Dydaktyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-DO-DS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://kmwr44j |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP1_W08, NP1_W09, NP1_U09, NP1_U14, NP1_K03, NP1_K08. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przygotowanie teoretyczne do pracy pedagogicznej w obszarze nauczania i uczenia się szkolnego. W szczególności chodzi o zapoznanie studiujących z obowiązującą w nim terminologią dydaktyczną, głównymi koncepcjami wyjaśniającymi nauczanie i uczenie się szkolne, w tym celami kształcenia, planowaniem działania edukacyjnego, metodami pracy pedagogicznej, formami i środkami dydaktycznymi, metodami sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych. Wykład umożliwia: - rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i wychowaniem, - analizowanie procesu nauczania i uczenia się szkolnego, - reflektowanie zależności między wiedzą a kompetencjami, - opracowywanie programu kształcenia i planu dydaktycznego, - rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Wykład z dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej. W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia: - dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia, - społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji, - szkoła jako instytucja edukacyjna, - jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia, - kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja, - kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia, - główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna, - badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, elementy ewaluatyki edukacyjnej, - formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne, - proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie. |
Literatura: |
Materiały zamieszczone na platformie e-learningowej Moodle: W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1998. B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, War-szawa 2007. J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013. D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. Akty prawne, podręczniki do nauczania w szkole podstawowej i artykuły z czasopism pedagogicznych dostępnych w internecie. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- udział w wykładach prowadzonych synchronicznie z pomocą MS Teams – 30 godzin - przygotowanie do zajęć / praca domowa: zadania / praca na platformie e-learningowej Moodle – 15 godzin - czytanie wyznaczonej literatury / quizy / praca na platformie e-learningowej Moodle– 8 godzin - samodzielne opracowanie wybranej lektury na egzamin końcowy – 2 godziny - przygotowanie do egzaminu końcowego w formie testu online – 10 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody sprawdzania (sposoby weryfikowania efektów kształcenia): - zadania po wykładach, - quizy do wyznaczonych lektur, - test online na zakończenie. Kryteria oceniania: 5.0 - 90%-100% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 4.5. - 80%-89% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 4.0 - 70%-79% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 3.5. - 60%-69% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 3.0 - 50%-59% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 2.0 (niezdane) - mniej niż 50% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.