Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPW-TPWC-SCH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne podstawy wychowania
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:


PPW_W01, PPW_W02,

PPW_U01, PPW_U02,

PPW_K03

Wymagania wstępne:

brak wstępnych wymagań

Skrócony opis:

Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata.

Pełny opis:

Teoria wychowania jako dyscyplina naukowa; Wychowanie: różnorodne ujęcia definicyjne; Antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania; Struktura procesu wychowania i jego dynamika; Podmiotowość w wychowaniu; Proces wychowania moralnego i jego struktura; Podstawowe środowiska wychowawcze; Wychowanie wobec wyzwań współczesnego świata.

Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata.

Literatura:

1. S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1993, s. 25-34 (rozdz. 2: Pojęcie pedagogiki jako nauki).

2. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, PWN, Warszawa 1966, s. 167-176.

3. J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, PWN, Warszawa 1966, s. 124-142.

4. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012, s. 313-334 (rozdz. 17: Pseudowychowanie).

5. J. Tarnowski, Człowiek – dialog – wychowanie. Zarys chrześcijańskiej pedagogiki personalno-egzystencjalnej, „ZNAK” 1991, nr 436 (9), s. 69-78.

6. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1996, s. 169-178 (par. 40: Metodyka przekazu wartości etycznych).

7. A. M. de Tchorzewski, Rzecz o godności, autorytecie i odpowiedzialności nauczyciela w czasach chaosu aksjonormatywnego, „Horyzonty Wychowania” 2020, T. 19, Nr 50, s. 161-176.

8. U. Ostrowska, Człowieczeństwo jako problem i wyzwanie edukacyjne, „ROCZNIKI PEDAGOGICZNE” Tom 13(49), numer 2/2021, s. 7-32.

9. J. Wilkin, Znaczenie uniwersytetów w epoce postprawdy, „NAUKA” 1/2020, s. 67-81.

10. T. Biernat, Cyberwychowanie – cicha rewolucja w cyberprzestrzeni. O potrzebie cyberpedagogiki, „Paedagogia Christiana” Tom 49, nr 1, (2022), s. 163-179.

11. L. Marszałek, Nie ma edukacji bez relacji, „Forum Pedagogiczne” Tom 12, nr 2 (2022), s. 275-288.

12. S. Chrobak, A. K. Lukasek, Odrzucanie mistrzów… i co dalej? – o roli mistrzów w trudnych czasach, „Journal of Modern Science” 2023, 52(3), s. 253–268.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

- Student charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania.

- Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych.

Umiejętności:

- Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi;

- Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu teoretycznych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.

Kompetencje:

- Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.

- Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka;

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ciągłe:

przygotowanie prezentacji,

przygotowanie referatu,

kolokwium pisemne.

Na ocenę końcową składają się:

obecność na zajęciach, przygotowanie i aktywność podczas zajęć oraz ocena z kolokwium pisemnego.

3.0 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania oraz umie opracować strategie wychowawcze.

3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) wychowania oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.

4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę i podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) wychowania oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.

4.5 - Potrafi przedstawić podstawy wychowania; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych; analizować i interpretować współczesne problemy wychowawcze.

5.0 - Umie scharakteryzować podstawy teorii wychowania; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw wychowania; potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania moralnego i podmiotowości w wychowaniu; umie analizować i interpretować problemy wychowawcze.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 37 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Chrobak
Prowadzący grup: Stanisław Chrobak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

AKTYWNOŚĆ STUDENTA - NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz.

Przygotowanie referatu i prezentacji - 15 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 50 godz./25 = 2

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 39 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Chrobak
Prowadzący grup: Stanisław Chrobak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

AKTYWNOŚĆ STUDENTA - NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz.

Przygotowanie referatu i prezentacji - 15 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 50 godz./25 = 2

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata.

Pełny opis:

Teoria wychowania jako dyscyplina naukowa; Wychowanie: różnorodne ujęcia definicyjne; Antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania; Struktura procesu wychowania i jego dynamika; Podmiotowość w wychowaniu; Proces wychowania moralnego i jego struktura; Podstawowe środowiska wychowawcze; Wychowanie wobec wyzwań współczesnego świata.

Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)