Metody wspomagające rozwój dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-MWC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody wspomagające rozwój dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W07, PPW_U13, PPW_K05 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą wybranych metod wspomagających rozwój dziecka, w szczególności w zakresie motoryki małej i dużej, integracji percepcyjno-motorycznej, umiejętności poznawczych, narracyjnych, emocjonalnych i społecznych. |
Pełny opis: |
Wybrane sposoby wspomagania rozwoju dziecka w obszarze motoryki, percepcji słuchowej i wzrokowej oraz umiejętności narracyjnych - projektowanie ćwiczeń Teoretyczne i metodyczne omówienie wybranych metod wspomagania rozwoju dziecka, m.in. Metoda Dobrego Startu, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona, System Percepcyjno-motoryczny Kepharta, Metoda M.Frostig i D. Horne'a, Trening relaksacyjny Jackobsona, Choreoterapia, Muzykoterapia, Drama, Animaloterapia, Program aktywności M. i Ch. Knillów. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bogdanowicz M.(2004), Metoda Dobrego Startu, Warszawa. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M.(1994), Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa. Emiluta-Rozya D.(2006), Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa. Franczyk A., Krajewska K., Skorupa J.(2008),Animaloterapia. Program Przedszkolnego Klubu Animals "Cztery łapy". IMPULS, Kraków. Frostig M., Horne D. (1989), Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową, Warszawa. Gładyszewska-Cylulko J.(2007), Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii, Kraków. Kephart N.C.(1970), Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, Warszawa. Knill M., Knill Ch.(2006). Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Wydawnictwo KOMPENDIUM, Warszawa. Stachyra K. (2009), Muzykoterapia i wizualizacja w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych studentów pedagogiki, Lublin. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie: PPW_W07 zna i rozumie w pogłębionym stopniu zróżnicowane możliwości i potrzeby dzieci (uczniów) w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz założenia teoretyczne i metodyczne wybranych metod wspomagania ich rozwoju PPW_U13potrafi świadomie i skutecznie wykorzystywać informacje uzyskane na temat dziecka od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców w celu programowania działań wspierających proces nauczania i wychowania. PPW_K05 jest zdolny do porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, a także do dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena projektu polegającego na samodzielnym przygotowaniu warsztatu instruktażowego (część teoretyczna i praktyczna) prezentującego wybraną metodę wspomagania rozwoju dziecka Kryteria oceny: zgodność treści warsztatu z tematem (0-2p.), omówienie podstaw teoretycznych metody z wykorzystaniem literatury (0-2p.), uzasadnienie efektywności metody w świetle badań naukowych (0-2p.), omówienie wymagań technicznych i zaplecza metodycznego(0-2p.), omówienie kroków metodycznych z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych (0-2p.) , prezentacja ćwiczeń praktycznych(0-2p.), struktura warsztatu (0-2p.) punktacja: 14-13p. ocena: bardzo dobry(5) 12 p. ocena: dobry plus (4.5) 11-10 p. ocena: dobry (4) 9 p. ocena: dostateczny plus (3.5) 8-7 p. ocena: dostateczny (3) NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe ćwiczenia 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h Przygotowanie projektu 35 h Sumaryczna liczba punktów 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kuracki | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kuracki | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.