Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Plastyczna ekspresja twórcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-PETC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Plastyczna ekspresja twórcza
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:


PPW_W07, PPW_U05, PPW_U20,

PPW_K11

Wymagania wstępne:

Wiedza i umiejętności z zakresu metodyki edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III.

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z plastyczną ekspresją twórczą:

- świadomość twórczości i postawy twórczej,

- sztuka wizualna jako kulturowy dorobek człowieka, jako forma dzieła i działań plastycznych,

- język sztuki plastycznej i przeżycie plastyczne oparte o własną twórczą aktywność plastyczną i różne style ekspresji twórczej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z plastyczną ekspresją twórczą jako naturalnym przejawem aktywności plastycznej dziecka/ucznia, potrzebą wyrażania osobistych myśli i przeżyć oraz jako śladem kultury materialnej - dziełem.

Ponadto, celem zajęć ćwiczeniowych jest rozwijanie umiejętności wykorzystywania ekspresyjnych działań plastycznych w pracy z dzieckiem/uczniem poprzez dostarczanie bodźców wizualnych, słuchowych, dotykowych oddziałujących na wyobraźnię i sferę uczuciowo-intelektualną wychowanka.

Literatura:

1. Chowaniak J., Molenda J.: "Dziecko w świecie ekspresji plastycznej - wykorzystanie twórczych technik plastycznych", UŚ, Katowice 2014.

2. Dymara B.(red.): "Dziecko w świecie sztuki", Impuls, Kraków 1996.

3. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki", Nowa Era, Warszawa 2015.

4. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Fale, spirale, jodełki, zygzaki", Nowa Era 2015.

5. Ingarden R.: "Przeżycie-dzieło-wartość", Wydawnictwo Literackie, Kraków 1966.

6. Michalec K.: "Malujemy palcami", "Żak", Warszawa 2011.

7. Pielasińska W.: "Ekspresja - wartość i potrzeba", WSiP, Warszawa 1983.

8. Read H.: "Wychowanie przez sztukę", Ossolineum, Wrocław 1976.

9. Read H.: "O pochodzeniu formy w sztuce", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973.

10. Trojanowska-Kaczmarska A.: "Dziecko i twórczość", WSiP, Warszawa 1983.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

- Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu plastycznej ekspresji twórczej oraz styl prowadzenia działań ekspresyjnych w obszarze plastyki.

Umiejętności:

- Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu twórczej ekspresji plastycznej i organizować przestrzeń wystawową.

Kompetencje społeczne:

- Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych oraz do wykazywania wrażliwości artystycznej w pracy pedagogicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 3,0 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych, zna i rozumie ekspresjonistyczny i abstrakcyjny styl prowadzenia działań ekspresyjnych;

- na ocenę 3,5 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych, zna i rozumie ekspresjonistyczny, abstrakcyjny i impresjonistyczny styl prowadzenia działań ekspresyjnych;

- na ocenę 4,0 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych, zna i rozumie różne rodzaje plastycznej ekspresji twórczej oraz ekspresjonistyczny, abstrakcyjny, impresjonistyczny i realistyczny styl prowadzenia działań ekspresyjnych;

- na ocenę 4,5 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych. Zna i rozumie różne rodzaje plastycznej ekspresji twórczej odwołując się do bodźców wizualnych i środków formalnych oraz zna i rozumie ekspresjonistyczny, abstrakcyjny, impresjonistyczny i realistyczny styl prowadzenia działań ekspresyjnych;

- na ocenę 5,0 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych. Zna i rozumie różne rodzaje plastycznej ekspresji twórczej odwołując się do bodźców słuchowych, wizualnych oraz środków formalnych. Zna i rozumie ekspresjonistyczny, abstrakcyjny, impresjonistyczny i realistyczny styl prowadzenia działań ekspresyjnych, porównując ich stosowne przykłady.

Umiejętności:

- na ocenę 3,0 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu twórczej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i organizować przestrzeń wystawową;

- na ocenę 3,5 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu twórczej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i aktywności polisensorycznej oraz potrafi organizować przestrzeń wystawową;

- na ocenę 4,0 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu naturalnej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i aktywności polisensorycznej oraz potrafi organizować przestrzeń wystawową;

- na ocenę 4,5 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu naturalnej i inspirowanej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i aktywności polisensorycznej oraz potrafi organizować przestrzeń wystawową;

- na ocenę 5,0 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując różnorodne, oryginalne środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu naturalnej i inspirowanej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i aktywności polisensorycznej - potrafi modyfikować ich treści i formułować wnioski z ich prowadzenia. Ponadto, potrafi organizować przestrzeń wystawową.

Kompetencje społeczne:

- na ocenę 3,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych oraz do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej;

na ocenę 3,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych wykazując postawę zaangażowania oraz jest gotów do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej operując świadomie emocjami i przeżyciami;

- na ocenę 4,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej operując świadomie emocjami i przeżyciami;

- na ocenę 4,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej operując świadomie emocjami i przeżyciami. Inspirując się sztuką plastyczną, wykazuje gotowość do prezentowania świadomej postawy twórczej.

- na ocenę 5,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej operując świadomie emocjami i przeżyciami. Ponadto, inspirując się sztuką plastyczną jest gotów do zaciekawiania odbiorcy zajęć.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach dydaktycznych;

2. dojrzała postawa szczerego zaangażowania w pracę podczas zajęć dydaktycznych;

3. czynny udział w organizowaniu przestrzeni wystawowej;

4. przygotowanie merytoryczne i techniczne do ćwiczeń;

5. zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć inspirowanych twórczością wybitnego artysty.

Zaznacza się, iż:

niski poziom zaangażowania Studenta w pracę, obojętna/bierna postawa podczas zajęć dydaktycznych, brak przygotowania technicznego (w przypadku wskazanej potrzeby) oraz niestosowanie się do zaleceń/zasad panujących w przestrzeni pracowni zajęć artystycznych skutkuje obniżeniem oceny końcowej z przedmiotu o 1 stopień.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 36 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kinga Krawiecka
Prowadzący grup: Kinga Krawiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

90 godzin [90: 30(25)=3], 3 ECTS

- udział w zajęciach dydaktycznych: 15 godzin

- przygotowanie do kolokwium tzw. "wejściówki": 8 godzin

- przygotowanie do kolokwium końcowo-semestralnego: 25 godzin

- opracowanie zajęć praktycznych inspirowanych profesjonalną sztuką plastyczną: 40 godzin;

- konsultacje: 2 godziny.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z plastyczną ekspresją twórczą:

- świadomość twórczości i postawy twórczej,

- sztuka wizualna jako kulturowy dorobek człowieka, jako forma dzieła i działań plastycznych,

- język sztuki plastycznej i przeżycie plastyczne oparte o własną twórczą aktywność plastyczną i różne style ekspresji twórczej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z plastyczną ekspresją twórczą jako naturalnym przejawem aktywności plastycznej dziecka/ucznia, potrzebą wyrażania osobistych myśli i przeżyć oraz jako śladem kultury materialnej - dziełem.

Ponadto, celem zajęć ćwiczeniowych jest rozwijanie umiejętności wykorzystywania ekspresyjnych działań plastycznych w pracy z dzieckiem/uczniem poprzez dostarczanie bodźców wizualnych, słuchowych, dotykowych oddziałujących na wyobraźnię i sferę uczuciowo-intelektualną wychowanka.

Literatura:

1. Chowaniak J., Molenda J.: "Dziecko w świecie ekspresji plastycznej - wykorzystanie twórczych technik plastycznych", UŚ, Katowice 2014.

2. Dymara B.(red.): "Dziecko w świecie sztuki", Impuls, Kraków 1996.

3. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki", Nowa Era, Warszawa 2015.

4. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Fale, spirale, jodełki, zygzaki", Nowa Era 2015.

5. Ingarden R.: "Przeżycie-dzieło-wartość", Wydawnictwo Literackie, Kraków 1966.

6. Michalec K.: "Malujemy palcami", "Żak", Warszawa 2011.

7. Pielasińska W.: "Ekspresja - wartość i potrzeba", WSiP, Warszawa 1983.

8. Read H.: "Wychowanie przez sztukę", Ossolineum, Wrocław 1976.

9. Read H.: "O pochodzeniu formy w sztuce", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973.

10. Trojanowska-Kaczmarska A.: "Dziecko i twórczość", WSiP, Warszawa 1983.

Wymagania wstępne:

Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 32 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kinga Krawiecka
Prowadzący grup: Kinga Krawiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

90 godzin [90: 30(25)=3], 3 ECTS

- udział w zajęciach dydaktycznych: 15 godzin

- opracowanie zajęć praktycznych inspirowanych dziełami sztuki o charakterze ekspresyjnym: 58 godzin;

- zaprezentowanie wyników pracy praktycznej w formie wytworów ekspresyjnych: wraz z przygotowaniem i realizacją ekspozycji wytworów: 15 godzin;

- konsultacje: 2 godziny.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z plastyczną ekspresją twórczą:

- świadomość twórczości i postawy twórczej,

- sztuka wizualna jako kulturowy dorobek człowieka, jako forma dzieła i działań plastycznych,

- język sztuki plastycznej i przeżycie plastyczne oparte o własną twórczą aktywność plastyczną i różne style ekspresji twórczej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z plastyczną ekspresją twórczą jako naturalnym przejawem aktywności plastycznej dziecka/ucznia, potrzebą wyrażania osobistych myśli i przeżyć oraz jako śladem kultury materialnej - dziełem.

Ponadto, celem zajęć ćwiczeniowych jest rozwijanie umiejętności wykorzystywania ekspresyjnych działań plastycznych w pracy z dzieckiem/uczniem poprzez dostarczanie bodźców wizualnych, słuchowych, dotykowych oddziałujących na wyobraźnię i sferę uczuciowo-intelektualną wychowanka.

Literatura:

1. Chowaniak J., Molenda J.: "Dziecko w świecie ekspresji plastycznej - wykorzystanie twórczych technik plastycznych", UŚ, Katowice 2014.

2. Dymara B.(red.): "Dziecko w świecie sztuki", Impuls, Kraków 1996.

3. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki", Nowa Era, Warszawa 2015.

4. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Fale, spirale, jodełki, zygzaki", Nowa Era 2015.

5. Ingarden R.: "Przeżycie-dzieło-wartość", Wydawnictwo Literackie, Kraków 1966.

6. Michalec K.: "Malujemy palcami", "Żak", Warszawa 2011.

7. Pielasińska W.: "Ekspresja - wartość i potrzeba", WSiP, Warszawa 1983.

8. Read H.: "Wychowanie przez sztukę", Ossolineum, Wrocław 1976.

9. Read H.: "O pochodzeniu formy w sztuce", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973.

10. Trojanowska-Kaczmarska A.: "Dziecko i twórczość", WSiP, Warszawa 1983.

Wymagania wstępne:

Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)