Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPW-PRCC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna:

PPW_W2, PPW_W6,PPW_W7,

PPW_U2, PPW_U3, PPW_K3

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z charakterystyką poszczególnych etapów rozwoju człowieka poczynając od okresu wczesnego dzieciństwa kończąc na okresie późnej starości.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z charakterystyką stadiów rozwoju człowieka poczynając od okresu wczesnego dzieciństwa kończąc na okresie późnej starości. Student pozna zmiany rozwojowe jakie zachodzą w rozwoju człowieku w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości i rozwoju mowy i komunikacji w okresie od narodzin do późnej starości.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019

Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003

Literatura uzupełniająca:

Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005

Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia

EK_ W02 - Student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwojowe, ma wiedzę na temat współczesnych teorii rozwojowych

EK_W06, W07- Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych od momentu narodzin do późnej starości, ma świadomość zróżnicowanych możliwości i potrzeb dzieci w zależności od rozwoju poszczególnych sfer funkcjonowania dziecka

EK_U02, U03, - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne

EK_K01, K09 - ma świadomość swojej wiedzy i widzi stałą potrzebę podnoszenia kwalifikacji; okazuje szacunek dla godności każdej jednostki, uwzględnia indywidualne potrzeby każdego dziecka, tworząc oddziaływania dydaktyczne, terapeutyczne, opiekuńczo-wychowawcze

Opis ECTS

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie się do zajęć (czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji) 15 godz.

- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz.

30+15+15=60 godz./2 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność podczas zajęć (praca w grupach - prezentacja z określonego tematu, prezentacja artykułu naukowego z obszaru psychologii rozwojowej)

kolokwium pisemne (3 pytania otwarte, łączna liczba pkt 8)

Skala:

0-4 pkt - 2 (ndst)

4,5-5 pkt - 3 (dst)

5,5 pkt - 3+ (dst+)

6 pkt - 4 (db)

6,5-7 pkt - 4+ (db+)

7,5-8 pkt - 5 (bdb)

Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę:

3.0 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, pomija jednak wiele istotnych kwestii lub popełnia błędy, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia

3.5 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym liczne błędy lub pomija istotne szczegóły

4.0 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym nieliczne błędy lub pomija istotne szczegóły

4.5 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka

5.0 Student potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowiek

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)