Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat pedagogiczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-WPSta
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat pedagogiczny
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

pedagogika


NP1_W03, NP1_U02, NP1_U04, NP1_U12, NP1_K01



Skrócony opis:

Cel zajęć: zrozumienie specyfiki badań naukowych i ukształtowanie umiejętności samodzielnego poszukiwania źródeł wiedzy, weryfikowania jej i przedstawiania w poprawnej formie

Pełny opis:

1. Podejście potoczne i naukowe

2. Badanie naukowe – najważniejsze zasady

3. Sztuka czytania tekstu

4. Rozpoznawanie stylu, interpretacja tekstu

5. Styl potoczny, styl naukowy

6. Pisanie teksu naukowego

7. Notatki i materiały robocze

8. Problem – pytanie – hipoteza

9. Źródła wiedzy – gromadzenie i weryfikowanie danych

10.Cytaty, parafrazy - plagiaty, autoplagiaty

11. Redagowanie tekstu127. Struktura i plan pracy

13. Korekta – najważniejsze błędy

14. Mapy, wykresy, tabele.

15. Prezentacje – słowna, wizualna (multimedialna)

Literatura:

- Becker Howard S., Warsztat pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

- Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

- Grzybowski Przemysław Paweł, Sawicki Krzysztof, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Impuls, Kraków 2010.

- Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1992.

- Maćkowiak Jolanta, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, PWN, Warszawa 2010.

- Pilch Tadeusz, Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student:

1. Zna podstawową terminologię naukową i ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wychowania i kształcenia;

2. Potrafi wykorzystać posiadana wiedzę dla interpretowania problemów wychowawczych i społecznych

3. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności

4. Przedstawia podstawowe zasady pracy naukowej,

5. Potrafi w sposób jasny i precyzyjny przedstawić własne i zreferować cudze stanowisko.

6. Wykorzystuje swoją wiedzę do analizowania i interpretowania problemów pedagogicznych.

7. Ma świadomość stanu swojej wiedzy, potrafi wskazać swoje braki i wskazać sposoby zaradzenia im;

8. Trafnie dostrzega dylematy etyczne w pracy naukowej, rozumie potrzebę wprowadzania standardów badań naukowych

9. Ma świadomość poziomu własnej wiedzy, dokonuje samooceny własnych kompetencji

liczba ECTS 4

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

suma godz. 100 [100/25 = 4]

udział w zajęciach - 30 godz.

przygotowanie do zajęć, lektury - 45 godz.

przygotowanie do kolokwium - 25 godz.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria ogólne:

- aktywność na zajęciach;

- umiejętność prezentowania własnych poglądów i prowadzenia naukowej dyskusji;

- przygotowanie prezentacji / pracy / scenariusza

- kolokwium końcowe

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii naukowej; nie rozumie specyfiki ujęcia pedagogicznego; nie potrafi przedstawić własnego stanowiska w sposób jasny, nie potrafi dostrzegać problemów i pytań badawczych ;

dostateczna (3) - zna terminologię naukową w sposób dostateczny; w sposób wystarczający charakteryzuje czynniki i trudności związane z pracą badawczą, poprawnie przedstawia zasady pracy naukowej, potrafi przestawić własne i zreferować cudze stanowisko, dostrzega potrzebę doskonalenia wiedzy i umiejętności naukowych;

dobra (4) – właściwe przedstawia zasady pracy naukowej, prawidłowo analizuje główne problemy pedagogiczne i potrafi je spójnie i jasno przedstawiać, trafnie referuje cudze poglądy, prezentuje postawę krytyczną, potrafi dokonać krytycznej oceny własnych i cudzych poglądów i ocenić postawę naukową w aspekcie moralnym, potrafi wskazać zasady efektywnego kierowania rozwoje naukowym;

bardzo dobra (5) – przedstawia zasady pracy naukowej w sposób pogłębiony i wielostronny, wskazuje zasady i uwarunkowania współpracy naukowej; potrafi analizować kontrowersyjne problemy, prezentuje postawę autokrytyczną; wskazuje i planuje drogę własnego rozwoju naukowego, uzasadnia w sposób pogłębiony i wszechstronny potrzebę uwzględniania moralnego aspektu w prowadzeniu badań naukowych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)