Warsztat pedagogiczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-WPSta |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat pedagogiczny |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | pedagogika NP1_W03, NP1_U02, NP1_U04, NP1_U12, NP1_K01 |
Skrócony opis: |
Cel zajęć: zrozumienie specyfiki badań naukowych i ukształtowanie umiejętności samodzielnego poszukiwania źródeł wiedzy, weryfikowania jej i przedstawiania w poprawnej formie |
Pełny opis: |
1. Podejście potoczne i naukowe 2. Badanie naukowe – najważniejsze zasady 3. Sztuka czytania tekstu 4. Rozpoznawanie stylu, interpretacja tekstu 5. Styl potoczny, styl naukowy 6. Pisanie teksu naukowego 7. Notatki i materiały robocze 8. Problem – pytanie – hipoteza 9. Źródła wiedzy – gromadzenie i weryfikowanie danych 10.Cytaty, parafrazy - plagiaty, autoplagiaty 11. Redagowanie tekstu127. Struktura i plan pracy 13. Korekta – najważniejsze błędy 14. Mapy, wykresy, tabele. 15. Prezentacje – słowna, wizualna (multimedialna) |
Literatura: |
- Becker Howard S., Warsztat pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. - Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. - Grzybowski Przemysław Paweł, Sawicki Krzysztof, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Impuls, Kraków 2010. - Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1992. - Maćkowiak Jolanta, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, PWN, Warszawa 2010. - Pilch Tadeusz, Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: 1. Zna podstawową terminologię naukową i ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wychowania i kształcenia; 2. Potrafi wykorzystać posiadana wiedzę dla interpretowania problemów wychowawczych i społecznych 3. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności 4. Przedstawia podstawowe zasady pracy naukowej, 5. Potrafi w sposób jasny i precyzyjny przedstawić własne i zreferować cudze stanowisko. 6. Wykorzystuje swoją wiedzę do analizowania i interpretowania problemów pedagogicznych. 7. Ma świadomość stanu swojej wiedzy, potrafi wskazać swoje braki i wskazać sposoby zaradzenia im; 8. Trafnie dostrzega dylematy etyczne w pracy naukowej, rozumie potrzebę wprowadzania standardów badań naukowych 9. Ma świadomość poziomu własnej wiedzy, dokonuje samooceny własnych kompetencji liczba ECTS 4 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: suma godz. 100 [100/25 = 4] udział w zajęciach - 30 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 45 godz. przygotowanie do kolokwium - 25 godz. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria ogólne: - aktywność na zajęciach; - umiejętność prezentowania własnych poglądów i prowadzenia naukowej dyskusji; - przygotowanie prezentacji / pracy / scenariusza - kolokwium końcowe Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii naukowej; nie rozumie specyfiki ujęcia pedagogicznego; nie potrafi przedstawić własnego stanowiska w sposób jasny, nie potrafi dostrzegać problemów i pytań badawczych ; dostateczna (3) - zna terminologię naukową w sposób dostateczny; w sposób wystarczający charakteryzuje czynniki i trudności związane z pracą badawczą, poprawnie przedstawia zasady pracy naukowej, potrafi przestawić własne i zreferować cudze stanowisko, dostrzega potrzebę doskonalenia wiedzy i umiejętności naukowych; dobra (4) – właściwe przedstawia zasady pracy naukowej, prawidłowo analizuje główne problemy pedagogiczne i potrafi je spójnie i jasno przedstawiać, trafnie referuje cudze poglądy, prezentuje postawę krytyczną, potrafi dokonać krytycznej oceny własnych i cudzych poglądów i ocenić postawę naukową w aspekcie moralnym, potrafi wskazać zasady efektywnego kierowania rozwoje naukowym; bardzo dobra (5) – przedstawia zasady pracy naukowej w sposób pogłębiony i wielostronny, wskazuje zasady i uwarunkowania współpracy naukowej; potrafi analizować kontrowersyjne problemy, prezentuje postawę autokrytyczną; wskazuje i planuje drogę własnego rozwoju naukowego, uzasadnia w sposób pogłębiony i wszechstronny potrzebę uwzględniania moralnego aspektu w prowadzeniu badań naukowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.