Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne podstawy pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-FPPW-MB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozoficzne podstawy pedagogiki
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA:

PPW_W1,PPW_W2,PPW_U1,

PPW_U2, PPW_K7


symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia niestacjonarne I stopnia:

NP1_W03, NP1_U03, NP1_K12

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w podstawowy zakres pojęć filozoficznych, który jest niezbędny do rozumienia ludzkiej tożsamości, kultury, wychowania, nauki i zależności między pedagogiką a filozofią. Przedmiot obejmuje główne problemy filozoficznej wiedzy o człowieku: sens i cel ludzkiego życia, czas i szczęście, hierarchia wartości, wartości a wolność, poznanie a wolność, człowiek a kultura, człowiek i religia; przyczyny ludzkiego działania, aretologia.

Pełny opis:

Wykład dotyczy następujących dwóch grup problemowych:

1. Metaprzedmiotowa: Wyjaśnienie czym jest wiedza filozoficzna: Filozofia wieczysta jako miłość mądrości; Dyscypliny filozoficzne; Filozofia a inne typy wiedzy: nauka (nauki humanistyczne, przyrodnicze, społeczne, a w szczególności pedagogika), mądrość (praktyczna i teoretyczna), wiara, światopogląd, ideologia; Przedmiot formalny filozofii; Metody filozofii; Cel poznania filozoficznego; Epoki, nurty, kierunki i szkoły filozoficzne

2. Przedmiotowa: wybrane problemy filozoficzne, np. wartości (prawda, dobro, piękno); wiara a rozum; język i komunikacja; poznanie bytu; poznanie Boga, poznanie człowieka; wolność ludzka; osoba a społeczeństwo, religia, kształcenie i wychowanie.

Literatura:

1. podręczniki: M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996; R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002.

2. Literatura przedmiotu: M.M. Boużyk Wychowanie otwarte na religię, Warszawa 2013; A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996; S. Kamiński, Jak filozofować? Lublin 1989; Jan Paweł II, Encyklika Fides et Ratio, Watykan 1998; B. Kiereś, U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie, PTTA, Lublin 2015; B. Kiereś, Człowiek i wychowanie. Od osoby do osobowości, Lublin 2017; H. Kiereś, Spór o sztukę, Lublin 1996;S. Kowalczyk, Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Lublin 2006; M.A. Krąpiec, Dlaczego zło?, Lublin 1995; M. A. Krąpiec, Suwerenność- czyja? Lublin 1996; M. A. Krąpiec, Ja- człowiek, Lublin 1991; M. A. Krąpiec, Język i świat realny, Lublin 1985; M. A. Krąpiec, U podstaw rozumienia kultury, Lublin 1991;J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005; T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013; W. Vossenkuhl, Możliwość dobra. Etyka XXI wieku, Kraków 2012; Leksykon filozofii klasycznej, Lublin 1997.

3. literatura uzupełniająca:

Św. Augustyn, O wolnej woli, w: Dialogi filozoficzne, Wyd. Znak, s. 507-513.

S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989 (fragmenty).

M.A. Krąpiec, Ludzka wolność i jej granice (fragmenty), Lublin 2008.

Leksykon filozofii klasycznej: hasła o złożeniach bytowych., poznanie, prawda, sumienie, praksis, RW KUL, Lublin 1997

M.A. Krąpiec, Ja –podmiot samodzielnie istniejący, w: Ja-człowiek, Lublin 1991, s. 126-131;

A. Maryniarczyk, (1) Poznanie źródłowe –metafizyka; (2) Spór o filozofię, w: U źródeł tożsamości kultury europejskiej, Lublin 1994;

A. Maryniarczyk, Zeszyty z metafizyki nr 4: Racjonalność i celowość świata osób i rzeczy. (Transcendentalia – fragmenty), Lublin 2000;

A. Maryniarczyk, Antropologiczno-metafizyczne podstawy adekwatnej teorii wychowania w ujęciu twórców Filozoficznej Szkoły Lubelskiej, „Polska Myśl Pedagogiczna” (2016) nr 2, 103-116.

V. Possenti, Spór o jedność człowieka i wyzwania nowego naturalizmu: dusza – umysł – ciało, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 97-138.

.T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013

Rozmowy z Ojcem Krąpcem (rozmawia H. Kiereś), Lublin 2009

Tomasz z Akwinu, O wolnej decyzji, Sth. 1, q 83, a 1.

J. Zoń, Z. Kieroń, Człowiek jako wytwór ewolucji, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 163-178.

4.. Literatura popularnonaukowa: W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004 M. A. Krąpiec, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002; M. Adler, Dziesięć błędów filozoficznych, Warszawa b. r.; S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993; K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

(W)Student definiuje istotę poznania filozoficznego (cel, metoda, przedmiot); rozróżniania typy poznania filozoficznego (różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na przemiany dokonujące się w filozofii w ciągu jej historii; wyjaśnia relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej;

(U) Student umie formułować w języku filozofii problemy dotyczące obserwowanych zjawisk społeczno-kulturowych.

(K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy metafizyczne; ma świadomość różnicy wiedzy filozoficznej i innych typów wiedzy.

AKTYWNOŚĆ studenta i liczba godzin pracy:

___________________________________________

Godziny wykładu.................................................. 15

Przygotowanie się do zajęć………………… 15

lektury......................... 15

Przygotowanie się do egzamin................................ 30

____________________________________________

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Metody i kryteria oceniania:

1) ocena formująca:

- na ocenę 2 - nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu filozofii; nie rozróżnia elementarnych faktów z zakresu historii filozofii: epoki, kierunki, szkoły, filozofowie;

- na ocenę 3 - poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych, aczkolwiek nie ma umiejętności analizy związków pomiędzy różnymi koncepcjami filozoficznymi odnośnie podstawowych filozoficznych problemów

- na ocenę 4 - nie tylko poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych, ale potrafi dokonywać podstawowych porównań filozoficznych interpretacji bytu, poznania, człowieka, wartości, które pojawiały się w historii filozofii. Dostrzega więc elementarne różnice i podobieństwa ww.koncepcji.

- na ocenę 5 - nie tylko porównuje różne filozoficzne interpretacje ww. filozoficznych kwestii, ale potrafi wyciągać wnioski, z przeprowadzonych porównań.

2) ocena końcowa: ocena z testu, który ma pokazać stopień przyswojenia przez studenta wiedzy z wykładów, podręcznika i lektur (obowiązkowych i dodatkowych).

a) W trybie stacjonarnym nauczania test składa się z 14-15 zadań. Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt.

b) W trybie e-learning obowiązują następujące zasady zaliczenia: (1) Ilość zadań to 30; (2) dotyczą one głównych pojęć z zakresu klasycznej metafizyki i antropologii; które były wyjaśniane na wykładach oraz w lekturach zalecanych jako uzupełnienie tematyki podejmowanej na wykładach (3) Wszystkie pytania są "zamknięte", test- jednokrotnego wyboru (z trzech możliwych odpowiedzi jedna jest prawidłowa), (4) czas egzaminu to 30 min. (5) punktacja: maksymalna liczba punktów to 30 (6) oceny: 5.0=28-30 pkt.; 4.5= 25-27 pkt.; 4.0= 22-24 pkt.; 3.5=19-21 pkt.; 3.0=16-18 pkt.; 2.0=0-15 pkt. (egzamin niezaliczony).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 57 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Boużyk
Prowadzący grup: Maria Boużyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w podstawowy zakres pojęć filozoficznych, który jest niezbędny do rozumienia ludzkiej tożsamości, kultury, wychowania, nauki i zależności między pedagogiką a filozofią. Przedmiot obejmuje główne problemy filozoficznej wiedzy o człowieku: sens i cel ludzkiego życia, czas i szczęście, hierarchia wartości, wartości a wolność, poznanie a wolność, człowiek a kultura, człowiek i religia; przyczyny ludzkiego działania, aretologia.

Pełny opis:

Wykład dotyczy następujących dwóch grup problemowych:

1. Metaprzedmiotowa: Wyjaśnienie czym jest wiedza filozoficzna: Filozofia wieczysta jako miłość mądrości; Dyscypliny filozoficzne; Filozofia a inne typy wiedzy: nauka (nauki humanistyczne, przyrodnicze, społeczne, a w szczególności pedagogika), mądrość (praktyczna i teoretyczna), wiara, światopogląd, ideologia; Przedmiot formalny filozofii; Metody filozofii; Cel poznania filozoficznego; Epoki, nurty, kierunki i szkoły filozoficzne

2. Przedmiotowa: wybrane problemy filozoficzne, np. wartości (prawda, dobro, piękno); wiara a rozum; język i komunikacja; poznanie bytu; poznanie Boga, poznanie człowieka; wolność ludzka; osoba a społeczeństwo, religia, kształcenie i wychowanie.

Literatura:

1. podręczniki: M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996; R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002.

2. Literatura przedmiotu: M.M. Boużyk Wychowanie otwarte na religię, Warszawa 2013; A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996; S. Kamiński, Jak filozofować? Lublin 1989; Jan Paweł II, Encyklika Fides et Ratio, Watykan 1998; B. Kiereś, U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie, PTTA, Lublin 2015; B. Kiereś, Człowiek i wychowanie. Od osoby do osobowości, Lublin 2017; H. Kiereś, Spór o sztukę, Lublin 1996;S. Kowalczyk, Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Lublin 2006; M.A. Krąpiec, Dlaczego zło?, Lublin 1995; M. A. Krąpiec, Suwerenność- czyja? Lublin 1996; M. A. Krąpiec, Ja- człowiek, Lublin 1991; M. A. Krąpiec, Język i świat realny, Lublin 1985; M. A. Krąpiec, U podstaw rozumienia kultury, Lublin 1991;J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005; T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013; W. Vossenkuhl, Możliwość dobra. Etyka XXI wieku, Kraków 2012; Leksykon filozofii klasycznej, Lublin 1997.

3. literatura uzupełniająca:

Św. Augustyn, O wolnej woli, w: Dialogi filozoficzne, Wyd. Znak, s. 507-513.

S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989 (fragmenty).

M.A. Krąpiec, Ludzka wolność i jej granice (fragmenty), Lublin 2008.

Leksykon filozofii klasycznej: hasła o złożeniach bytowych., poznanie, prawda, sumienie, praksis, RW KUL, Lublin 1997

M.A. Krąpiec, Ja –podmiot samodzielnie istniejący, w: Ja-człowiek, Lublin 1991, s. 126-131;

A. Maryniarczyk, (1) Poznanie źródłowe –metafizyka; (2) Spór o filozofię, w: U źródeł tożsamości kultury europejskiej, Lublin 1994;

A. Maryniarczyk, Zeszyty z metafizyki nr 4: Racjonalność i celowość świata osób i rzeczy. (Transcendentalia – fragmenty), Lublin 2000;

A. Maryniarczyk, Antropologiczno-metafizyczne podstawy adekwatnej teorii wychowania w ujęciu twórców Filozoficznej Szkoły Lubelskiej, „Polska Myśl Pedagogiczna” (2016) nr 2, 103-116.

V. Possenti, Spór o jedność człowieka i wyzwania nowego naturalizmu: dusza – umysł – ciało, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 97-138.

.T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013

Rozmowy z Ojcem Krąpcem (rozmawia H. Kiereś), Lublin 2009

Tomasz z Akwinu, O wolnej decyzji, Sth. 1, q 83, a 1.

J. Zoń, Z. Kieroń, Człowiek jako wytwór ewolucji, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 163-178.

4.. Literatura popularnonaukowa: W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004 M. A. Krąpiec, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002; M. Adler, Dziesięć błędów filozoficznych, Warszawa b. r.; S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993; K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999.

Wymagania wstępne:

Nie jest wymagana żadna wiedza filozoficzna. Zajęcia są prowadzone na podstawowym poziomie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)