Teoretyczne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-TPWC-SCH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W01, PPW_W02, PPW_U01, PPW_U02, PPW_K03 |
Wymagania wstępne: | brak wstępnych wymagań |
Skrócony opis: |
Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata. |
Pełny opis: |
Teoria wychowania jako dyscyplina naukowa; Wychowanie: różnorodne ujęcia definicyjne; Antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania; Struktura procesu wychowania i jego dynamika; Podmiotowość w wychowaniu; Proces wychowania moralnego i jego struktura; Podstawowe środowiska wychowawcze; Wychowanie wobec wyzwań współczesnego świata. Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata. |
Literatura: |
1. S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1993, s. 25-34 (rozdz. 2: Pojęcie pedagogiki jako nauki). 2. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, PWN, Warszawa 1966, s. 167-176. 3. J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, PWN, Warszawa 1966, s. 124-142. 4. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012, s. 313-334 (rozdz. 17: Pseudowychowanie). 5. J. Tarnowski, Człowiek – dialog – wychowanie. Zarys chrześcijańskiej pedagogiki personalno-egzystencjalnej, „ZNAK” 1991, nr 436 (9), s. 69-78. 6. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1996, s. 169-178 (par. 40: Metodyka przekazu wartości etycznych). 7. A. M. de Tchorzewski, Rzecz o godności, autorytecie i odpowiedzialności nauczyciela w czasach chaosu aksjonormatywnego, „Horyzonty Wychowania” 2020, T. 19, Nr 50, s. 161-176. 8. U. Ostrowska, Człowieczeństwo jako problem i wyzwanie edukacyjne, „ROCZNIKI PEDAGOGICZNE” Tom 13(49), numer 2/2021, s. 7-32. 9. J. Wilkin, Znaczenie uniwersytetów w epoce postprawdy, „NAUKA” 1/2020, s. 67-81. 10. T. Biernat, Cyberwychowanie – cicha rewolucja w cyberprzestrzeni. O potrzebie cyberpedagogiki, „Paedagogia Christiana” Tom 49, nr 1, (2022), s. 163-179. 11. L. Marszałek, Nie ma edukacji bez relacji, „Forum Pedagogiczne” Tom 12, nr 2 (2022), s. 275-288. 12. S. Chrobak, A. K. Lukasek, Odrzucanie mistrzów… i co dalej? – o roli mistrzów w trudnych czasach, „Journal of Modern Science” 2023, 52(3), s. 253–268. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Student charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania. - Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych. Umiejętności: - Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; - Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu teoretycznych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych. Kompetencje: - Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga. - Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka; |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe: przygotowanie prezentacji, przygotowanie referatu, kolokwium pisemne. Na ocenę końcową składają się: obecność na zajęciach, przygotowanie i aktywność podczas zajęć oraz ocena z kolokwium pisemnego. 3.0 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania oraz umie opracować strategie wychowawcze. 3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) wychowania oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych. 4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę i podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) wychowania oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga. 4.5 - Potrafi przedstawić podstawy wychowania; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych; analizować i interpretować współczesne problemy wychowawcze. 5.0 - Umie scharakteryzować podstawy teorii wychowania; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw wychowania; potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania moralnego i podmiotowości w wychowaniu; umie analizować i interpretować problemy wychowawcze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 37 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Chrobak | |
Prowadzący grup: | Stanisław Chrobak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | AKTYWNOŚĆ STUDENTA - NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. Przygotowanie referatu i prezentacji - 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 50 godz./25 = 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 39 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Chrobak | |
Prowadzący grup: | Stanisław Chrobak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | AKTYWNOŚĆ STUDENTA - NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. Przygotowanie referatu i prezentacji - 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 50 godz./25 = 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata. |
|
Pełny opis: |
Teoria wychowania jako dyscyplina naukowa; Wychowanie: różnorodne ujęcia definicyjne; Antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania; Struktura procesu wychowania i jego dynamika; Podmiotowość w wychowaniu; Proces wychowania moralnego i jego struktura; Podstawowe środowiska wychowawcze; Wychowanie wobec wyzwań współczesnego świata. Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.