Współczesne zagrożenia w szkole i profilaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-WZAG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne zagrożenia w szkole i profilaktyka |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W13, NP2_W20, NP2_U14, NP2_K05 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poruszenie kwestii odnoszących się m.in. do współczesnego środowiska uczenia się, które jest wspierane także przez technologie cyfrowe. Zwrócenie uwagi zarówno na nowe możliwości związane z realizacją różnych potrzeb osób młodych, jak również na nowe wyzwania i zagrożenia. W kontekście tych ostatnich - podkreślenie znaczenia podejmowanych działań edukacyjnych, doradczych i profilaktycznych, które powinny objąć całą społeczność szkolną. |
Pełny opis: |
Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację: 1. „Nowe” pokolenie uczniów i jego problemy – próba nakreślenia obrazu na podstawie literatury przedmiotu. Wprowadzenie w problematykę zajęć (2h); 2. Poszukiwanie form wsparcia dla aktywnego i bezpiecznego udziału we wspólnocie uczących m.in. w oparciu o wyniki badań realizowanych w ramach projektu „The Unteachables” (2); 3. Zagrożenia, także w środowisku szkolnym, związane z korzystaniem z nowych mediów. Praktyki pedagogiczne zapobiegające np. agresji elektronicznej osób młodych (2); 4. Analiza wybranych działań profilaktycznych obejmujących społeczność szkolną. Projekty doradcze, rekomendacje w zakresie bezpieczeństwa uczniów (2). |
Literatura: |
1. Kowalski R. M., Limber S. P., Agatston P. W. (2010), Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, przekł. A. Wicher, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Kozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Difin. 3. Kulpa-Puczyńska A. (2019), Features of ‘New’ Students and the Potential of Future Teachers: First Effects of “The Unteachables” International Project, Forum Pedagogiczne, No 9/2, part 2, 271-281. 4. Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Nerwińska E. (2014), Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole, Warszawa, on-line: www.ore.edu.pl. 6. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls”. 7. Robinson K., Aronica L. (2015), KREATYWNE SZKOŁY oddolna rewolucja, która zmienia edukację [The Grassroots Revolution That’s Transforming Education], tłum. Baj A. Kraków: Wydawnictwo Element. 8. Tapscott D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, tłum. Cypryański P. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 9. Wojtasik Ł. (2007), Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje/gemiusAdHoc. 10. Dodatkowe materiały związane z analizowaną problematyką zamieszczane w aplikacji MS Teams oraz na platformie Moodle. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: EU_01: Absolwent zna i rozumie specyfikę współczesnego środowiska szkolnego i procesów w nim zachodzących. EU_02: Absolwent zna i rozumie potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych i profilaktycznych odnoszących się do nowych warunków życia szkolnego. UMIEJĘTNOŚCI: EU_01: Absolwent potrafi projektować działania profilaktyczne dostosowane do zdiagnozowanych potrzeb osób stanowiących społeczność szkolną. KOMPETENCJE: EU_01: Absolwent jest gotowy do zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Planowany godzinowy nakład pracy Studentów (1 punkt ECTS razy 30h): - godziny kontaktowe – konwersatoria – 8h - przygotowanie projektu – 8h - przygotowanie się do zaliczenia – 12h - udział w konsultacjach (MS Teams) –2h |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Zaliczenie w formie pisemnej (odpowiedzi na trzy pytania problemowe/pytania typu Esej) z zakresu tematyki zawartej w sylabusie przedmiotu (Student/Studentka otrzymuje maks. 3 pkt za każde pytanie; na ocenę 3,0 – konieczne jest uzyskanie 5 pkt; 3,5-6pkt; 4,0-7pkt; 4,5-8pkt; 5,0-9pkt) (NP2_W13, NP2_W20, NP2_U14, NP2_K05). Aktywność podczas zajęć (udział w debacie, giełdzie pomysłów) - pozwala na podniesienie (maks. o pół) oceny końcowej. Platforma Moodle + aplikacja MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.