Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-BIOW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:


PPW_W02, PPW_W07, PPW_U01,

PPW_K01


symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia:


NP1_W04, NP1_W22, NP1_U27,

NP1_K16

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi prawidłowościami rozwoju biologicznego człowieka, głównymi problemami zdrowotnymi dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Uświadomienie studentom specyfiki zmian somatycznych i psychicznych dokonujących się w poszczególnych fazach rozwoju ontogenetycznego człowieka oraz uwrażliwienie ich na potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży. Uświadomienie studentom znaczenia prawidłowego stylu życia dla zachowania i wzmacniania zdrowia.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju człowieka oraz z jego genetycznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami. Zdobycie umiejętności wstępnej oceny rozwoju fizycznego dziecka. Zapoznanie studentów ze zmieniającymi się z wiekiem potrzebami biologicznymi

i możliwościami fizycznymi człowieka. Zapoznanie studentów głównymi problemami zdrowotnymi dzieci i młodzieży. Uświadomienie studentom znaczenia prawidłowego stylu życia dla zachowania i wzmacniania zdrowia. Przygotowanie studentów do propagowania prozdrowotnych postaw i stylu życia.

Literatura:

Świderska M., Budzyńska Jewtuch J. — Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Ogólne zagad- nienia rozwoju biologicznego., Łódź, 2008, WSH-E

[2] Jopkiewicz A., Suliga E. — Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania., Radom, 2005, Instytut Tech- nologii Eksploatacji

[3] Jaczewski A. — Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania., Warszawa, 2005, Wydawnictwo Akademickie Żak

[4] Michajlik A., Ramotowski W. — Anatomia i fizjologia człowieka., Warszawa, 2009, PZWL

Literatura uzupełniająca:

[1] Wojnarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. — Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania., Warszawa, 2010, PWN

[2] Wolański N. — Rozwój biologiczny człowieka., Warszawa, 2005, PWN

[3] Traczyk W.Z. — Fizjologia człowieka w zarysie., Warszawa, 2002, PZWL

[4] Kunachowicz H., Czarnowska Misztal E., Turlejska H. — Zasady żywienia człowieka., Warszawa, 2007,

WSiP

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego potrzebach w aspekcie biologicznym. Ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania organizmu człowieka w aspekcie biologicznym. Posiada podstawową wiedzę na temat metod oceny rozwoju biologicznego człowieka. Ma podstawową wiedzę dotyczącą problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży.Potrafi dokonać wstępnej oceny prawidłowości rozwoju dziecka w aspekcie biologicznym na podstawie wybranych metod. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z kresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.Umie zaproponować podstawowe działania wspomagające rozwój dziecka. Ma świadomość osobniczego zróżnicowania rozwoju biologicznego człowieka i potrzeby indywidualizacji pracy z dzieckiem. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne.

Uzasadnienie ECTS:

godziny kontaktowe- 30

przygotowanie do zajęć:- 25

przygotowanie do egzaminu: -25

Łączna liczba godzin: 105 (=3 ECTS)

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę dst/3/ student w ograniczonym zakresie określa zakres biomedycznych czynników i uwarunkowań rozwoju i wychowania dziecka.

na ocenę dst+/3+/ student w niepełnym zakresie określa zakres biomedycznych czynników i uwarunkowań rozwoju człowieka. Charakteryzuje psychofizyczny rozwój ucznia, zna czynniki biofizyczne i medyczne, które go kształtują.

na ocenę db/4/student poprawnie określa zakres biomedycznych czynników i uwarunkowań rozwoju człowieka w kontekście wiedzy o predyspozycjach i możliwościach rozwojowych ucznia, potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu zintegrowanym. Charakteryzuje psychofizyczny rozwój ucznia, zna czynniki biofizyczne i medyczne, które go kształtują.

na ocenę db+/4+/student poprawnie i wnikliwie określa zakres biomedycznych czynników i uwarunkowań rozwoju człowieka w kontekście wiedzy o predyspozycjach i możliwościach rozwojowych ucznia; potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu zintegrowanym, wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej; podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.

na ocenę bdb/5/ student w sposób dogłębny i refleksyjny a zarazem krytyczny weryfikuje wiedzę teoretyczną w odniesieniu do zróżnicowanych czynników biologicznych, fizycznych i medycznych warunkujących rozwój i wychowanie dziecka. Wykorzystuje w sposób racjonalny i optymalny wiedzę z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, prezentuje aktywną, twórczą postawę skierowaną na zdobywanie wiedzy i dokształcanie w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 39 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Gątarek
Prowadzący grup: Izabela Gątarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Uzasadnienie ECTS:

godziny kontaktowe- 30

przygotowanie do zajęć:- 25

przygotowanie do egzaminu: -25

Łączna liczba godzin: 105 (=3 ECTS)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)