Dydaktyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-DOW-DS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA: PPW_W02 PPW-W03 PPW_U01 PPW_U02 PPW_K02 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przygotowanie teoretyczne do pracy pedagogicznej w obszarze nauczania i uczenia się szkolnego. W szczególności chodzi o zapoznanie studiujących z obowiązującą w nim terminologią dydaktyczną, głównymi koncepcjami wyjaśniają-cymi nauczanie i uczenie się szkolne, w tym celami kształcenia, planowaniem działania edukacyjnego, metodami pracy pedagogicznej, formami i środkami dydaktycznymi, metodami sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych. Wykład umożliwia: - rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i wychowaniem, - analizowanie procesu nauczania i uczenia się szkolnego, - reflektowanie zależności między wiedzą a kompetencjami, - opracowywanie programu kształcenia i planu dydaktycznego, - rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Wykład z podstaw dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej. W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia: - dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia, - społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji, - szkoła jako instytucja edukacyjna, - jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia, - kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja, - kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia, - główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna, - badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, elementy ewaluatyki edukacyjnej, - formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne, - proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna i rozumie: - historyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się, nauczania (kształcenia) oraz badania nad dzieciństwem; różne uwarunkowania i złożoność tych procesów z uwzględnieniem perspektywy biologicznej, filozoficznej, psychologicznej, społeczno-kulturowej, - paradygmaty współczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku przedszkolnym i szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Student potrafi: - integrować i wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych i humanistycznych w celu analizowania, interpretowania i wyjaśniania złożonych zjawisk pedagogicznych, - wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, w tym pedagogiki przed-szkolnej i wczesnoszkolnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole. Student jest gotów do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki. Opis ECTS: - udział w wykładach – 15 godzin - praca domowa: zadania i quizy – 15 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - czytanie literatury – 15 godzin - przygotowanie do egzaminu końcowego – 15 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
5.0 - 90%-100% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i egzamin końcowy (50%). 4.5. - 80%-89% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i egzamin końcowy (50%). 4.0 - 70%-79% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i egzamin końcowy (50%). 3.5. - 60%-69% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i egzamin końcowy (50%). 3.0 - 50%-59% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i egzamin końcowy (50%). 2.0 (niezdane) - mniej niż 50% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i egzamin końcowy (50%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 44 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Stępkowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Stępkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przygotowanie teoretyczne do pracy pedagogicznej w obszarze nauczania i uczenia się szkolnego. W szczególności chodzi o zapoznanie studiujących z obowiązującą w nim terminologią dydaktyczną, głównymi koncepcjami wyjaśniają-cymi nauczanie i uczenie się szkolne, w tym celami kształcenia, planowaniem działania edukacyjnego, metodami pracy pedagogicznej, formami i środkami dydaktycznymi, metodami sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych. Wykład umożliwia: - rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i wychowaniem, - analizowanie procesu nauczania i uczenia się szkolnego, - reflektowanie zależności między wiedzą a kompetencjami, - opracowywanie programu kształcenia i planu dydaktycznego, - rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć edukacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.