ltd.

Zwierzchowski, Piotr (1997), Myślenie mityczne w pedagogice w świetle koncepcji mitu Ernesta Cassirera. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy.

Zybertowicz, Andrzej et al. (2015), Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat. Kraków: Wydawnictwo Kasper.

Wymagania wstępne:

link do zespołu na TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ar6G-KxoffuUru5DJyfrIiJYbHj0io8imAisTgIr8ltk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1bf5e958-9244-4476-bd9b-78c54f6d7de4&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)