Statystyka dla pedagogów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-SDP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka dla pedagogów |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie: PPW_W04, PPW_U06, PPW_K09 |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne: myślenie logiczne; podstawowa wiedza z zakresu matematyki i operowania wartościami liczbowymi |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia obejmują metody statystycznego opisu struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych. Realizacja programu kształtuje umiejętności interpretacji parametrów statystycznych i oceny ich walorów poznawczych. Prowadzone zajęcia przygotowują do możliwości zastosowania metod statystycznych w badaniach socjologicznych, a także do samodzielnego sporządzenia opisu statystycznego zbioru danych. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Zagadnienia wprowadzające 2. Dane wokół nas - pomiar i prezentacja 3. Geneza statystyki i jej rozwój 4. Klasyczne i pozycyjne miary tendencji centralnej 5. Statystyczne miary zróżnicowania 6. Miary asymetrii 7. Miary koncentracji 8. Podsumowanie miar opisu statystycznego 9. Miary dynamiki indywidualne 10. Miary dynamiki zespołowe 11.Miary współzależności zjawisk 12. Statystyki parametryczne 13. Statystyki nieparametryczne 14. Analiza trendów 15. Dobór losowy i nielosowy |
Literatura: |
1. King B.M., Minium E.W., Statystyka dla psychologów i pedagogów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010. 3. Kassyk-Rokicka H., Statystyka. Zbiór zadań, PWE, Warszawa, 1996. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
SO1_W01 - zna podstawową terminologię socjologiczną SO1_W02 - posiada podstawową wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz o jej relacjach z innymi dyscyplinami SO1_W07 - zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące SO1_U02 - potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii SO1_U04- potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii SO1_U012- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne SO1_K02 - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą uzyskania zaliczenia wykładu jest obecność na zajęciach oraz pisemny sprawdzian po zaliczeniu ćwiczeń, wg. następujących progów zaliczeniowych: 0 - 60% niedostateczny 60% - 64% w dostatecznym stopniu: 64% - 70% dostateczny plus 70% - 80% w dobrym stopniu 80% - 85% dobry plus 85% - 100% na bardzo dobrym poziomie Opis: 30% obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne są dwie nieobecności) 20% dwie wejściówki 25% test e-learningowy 25% test końcowy pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Nataliia Pohorila | |
Prowadzący grup: | Nataliia Pohorila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia obejmują metody statystycznego opisu struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych. Realizacja programu kształtuje umiejętności interpretacji parametrów statystycznych i oceny ich walorów poznawczych. Prowadzone zajęcia przygotowują do możliwości zastosowania metod statystycznych w badaniach socjologicznych, a także do samodzielnego sporządzenia opisu statystycznego zbioru danych. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Zagadnienia wprowadzające 2. Dane wokół nas - pomiar i prezentacja 3. Geneza statystyki i jej rozwój 4. Klasyczne i pozycyjne miary tendencji centralnej 5. Statystyczne miary zróżnicowania 6. Miary asymetrii 7. Miary koncentracji 8. Podsumowanie miar opisu statystycznego 9. Miary dynamiki indywidualne 10. Miary dynamiki zespołowe 11.Miary współzależności zjawisk 12. Statystyki parametryczne 13. Statystyki nieparametryczne 14. Analiza trendów 15. Dobór losowy i nielosowy |
|
Literatura: |
1. King B.M., Minium E.W., Statystyka dla psychologów i pedagogów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010. 3. Kassyk-Rokicka H., Statystyka. Zbiór zadań, PWE, Warszawa, 1996. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.