Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne zagrożenia w szkole i profilaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-WZAG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne zagrożenia w szkole i profilaktyka
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W13, NP2_W20, NP2_U14, NP2_K05

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poruszenie kwestii odnoszących się m.in. do współczesnego środowiska uczenia się, które jest wspierane także przez technologie cyfrowe. Zwrócenie uwagi zarówno na nowe możliwości związane z realizacją różnych potrzeb osób młodych, jak również na nowe wyzwania i zagrożenia. W kontekście tych ostatnich - podkreślenie znaczenia podejmowanych działań edukacyjnych, doradczych i profilaktycznych, które powinny objąć całą społeczność szkolną.

Pełny opis:

Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację:

1. „Nowe” pokolenie uczniów i jego problemy – próba nakreślenia obrazu na podstawie literatury przedmiotu. Wprowadzenie w problematykę zajęć (2h);

2. Poszukiwanie form wsparcia dla aktywnego i bezpiecznego udziału we wspólnocie uczących m.in. w oparciu o wyniki badań realizowanych w ramach projektu „The Unteachables” (2);

3. Zagrożenia, także w środowisku szkolnym, związane z korzystaniem z nowych mediów. Praktyki pedagogiczne zapobiegające np. agresji elektronicznej osób młodych (2);

4. Analiza wybranych działań profilaktycznych obejmujących społeczność szkolną. Projekty doradcze, rekomendacje w zakresie bezpieczeństwa uczniów (2).

Literatura:

1. Kowalski R. M., Limber S. P., Agatston P. W. (2010), Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, przekł. A. Wicher, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

2. Kozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

3. Kulpa-Puczyńska A. (2019), Features of ‘New’ Students and the Potential of Future Teachers: First Effects of “The Unteachables” International Project, Forum Pedagogiczne, No 9/2, part 2, 271-281.

4. Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Nerwińska E. (2014), Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole, Warszawa, on-line: www.ore.edu.pl.

6. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls”.

7. Robinson K., Aronica L. (2015), KREATYWNE SZKOŁY oddolna rewolucja, która zmienia edukację [The Grassroots Revolution That’s Transforming Education], tłum. Baj A. Kraków: Wydawnictwo Element.

8. Tapscott D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, tłum. Cypryański P. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

9. Wojtasik Ł. (2007), Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje/gemiusAdHoc.

10. Dodatkowe materiały związane z analizowaną problematyką zamieszczane w aplikacji MS Teams oraz na platformie Moodle.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

EU_01: Absolwent zna i rozumie specyfikę współczesnego środowiska szkolnego i procesów w nim zachodzących.

EU_02: Absolwent zna i rozumie potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych i profilaktycznych odnoszących się do nowych warunków życia szkolnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

EU_01: Absolwent potrafi projektować działania profilaktyczne dostosowane do zdiagnozowanych potrzeb osób stanowiących społeczność szkolną.

KOMPETENCJE:

EU_01: Absolwent jest gotowy do zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Planowany godzinowy nakład pracy Studentów (1 punkt ECTS razy 30h):

- godziny kontaktowe – konwersatoria – 8h

- przygotowanie projektu – 8h

- przygotowanie się do zaliczenia – 12h

- udział w konsultacjach (MS Teams) –2h

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Zaliczenie w formie pisemnej (odpowiedzi na trzy pytania problemowe/pytania typu Esej) z zakresu tematyki zawartej w sylabusie przedmiotu (Student/Studentka otrzymuje maks. 3 pkt za każde pytanie; na ocenę 3,0 – konieczne jest uzyskanie 5 pkt; 3,5-6pkt; 4,0-7pkt; 4,5-8pkt; 5,0-9pkt) (NP2_W13, NP2_W20, NP2_U14, NP2_K05).

Aktywność podczas zajęć (udział w debacie, giełdzie pomysłów) - pozwala na podniesienie (maks. o pół) oceny końcowej.

Platforma Moodle + aplikacja MS Teams.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)