Filozoficzne podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-FILW-22/23 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W01, PPW_W02, PPW_U01, PPW_K07 symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia: NP1_W03, NP1_U03, NP1_K12 |
Wymagania wstępne: | wykład prowadzony na poziomie podstawowym. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w podstawowy zakres pojęć filozoficznych, który jest niezbędny do rozumienia ludzkiej tożsamości, kultury, wychowania, nauki i zależności między pedagogiką a filozofią. Przedmiot obejmuje główne problemy filozoficznej wiedzy o człowieku: sens i cel ludzkiego życia, czas i szczęście, hierarchia wartości, wartości a wolność, poznanie a wolność, człowiek a kultura, człowiek i religia; przyczyny ludzkiego działania, aretologia. |
Pełny opis: |
Wykład dotyczy następujących dwóch grup problemowych: 1. Metaprzedmiotowa: Wyjaśnienie czym jest wiedza filozoficzna: Filozofia wieczysta jako miłość mądrości; Dyscypliny filozoficzne; Filozofia a inne typy wiedzy: nauka (nauki humanistyczne, przyrodnicze, społeczne, a w szczególności pedagogika), mądrość (praktyczna i teoretyczna), wiara, światopogląd, ideologia; Przedmiot formalny filozofii; Metody filozofii; Cel poznania filozoficznego; Epoki, nurty, kierunki i szkoły filozoficzne 2. Przedmiotowa: wybrane problemy filozoficzne, np. wartości (prawda, dobro, piękno); wiara a rozum; język i komunikacja; poznanie bytu; poznanie Boga, poznanie człowieka; wolność ludzka; osoba a społeczeństwo, religia, kształcenie i wychowanie. |
Literatura: |
1. podręczniki: M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996; R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002. 2. Literatura przedmiotu: M.M. Boużyk Wychowanie otwarte na religię, Warszawa 2013; A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996; S. Kamiński, Jak filozofować? Lublin 1989; Jan Paweł II, Encyklika Fides et Ratio, Watykan 1998; B. Kiereś, U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie, PTTA, Lublin 2015; B. Kiereś, Człowiek i wychowanie. Od osoby do osobowości, Lublin 2017; H. Kiereś, Spór o sztukę, Lublin 1996;S. Kowalczyk, Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Lublin 2006; M.A. Krąpiec, Dlaczego zło?, Lublin 1995; M. A. Krąpiec, Suwerenność- czyja? Lublin 1996; M. A. Krąpiec, Ja- człowiek, Lublin 1991; M. A. Krąpiec, Język i świat realny, Lublin 1985; M. A. Krąpiec, U podstaw rozumienia kultury, Lublin 1991;J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005; T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013; W. Vossenkuhl, Możliwość dobra. Etyka XXI wieku, Kraków 2012; Leksykon filozofii klasycznej, Lublin 1997. 3. literatura uzupełniająca: Św. Augustyn, O wolnej woli, w: Dialogi filozoficzne, Wyd. Znak, s. 507-513. S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989 (fragmenty). M.A. Krąpiec, Ludzka wolność i jej granice (fragmenty), Lublin 2008. Leksykon filozofii klasycznej: hasła o złożeniach bytowych., poznanie, prawda, sumienie, praksis, RW KUL, Lublin 1997 M.A. Krąpiec, Ja –podmiot samodzielnie istniejący, w: Ja-człowiek, Lublin 1991, s. 126-131; A. Maryniarczyk, (1) Poznanie źródłowe –metafizyka; (2) Spór o filozofię, w: U źródeł tożsamości kultury europejskiej, Lublin 1994; A. Maryniarczyk, Zeszyty z metafizyki nr 4: Racjonalność i celowość świata osób i rzeczy. (Transcendentalia – fragmenty), Lublin 2000; A. Maryniarczyk, Antropologiczno-metafizyczne podstawy adekwatnej teorii wychowania w ujęciu twórców Filozoficznej Szkoły Lubelskiej, „Polska Myśl Pedagogiczna” (2016) nr 2, 103-116. V. Possenti, Spór o jedność człowieka i wyzwania nowego naturalizmu: dusza – umysł – ciało, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 97-138. .T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013 Rozmowy z Ojcem Krąpcem (rozmawia H. Kiereś), Lublin 2009 Tomasz z Akwinu, O wolnej decyzji, Sth. 1, q 83, a 1. J. Zoń, Z. Kieroń, Człowiek jako wytwór ewolucji, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 163-178. 4.. Literatura popularnonaukowa: W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004 M. A. Krąpiec, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002; M. Adler, Dziesięć błędów filozoficznych, Warszawa b. r.; S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993; K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(W)Student definiuje istotę poznania filozoficznego (cel, metoda, przedmiot); rozróżniania typy poznania filozoficznego (różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na przemiany dokonujące się w filozofii w ciągu jej historii; wyjaśnia relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej; (U) Student umie formułować w języku filozofii problemy dotyczące obserwowanych zjawisk społeczno-kulturowych. (K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy metafizyczne; ma świadomość różnicy wiedzy filozoficznej i innych typów wiedzy. AKTYWNOŚĆ studenta i liczba godzin pracy: ___________________________________________ Godziny wykładu.................................................. 30 Przygotowanie się do zajęć………………… 15 lektury......................... 15 Przygotowanie się do egzamin................................ 30 ____________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
1) ocena formująca: - na ocenę 2 - nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu filozofii; nie rozróżnia elementarnych faktów z zakresu historii filozofii: epoki, kierunki, szkoły, filozofowie; - na ocenę 3 - poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych, aczkolwiek nie ma umiejętności analizy związków pomiędzy różnymi koncepcjami filozoficznymi odnośnie podstawowych filozoficznych problemów - na ocenę 4 - nie tylko poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych, ale potrafi dokonywać podstawowych porównań filozoficznych interpretacji bytu, poznania, człowieka, wartości, które pojawiały się w historii filozofii. Dostrzega więc elementarne różnice i podobieństwa ww.koncepcji. - na ocenę 5 - nie tylko porównuje różne filozoficzne interpretacje ww. filozoficznych kwestii, ale potrafi wyciągać wnioski, z przeprowadzonych porównań. 2) ocena końcowa: ocena z testu, który ma pokazać stopień przyswojenia przez studenta wiedzy z wykładów, podręcznika i lektur (obowiązkowych i dodatkowych). a) W trybie stacjonarnym nauczania test składa się z 14-15 zadań. Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt. b) W trybie e-learning obowiązują następujące zasady zaliczenia: (1) Ilość zadań to 30; (2) dotyczą one głównych pojęć z zakresu klasycznej metafizyki i antropologii; które były wyjaśniane na wykładach oraz w lekturach zalecanych jako uzupełnienie tematyki podejmowanej na wykładach (3) Wszystkie pytania są "zamknięte", test- jednokrotnego wyboru (z trzech możliwych odpowiedzi jedna jest prawidłowa), (4) czas egzaminu to 30 min. (5) punktacja: maksymalna liczba punktów to 30 (6) oceny: 5.0=28-30 pkt.; 4.5= 25-27 pkt.; 4.0= 22-24 pkt.; 3.5=19-21 pkt.; 3.0=16-18 pkt.; 2.0=0-15 pkt. (egzamin niezaliczony). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boużyk | |
Prowadzący grup: | Maria Boużyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | AKTYWNOŚĆ studenta i liczba godzin pracy: ___________________________________________ Godziny wykładu.................................................. 30 Przygotowanie się do zajęć………………… 15 lektury......................... 15 Przygotowanie się do egzamin................................ 30 ____________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w podstawowy zakres pojęć filozoficznych, który jest niezbędny do rozumienia ludzkiej tożsamości, kultury, wychowania, nauki i zależności między pedagogiką a filozofią. Przedmiot obejmuje główne problemy filozoficznej wiedzy o człowieku: sens i cel ludzkiego życia, czas i szczęście, hierarchia wartości, wartości a wolność, poznanie a wolność, człowiek a kultura, człowiek i religia; przyczyny ludzkiego działania, aretologia. |
|
Pełny opis: |
Wykład dotyczy następujących dwóch grup problemowych: 1. Metaprzedmiotowa: Wyjaśnienie czym jest wiedza filozoficzna: Filozofia wieczysta jako miłość mądrości; Dyscypliny filozoficzne; Filozofia a inne typy wiedzy: nauka (nauki humanistyczne, przyrodnicze, społeczne, a w szczególności pedagogika), mądrość (praktyczna i teoretyczna), wiara, światopogląd, ideologia; Przedmiot formalny filozofii; Metody filozofii; Cel poznania filozoficznego; Epoki, nurty, kierunki i szkoły filozoficzne 2. Przedmiotowa: wybrane problemy filozoficzne, np. wartości (prawda, dobro, piękno); wiara a rozum; język i komunikacja; poznanie bytu; poznanie Boga, poznanie człowieka; wolność ludzka; osoba a społeczeństwo, religia, kształcenie i wychowanie. |
|
Literatura: |
1. podręczniki: M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996; R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002. 2. Literatura przedmiotu: M.M. Boużyk Wychowanie otwarte na religię, Warszawa 2013; A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996; S. Kamiński, Jak filozofować? Lublin 1989; Jan Paweł II, Encyklika Fides et Ratio, Watykan 1998; B. Kiereś, U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie, PTTA, Lublin 2015; B. Kiereś, Człowiek i wychowanie. Od osoby do osobowości, Lublin 2017; H. Kiereś, Spór o sztukę, Lublin 1996;S. Kowalczyk, Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Lublin 2006; M.A. Krąpiec, Dlaczego zło?, Lublin 1995; M. A. Krąpiec, Suwerenność- czyja? Lublin 1996; M. A. Krąpiec, Ja- człowiek, Lublin 1991; M. A. Krąpiec, Język i świat realny, Lublin 1985; M. A. Krąpiec, U podstaw rozumienia kultury, Lublin 1991;J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005; T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013; W. Vossenkuhl, Możliwość dobra. Etyka XXI wieku, Kraków 2012; Leksykon filozofii klasycznej, Lublin 1997. 3. literatura uzupełniająca: Św. Augustyn, O wolnej woli, w: Dialogi filozoficzne, Wyd. Znak, s. 507-513. S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989 (fragmenty). M.A. Krąpiec, Ludzka wolność i jej granice (fragmenty), Lublin 2008. Leksykon filozofii klasycznej: hasła o złożeniach bytowych., poznanie, prawda, sumienie, praksis, RW KUL, Lublin 1997 M.A. Krąpiec, Ja –podmiot samodzielnie istniejący, w: Ja-człowiek, Lublin 1991, s. 126-131; A. Maryniarczyk, (1) Poznanie źródłowe –metafizyka; (2) Spór o filozofię, w: U źródeł tożsamości kultury europejskiej, Lublin 1994; A. Maryniarczyk, Zeszyty z metafizyki nr 4: Racjonalność i celowość świata osób i rzeczy. (Transcendentalia – fragmenty), Lublin 2000; A. Maryniarczyk, Antropologiczno-metafizyczne podstawy adekwatnej teorii wychowania w ujęciu twórców Filozoficznej Szkoły Lubelskiej, „Polska Myśl Pedagogiczna” (2016) nr 2, 103-116. V. Possenti, Spór o jedność człowieka i wyzwania nowego naturalizmu: dusza – umysł – ciało, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 97-138. .T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013 Rozmowy z Ojcem Krąpcem (rozmawia H. Kiereś), Lublin 2009 Tomasz z Akwinu, O wolnej decyzji, Sth. 1, q 83, a 1. J. Zoń, Z. Kieroń, Człowiek jako wytwór ewolucji, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 163-178. 4.. Literatura popularnonaukowa: W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004 M. A. Krąpiec, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002; M. Adler, Dziesięć błędów filozoficznych, Warszawa b. r.; S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993; K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999. |
|
Wymagania wstępne: |
Wykład na teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXPX9SfbnCefj6J0au4F4yeWbw11dSg8puIR4DkuULlo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2ae0502c-eab8-44d3-aa25-dbde58ba3552&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.