Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-DOW-DS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka ogólna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA:


PPW_W02

PPW-W03

PPW_U01

PPW_U02

PPW_K02

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przygotowanie teoretyczne do pracy pedagogicznej w obszarze nauczania i uczenia się szkolnego. W szczególności chodzi o zapoznanie studiujących z obowiązującą w nim terminologią dydaktyczną, głównymi koncepcjami wyjaśniają-cymi nauczanie i uczenie się szkolne, w tym celami kształcenia, planowaniem działania edukacyjnego, metodami pracy pedagogicznej, formami i środkami dydaktycznymi, metodami sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych.

Wykład umożliwia:

- rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i wychowaniem,

- analizowanie procesu nauczania i uczenia się szkolnego,

- reflektowanie zależności między wiedzą a kompetencjami,

- opracowywanie programu kształcenia i planu dydaktycznego,

- rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć edukacyjnych.

Pełny opis:

Wykład z podstaw dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej.

W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia:

- dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia,

- społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji,

- szkoła jako instytucja edukacyjna,

- jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia,

- kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja,

- kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia,

- główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna,

- badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, elementy ewaluatyki edukacyjnej,

- formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne,

- proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student zna i rozumie:

- historyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się, nauczania (kształcenia) oraz badania nad dzieciństwem; różne uwarunkowania i złożoność tych procesów z uwzględnieniem perspektywy biologicznej, filozoficznej, psychologicznej, społeczno-kulturowej,

- paradygmaty współczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku przedszkolnym i szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Student potrafi:

- integrować i wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych i humanistycznych w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania złożonych zjawisk pedagogicznych,

- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, w tym pedagogiki przed-szkolnej i wczesnoszkolnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole.

Student jest gotów do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.

Opis ECTS:

- udział w wykładach – 15 godzin

- praca domowa: zadania i quizy – 15 godzin

- przygotowanie do zajęć – 15 godzin

- czytanie literatury – 15 godzin

- przygotowanie do egzaminu końcowego – 15 godzin

Metody i kryteria oceniania:

5.0

- 90%-100% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i egzamin końcowy (50%).

4.5.

- 80%-89% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i egzamin końcowy (50%).

4.0

- 70%-79% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i egzamin końcowy (50%).

3.5.

- 60%-69% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i egzamin końcowy (50%).

3.0

- 50%-59% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i egzamin końcowy (50%).

2.0 (niezdane)

- mniej niż 50% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i egzamin końcowy (50%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 44 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Stępkowski
Prowadzący grup: Dariusz Stępkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przygotowanie teoretyczne do pracy pedagogicznej w obszarze nauczania i uczenia się szkolnego. W szczególności chodzi o zapoznanie studiujących z obowiązującą w nim terminologią dydaktyczną, głównymi koncepcjami wyjaśniają-cymi nauczanie i uczenie się szkolne, w tym celami kształcenia, planowaniem działania edukacyjnego, metodami pracy pedagogicznej, formami i środkami dydaktycznymi, metodami sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych.

Wykład umożliwia:

- rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i wychowaniem,

- analizowanie procesu nauczania i uczenia się szkolnego,

- reflektowanie zależności między wiedzą a kompetencjami,

- opracowywanie programu kształcenia i planu dydaktycznego,

- rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć edukacyjnych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)