Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody wspomagające rozwój dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-MWC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody wspomagające rozwój dziecka
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:


PPW_W07, PPW_U13, PPW_K05

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą wybranych metod wspomagających rozwój dziecka, w szczególności w zakresie motoryki małej i dużej, integracji percepcyjno-motorycznej, umiejętności poznawczych, narracyjnych, emocjonalnych i społecznych.

Pełny opis:

Wybrane sposoby wspomagania rozwoju dziecka w obszarze motoryki, percepcji słuchowej i wzrokowej oraz umiejętności narracyjnych - projektowanie ćwiczeń

Teoretyczne i metodyczne omówienie wybranych metod wspomagania rozwoju dziecka, m.in. Metoda Dobrego Startu, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona, System Percepcyjno-motoryczny Kepharta, Metoda M.Frostig i D. Horne'a, Trening relaksacyjny Jackobsona, Choreoterapia, Muzykoterapia, Drama, Animaloterapia, Program aktywności M. i Ch. Knillów.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Bogdanowicz M.(2004), Metoda Dobrego Startu, Warszawa.

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M.(1994), Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa.

Emiluta-Rozya D.(2006), Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa.

Franczyk A., Krajewska K., Skorupa J.(2008),Animaloterapia. Program Przedszkolnego Klubu Animals "Cztery łapy". IMPULS, Kraków.

Frostig M., Horne D. (1989), Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową, Warszawa.

Gładyszewska-Cylulko J.(2007), Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii, Kraków.

Kephart N.C.(1970), Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, Warszawa.

Knill M., Knill Ch.(2006). Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Wydawnictwo KOMPENDIUM, Warszawa.

Stachyra K. (2009), Muzykoterapia i wizualizacja w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych studentów pedagogiki, Lublin.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie:

PPW_W07 zna i rozumie w pogłębionym stopniu zróżnicowane możliwości i potrzeby dzieci (uczniów) w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz założenia teoretyczne i metodyczne wybranych metod wspomagania ich rozwoju

PPW_U13potrafi świadomie i skutecznie wykorzystywać informacje uzyskane na temat dziecka od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców w celu programowania działań wspierających proces nauczania i wychowania.

PPW_K05 jest zdolny do porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, a także do dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena projektu polegającego na samodzielnym przygotowaniu warsztatu instruktażowego (część teoretyczna i praktyczna) prezentującego wybraną metodę wspomagania rozwoju dziecka

Kryteria oceny:

zgodność treści warsztatu z tematem (0-2p.), omówienie podstaw teoretycznych metody z wykorzystaniem literatury (0-2p.), uzasadnienie efektywności metody w świetle badań naukowych (0-2p.), omówienie wymagań technicznych i zaplecza metodycznego(0-2p.), omówienie kroków metodycznych z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych (0-2p.) , prezentacja ćwiczeń praktycznych(0-2p.), struktura warsztatu (0-2p.)

punktacja:

14-13p. ocena: bardzo dobry(5)

12 p. ocena: dobry plus (4.5)

11-10 p. ocena: dobry (4)

9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)

8-7 p. ocena: dostateczny (3)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe ćwiczenia 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h

Przygotowanie projektu 35 h

Sumaryczna liczba punktów 3 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 36 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)