Psychologia edukacji i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-PEWC-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia edukacji i wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA: PPW_W2, PPW_W6, PPW_U2, PPW_U3, PPW_K3 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii edukacji i wychowania, w tym z problematyką stresu szkolnego, trudności adaptacyjnych oraz problemowych zachowań dziecka/ ucznia. |
Pełny opis: |
Stres szkolny jako sytuacja trudna - przyczyny, mechanizm powstawania, objawy, wpływ na funkcjonowanie szkolne ucznia, sposoby postępowania Trudności adaptacyjne dziecka/ucznia- przyczyny, mechanizm powstawania, objawy, wpływ na funkcjonowanie w środowisku domowym/przedszkolnym/szkolnym, sposoby postępowania Uwewnętrznione i uzewnętrzniające się zaburzenia emocjonalno-motywacyjne oraz problemowe zachowania dziecka/ucznia - przyczyny, mechanizm powstawania, objawy, wpływ na funkcjonowanie w środowisku domowym, przedszkolnym/szkolnym, sposoby postępowania Działania profilaktyczne w obszarze edukacji i wychowania |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brophy, J. (2012), Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Grzeszkiewicz, B. (2009), Adaptacja dziecka do warunków szkolnych (W:) K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (red.),Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej. Kendall, P. C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne, Gdańsk: GWP. Moneta-Malewska, M. (2012), Jak sobie radzić ze stresem w szkole i w domu, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Obuchowska, I. (2009), Problemowe zachowania uczniów, (W:) K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznikakademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, ss.375-409. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2021), Psychologia wychowawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Smith, D. D. (2009), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki cz 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. Stallard, P. (2006), Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Kowalik, S. (red.) (2011), Psychologia ucznia i nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PPW_W2 zna i rozumie teorie wychowania i uczenia się oraz uwarunkowania stresu szkolnego, trudności adaptacyjnych i mechanizmów powstawania problemowych zachowań dziecka/ucznia z perspektywy biologicznej, psychologicznej, społeczno-kulturowej PPW_W6 zna psychologiczno-społeczne uwarunkowania zaburzeń emocjonalno-motywacyjnych dziecka/ucznia, utrudniających funkcjonowanie przedszkolne i szkolne PPW_U2 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, w tym pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole PPW_U3 potrafi wnikliwie i refleksyjnie obserwować, analizować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne w wykorzystaniem zdobytej wiedzy PPW_K3 jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe ćwiczenia 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h Przygotowanie się do kolokwium 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne (pytania zamknięte i otwarte) punktacja: 16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5) 14 p. - ocena: dobry plus (4.5) 13-12 p. - ocena: dobry (4) 11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5) 10-9- p. - ocena: dostateczny (3) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kuracki | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.