Filozoficzne podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-FPPCC-MB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA: PPW_W1,PPW_W2, PPW_U1, PPW_U2, PPW_K7 |
Wymagania wstępne: | Nie jest wymagana żadna wiedza filozoficzna. Zajęcia są prowadzone na podstawowym poziomie. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. W szczególności chodzi o umiejętność stawianie pytań filozoficznych i formułowania odpowiedzi w oparciu o tekst filozoficzny oraz dostrzeganie ich znaczenia dla praktyki wychowawczej. |
Pełny opis: |
Zajęcia są prowadzone dwukierunkowo. Po pierwsze, chodzi o wdrożenie studenta w pracę naukową. Stąd nacisk kładziony jest na kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. Po drugie, chodzi o wyrobienie umiejętności łączenia wiedzy filozoficznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczymi. Dlatego zajęcia są prowadzone w oparciu o literaturę filozoficzną, a w dyskusji na zajęciach zwraca się uwagę na ww. powiązania. Akcentuje się przy tym zagadnienia antropologiczne w kontekście współczesnych zmian kulturowych. |
Literatura: |
1/ Adler M.J., Nauka współczesna a mądrość starożytnych; Drobne błędy na początku, w: tenże, Dziesięć błędów filozoficznych, b. r. b. m. 2/ Biesaga, T. ,Błąd antropologiczny i jego skutki w bioetyce, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, s. 191-199; 3/ Gilson E., Etyka studiów wyższych, „Człowiek w kulturze” nr 9 (1997). Jaroszyński P., Personalizm filozoficzny - integralna wizja człowieka, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 485-473. 4/ Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. Marian Reiter, PWN, Warszawa 1984. 5/ Wald B., Błąd antropologiczny i jego konsekwencje we współczesnej filozofii, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, Lublin 2003, s. 123-138. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(W) Student definiuje istotę poznania filozoficznego (cel, metoda, przedmiot); rozróżniania typy poznania filozoficznego( różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na przemiany dokonujące się w filozofii w ciągu jej historii; wyjaśnia relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej; (U) Student zdobywa umiejętność samodzielnego czytania tekstu filozoficznego; budowania wypowiedzi pisemnej i ustnej; sprawność samodzielnego i logicznego myślenia; sprawność dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy filozoficznej; sprawność pracy w grupie; sprawność dyskusji; (K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy metafizyczne; ma świadomość różnicy wiedzy filozoficznej i innych typów wiedzy AKTYWNOŚĆ studenta LICZBA GODZIN ______________________________________________________ ćwiczenia .........................................................8 Przygotowanie się do zajęć (lektury) .........................30 Przygotowanie do testu........................15 ______________________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena formująca: - na ocenę 2 - student nie potrafi zaprezentować analizy tekstu, nie wywiązuje się z poleconych do przygotowania na ćwiczenia zadań; z testu z lektur uzyskał mniej niż 5 punktów. - ocena 3 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź w oparciu o tekst; jest biernym słuchaczem dyskusji; z testu z lektur uzyskał 5 punktów. ocena 3.5 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną w oparciu o tekst; jest biernym słuchaczem dyskusji; z testu z lektur uzyskał 6 punktów. - ocena 4 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego i poprawnym budowaniem wypowiedzi, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, włącza się chętnie do dyskusji; z testu z lektur uzyskał 7 punktów. - ocena 4,5 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego i poprawnym budowaniem wypowiedzi, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, włącza się chętnie do dyskusji; z testu z lektur uzyskał 8 punktów. - ocena 5 -student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, oraz bierze wielokrotnie aktywny udział w dyskusji. Z testu z lektur uzyskał 8 punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boużyk | |
Prowadzący grup: | Maria Boużyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | AKTYWNOŚĆ studenta LICZBA GODZIN ______________________________________________________ ćwiczenia .........................................................8 Przygotowanie się do zajęć (lektury) .........................30 Przygotowanie do testu........................15 ______________________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia są prowadzone dwukierunkowo. Po pierwsze, chodzi o wdrożenie studenta w pracę naukową. Stąd nacisk kładziony jest na kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. Po drugie, chodzi o wyrobienie umiejętności łączenia wiedzy filozoficznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczymi. Dlatego zajęcia są prowadzone w oparciu o literaturę filozoficzną, a w dyskusji na zajęciach zwraca się uwagę na ww. powiązania. Akcentuje się przy tym zagadnienia antropologiczne w kontekście współczesnych zmian kulturowych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są prowadzone dwukierunkowo. Po pierwsze, chodzi o wdrożenie studenta w pracę naukową. Stąd nacisk kładziony jest na kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. Po drugie, chodzi o wyrobienie umiejętności łączenia wiedzy filozoficznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczymi. Dlatego zajęcia są prowadzone w oparciu o literaturę filozoficzną, a w dyskusji na zajęciach zwraca się uwagę na ww. powiązania. Akcentuje się przy tym zagadnienia antropologiczne w kontekście współczesnych zmian kulturowych. |
|
Literatura: |
1/ Adler M.J., Nauka współczesna a mądrość starożytnych; Drobne błędy na początku, w: tenże, Dziesięć błędów filozoficznych, b. r. b. m. 2/ Biesaga, T. ,Błąd antropologiczny i jego skutki w bioetyce, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, s. 191-199; 3/ Gilson E., Etyka studiów wyższych, „Człowiek w kulturze” nr 9 (1997). Jaroszyński P., Personalizm filozoficzny - integralna wizja człowieka, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 485-473. 4/ Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. Marian Reiter, PWN, Warszawa 1984. 5/ Wald B., Błąd antropologiczny i jego konsekwencje we współczesnej filozofii, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, Lublin 2003, s. 123-138. |
|
Wymagania wstępne: |
Nie jest wymagana żadna wiedza filozoficzna. Zajęcia są prowadzone na podstawowym poziomie. Test ze zrozumienia lektur (5 tekstów) obowiązujących do zajęć przewidziany jest na zjeździe nr 6 (18.12.2021). Wykaz lektur zob. w sylabusie "Literatura". Wszystkie teksty zostaną udostępnione studentom (uczestniczącym w zajęciach) w formie on-line. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.