Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPW-BIO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna:

PPW_W2, PPW_W7, PPW_U1,

PPW_U2, PPW_POL


Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika:

NP1_W04, NP1_W22, NP1_U27, NP1_K16



Link do zespołu przedmiotu na Ms Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae6376b40a9904ced93a27bf1693606d2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e1a6cafb-102a-4676-81f4-aef29dd92404&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi prawidłowościami rozwoju biologicznego czło- wieka, głównymi problemami zdrowotnymi dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Uświadomienie stu- dentom specyfiki zmian somatycznych i psychicznych dokonujących się w poszczególnych fazach rozwoju on- togenetycznego człowieka oraz uwrażliwienie ich na potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży. Uświadomienie studentom znaczenia prawidłowego stylu życia dla zachowania i wzmacniania zdrowia.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju człowieka oraz z jego genetycznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami. Zdobycie umiejętności wstępnej oceny rozwoju fizycznego dziecka. Zapoznanie studentów ze zmieniającymi się z wiekiem potrzebami biologicznymi

i możliwościami fizycznymi człowieka.Zapoznanie studentów głównymi problemami zdrowotnymi dzieci i młodzieży. Uświadomienie studentom znaczenia prawidłowego stylu życia dla zachowania i wzmacniania zdrowia.Przygotowanie studentów do propagowania prozdrowotnych postaw i stylu życia.

Literatura:

Świderska M., Budzyńska Jewtuch J. — Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Ogólne zagad- nienia rozwoju biologicznego., Łódź, 2008, WSH-E

[2] Jopkiewicz A., Suliga E. — Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania., Radom, 2005, Instytut Tech- nologii Eksploatacji

[3] Jaczewski A. — Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania., Warszawa, 2005, Wydawnictwo Akademickie Żak

[4] Michajlik A., Ramotowski W. — Anatomia i fizjologia człowieka., Warszawa, 2009, PZWL

Literatura uzupełniająca:

[1] Wojnarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. — Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania., Warszawa, 2010, PWN

[2] Wolański N. — Rozwój biologiczny człowieka., Warszawa, 2005, PWN

[3] Traczyk W.Z. — Fizjologia człowieka w zarysie., Warszawa, 2002, PZWL

[4] Kunachowicz H., Czarnowska Misztal E., Turlejska H. — Zasady żywienia człowieka., Warszawa, 2007,

WSiP

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego potrzebach w aspekcie biologicznym. Ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania organizmu człowieka w aspekcie biologicznym. Posiada podstawową wiedzę na temat metod oceny rozwoju biologicznego człowieka. Ma podstawową wiedzę dotyczącą problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży.Potrafi dokonać wstępnej oceny prawidłowości rozwoju dziecka w aspekcie biologicznym na podstawie wybranych metod. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z kresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.Umie zaproponować podstawowe działania wspomagające rozwój dziecka. Ma świadomość osobniczego zróżnicowania rozwoju biologicznego człowieka i potrzeby indywidualizacji pracy z dzieckiem. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne.

Uzasadnienie ECTS:

godziny kontaktowe- 30

przygotowanie do zajęć:- 25

przygotowanie do egzaminu: -25

przygotowanie do kolokwium: - 25

Łączna liczba godzin: 105 (=4 ECTS)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Gątarek
Prowadzący grup: Izabela Gątarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi prawidłowościami rozwoju biologicznego człowieka, głównymi problemami zdrowotnymi dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Uświadomienie studentom specyfiki zmian somatycznych i psychicznych dokonujących się w poszczególnych fazach rozwoju ontogenetycznego człowieka oraz uwrażliwienie ich na potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży. Uświadomienie studentom znaczenia prawidłowego stylu życia dla zachowania i wzmacniania zdrowia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)