Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne tendencje w pedagogice specjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-WTPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne tendencje w pedagogice specjalnej
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W16, Absolwent zna i rozumie założenia pomocy i wsparcia osób, które doświadczają różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym oraz posiadają zróżnicowane potrzeby edukacyjne wymagające dostosowania

organizacji procesu kształcenia i wychowania oraz alternatywnych

form edukacji

NP2_W24 subdyscypliny pedagogiki, w tym terminologię używaną w

pedagogice wczesnoszkolnej, przedszkolnej, pedagogice pracy,

pedagogice opiekuńczej, pedagogice specjalnej oraz jej zastosowanie

w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym.


NP2_U01 Absolwent potrafi rozpoznawać różnorodne zjawiska i problemy, w oparciu o wiedzę z różnych źródeł, w szczególności teorię z zakresu pedagogiki, jak również jej subdyscyplin.


NP2_K03 Absolwent jest gotowy do dostrzegania znaczenia nauk pedagogicznych dla interpretowania aspektów rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny i budowania warsztatu pracy.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapewnienie efektów kształcenia w zakresie rozszerzonej wiedzy o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym alternatywnych form edukacji, a także umiejętności analizowania i rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz budowania własnego warsztatu pracy.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Pojęcie pedagogiki specjalnej w kontekście interdyscyplinarnym. Pedagogika specjalna wobec konkretnych wyzwań współczesności. (2h)

2. Pojęcia pedagogiki specjalnej: norma, niepełnosprawność, rehabilitacja. Niepełnosprawność w ujęciu biopsychospołecznym. Integracja i inkluzja. (2h)

3. Pedagogika specjalna jako obszar wsparcia osób z różnego rodzaju i stopnia niepełnosprawnościami. Współczesne potrzeby i wyzwania. (4h)

4. Wsparcie osób wybitnie zdolnych jako jedno z zadań pedagogiki specjalnej - stan obecny i stan pożądany. (2h)

5. Pedagogika specjalna jako obszar wsparcia osób w różnych kategoriach wiekowych. (2h)

6. Nowe trendy w adaptacji otoczenia fizycznego do potrzeb osób z obniżoną sprawnością. (2h)

7. Pedagogika specjalna jako obszar nauki, kształcenia i praktyki zawodowej - aktualne problemy, wyzwania i rozwiązania (6h).

8. Innowacyjność we współczesnej pedagogice specjalnej w zakresie edukacji i rehabilitacji. Diagnoza problemów i proponowane rozwiązania. (10h)

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

A. Krause (2011). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków, Impuls. (wybrane artykuły)

Cz. Kosakowski (2009). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń, Wyd. Akapit. (wybrane artykuły)

I. Chrzanowska, Pedagogika Specjalna. Od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków. (wybrane artykuły)

Chrzanowska I. (2008), Edukacja „specjalna” w perspektywie zmiany, [w:] U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause (2008), Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, s. 19-25.

A.E. Sękowski, B.M. Cichy (2012), Wybitne zdolności w perspektywwie teorii i praktyki pedagogiki specjalnej, [w:] Z. Palak, D. Chimicz, A. Pawlak,Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 83-106.

M. Kilian (2009). Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:] Dylematy (niepełno)sprawności, rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, (red.) M. Dycht, L. Marszałek, Warszawa, Wydawnictwo Salezjańskie, (316-341).

plus materiały i skrypty własne

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

J. Binnebesel (2004). Nowe aspekty pedagogiki specjalnej, [w:] Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie

zmiany, (red.) Cz. Kosakowski, A. Krause, Olsztyn, Wyd. UWM, (122-126).

A. Krause (2010). Pedagogika robocza, złudzenia i nadzieje alternatywności w pedagogice specjalnej, [w:] Edukacja alternatywna w XXI wieku, (red.), Z. Melosik, B. Śliwerski, Poznań-Kraków, Impuls, (39-49).

W. Dykcik (2009). Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji, [w:] Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik, Poznań, UAM, (13-137).

Dodatkowe materiały i skrypty będą udostępniane na platformie e-learningowej MS Teams.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA

NP2_W16, Znajomość i rozumienie potrzeb i działań wspierających osoby z trudnościami w rozwoju, funkcjonowaniu społecznym oraz różnymi potrzebami edukacyjnymi wymagającymi zindywidualizowanego procesu kształcenia, w tym alternatywnych form edukacji.

NP2_W24 Wyzwania i tendencje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter.

UMIEJĘTNOŚCI

NP2_U01 Analizowanie i rozpoznawanie aktualnych trendów i procesów zachodzących w obszarze pedagogiki specjalnej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

NP2_K03 Interpretowanie aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz budowanie własnego warsztatu pracy.

ECTS [1 ECTS = 25(30)h]:

Udział w zajęciach - 30h

Konsultacje - 2h.

Przygotowanie do zajęć - 13 godz.

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 15 godz.

Suma godzin - 60 [60/25(30) = 2]

Liczba ECTS: 2

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

wykład konwersatoryjny i problemowy, rozwiązywanie problemu, dyskusja, prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, praca w grupach;

Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny:

1) zaliczenia pisemnego (100 pkt.).

2) za aktywność na zajęciach można uzyskać dodatkowe punkty (max. 15)

Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji, a także gdy materiał zaliczeniowy posiada cechy plagiatu.

Ocena końcowa:

60-67 pkt. - 3,0

68-75 pkt. - 3,5

76-83 pkt. - 4,0

84-91 pkt. - 4,5

92-100 pkt. - 5,0

OCENY wedle efektów kształcenia:

2,0

Nie posiada podstawowej wiedzy o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym alternatywnych form edukacji, a także wystarczającej umiejętności analizowania i rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz budowania własnego warsztatu pracy.

3,0

Posiada podstawową wiedzę o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym alternatywnych form edukacji, a także dostateczną umiejętność rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz budowania własnego warsztatu pracy.

3,5

Posiada zadowalającą wiedzę o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym alternatywnych form edukacji, a także dość dobrą umiejętność rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również prawidłowego interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz budowania własnego warsztatu pracy.

4,0

Posiada rozwiniętą wiedzę o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym alternatywnych form edukacji, a także dobrą umiejętność analizowania i rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również prawidłowego interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz budowania własnego warsztatu pracy.

4,5

Posiada dość silnie rozwiniętą wiedzę o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym licznych alternatywnych form edukacji, a także wysoką umiejętność analizowania i rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również prawidłowego interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz sprawnego budowania własnego warsztatu pracy.

5,0

Posiada bardzo szeroką wiedzę o potrzebach i wsparciu osób doświadczających różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, a także o wyzwaniach i tendencjach rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, w tym licznych alternatywnych form edukacji, a także wysoką umiejętność analizowania i rozpoznawania zachodzących w niej procesów, jak również prawidłowego interpretowania aspektów rozwoju jednostki z trudnościami funkcjonalnymi i jej społecznych więzi oraz sprawnego budowania własnego warsztatu pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Kilian
Prowadzący grup: Marlena Kilian
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Konwersatorium - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)