Plastyczna ekspresja twórcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-PETC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Plastyczna ekspresja twórcza |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W07, PPW_U05, PPW_U20, PPW_K11 |
Wymagania wstępne: | Wiedza i umiejętności z zakresu metodyki edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III. |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z plastyczną ekspresją twórczą: - świadomość twórczości i postawy twórczej, - sztuka wizualna jako kulturowy dorobek człowieka, jako forma dzieła i działań plastycznych, - język sztuki plastycznej i przeżycie plastyczne oparte o własną twórczą aktywność plastyczną i różne style ekspresji twórczej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z plastyczną ekspresją twórczą jako naturalnym przejawem aktywności plastycznej dziecka/ucznia, potrzebą wyrażania osobistych myśli i przeżyć oraz jako śladem kultury materialnej - dziełem. Ponadto, celem zajęć ćwiczeniowych jest rozwijanie umiejętności wykorzystywania ekspresyjnych działań plastycznych w pracy z dzieckiem/uczniem poprzez dostarczanie bodźców wizualnych, słuchowych, dotykowych oddziałujących na wyobraźnię i sferę uczuciowo-intelektualną wychowanka. |
Literatura: |
1. Chowaniak J., Molenda J.: "Dziecko w świecie ekspresji plastycznej - wykorzystanie twórczych technik plastycznych", UŚ, Katowice 2014. 2. Dymara B.(red.): "Dziecko w świecie sztuki", Impuls, Kraków 1996. 3. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki", Nowa Era, Warszawa 2015. 4. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Fale, spirale, jodełki, zygzaki", Nowa Era 2015. 5. Ingarden R.: "Przeżycie-dzieło-wartość", Wydawnictwo Literackie, Kraków 1966. 6. Michalec K.: "Malujemy palcami", "Żak", Warszawa 2011. 7. Pielasińska W.: "Ekspresja - wartość i potrzeba", WSiP, Warszawa 1983. 8. Read H.: "Wychowanie przez sztukę", Ossolineum, Wrocław 1976. 9. Read H.: "O pochodzeniu formy w sztuce", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973. 10. Trojanowska-Kaczmarska A.: "Dziecko i twórczość", WSiP, Warszawa 1983. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu plastycznej ekspresji twórczej oraz styl prowadzenia działań ekspresyjnych w obszarze plastyki. Umiejętności: - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu twórczej ekspresji plastycznej i organizować przestrzeń wystawową. Kompetencje społeczne: - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych oraz do wykazywania wrażliwości artystycznej w pracy pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 3,0 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych, zna i rozumie ekspresjonistyczny i abstrakcyjny styl prowadzenia działań ekspresyjnych; - na ocenę 3,5 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych, zna i rozumie ekspresjonistyczny, abstrakcyjny i impresjonistyczny styl prowadzenia działań ekspresyjnych; - na ocenę 4,0 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych, zna i rozumie różne rodzaje plastycznej ekspresji twórczej oraz ekspresjonistyczny, abstrakcyjny, impresjonistyczny i realistyczny styl prowadzenia działań ekspresyjnych; - na ocenę 4,5 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych. Zna i rozumie różne rodzaje plastycznej ekspresji twórczej odwołując się do bodźców wizualnych i środków formalnych oraz zna i rozumie ekspresjonistyczny, abstrakcyjny, impresjonistyczny i realistyczny styl prowadzenia działań ekspresyjnych; - na ocenę 5,0 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych. Zna i rozumie różne rodzaje plastycznej ekspresji twórczej odwołując się do bodźców słuchowych, wizualnych oraz środków formalnych. Zna i rozumie ekspresjonistyczny, abstrakcyjny, impresjonistyczny i realistyczny styl prowadzenia działań ekspresyjnych, porównując ich stosowne przykłady. Umiejętności: - na ocenę 3,0 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu twórczej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i organizować przestrzeń wystawową; - na ocenę 3,5 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu twórczej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i aktywności polisensorycznej oraz potrafi organizować przestrzeń wystawową; - na ocenę 4,0 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu naturalnej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i aktywności polisensorycznej oraz potrafi organizować przestrzeń wystawową; - na ocenę 4,5 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu naturalnej i inspirowanej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i aktywności polisensorycznej oraz potrafi organizować przestrzeń wystawową; - na ocenę 5,0 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując różnorodne, oryginalne środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu naturalnej i inspirowanej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i aktywności polisensorycznej - potrafi modyfikować ich treści i formułować wnioski z ich prowadzenia. Ponadto, potrafi organizować przestrzeń wystawową. Kompetencje społeczne: - na ocenę 3,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych oraz do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej; na ocenę 3,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych wykazując postawę zaangażowania oraz jest gotów do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej operując świadomie emocjami i przeżyciami; - na ocenę 4,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej operując świadomie emocjami i przeżyciami; - na ocenę 4,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej operując świadomie emocjami i przeżyciami. Inspirując się sztuką plastyczną, wykazuje gotowość do prezentowania świadomej postawy twórczej. - na ocenę 5,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej operując świadomie emocjami i przeżyciami. Ponadto, inspirując się sztuką plastyczną jest gotów do zaciekawiania odbiorcy zajęć. Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach dydaktycznych; 2. dojrzała postawa szczerego zaangażowania w pracę podczas zajęć dydaktycznych; 3. czynny udział w organizowaniu przestrzeni wystawowej; 4. przygotowanie merytoryczne i techniczne do ćwiczeń; 5. zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć inspirowanych twórczością wybitnego artysty. Zaznacza się, iż: niski poziom zaangażowania Studenta w pracę, obojętna/bierna postawa podczas zajęć dydaktycznych, brak przygotowania technicznego (w przypadku wskazanej potrzeby) oraz niestosowanie się do zaleceń/zasad panujących w przestrzeni pracowni zajęć artystycznych skutkuje obniżeniem oceny końcowej z przedmiotu o 1 stopień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Krawiecka | |
Prowadzący grup: | Kinga Krawiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 90 godzin [90: 30(25)=3], 3 ECTS - udział w zajęciach dydaktycznych: 15 godzin - przygotowanie do kolokwium tzw. "wejściówki": 8 godzin - przygotowanie do kolokwium końcowo-semestralnego: 25 godzin - opracowanie zajęć praktycznych inspirowanych profesjonalną sztuką plastyczną: 40 godzin; - konsultacje: 2 godziny. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z plastyczną ekspresją twórczą: - świadomość twórczości i postawy twórczej, - sztuka wizualna jako kulturowy dorobek człowieka, jako forma dzieła i działań plastycznych, - język sztuki plastycznej i przeżycie plastyczne oparte o własną twórczą aktywność plastyczną i różne style ekspresji twórczej. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z plastyczną ekspresją twórczą jako naturalnym przejawem aktywności plastycznej dziecka/ucznia, potrzebą wyrażania osobistych myśli i przeżyć oraz jako śladem kultury materialnej - dziełem. Ponadto, celem zajęć ćwiczeniowych jest rozwijanie umiejętności wykorzystywania ekspresyjnych działań plastycznych w pracy z dzieckiem/uczniem poprzez dostarczanie bodźców wizualnych, słuchowych, dotykowych oddziałujących na wyobraźnię i sferę uczuciowo-intelektualną wychowanka. |
|
Literatura: |
1. Chowaniak J., Molenda J.: "Dziecko w świecie ekspresji plastycznej - wykorzystanie twórczych technik plastycznych", UŚ, Katowice 2014. 2. Dymara B.(red.): "Dziecko w świecie sztuki", Impuls, Kraków 1996. 3. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki", Nowa Era, Warszawa 2015. 4. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Fale, spirale, jodełki, zygzaki", Nowa Era 2015. 5. Ingarden R.: "Przeżycie-dzieło-wartość", Wydawnictwo Literackie, Kraków 1966. 6. Michalec K.: "Malujemy palcami", "Żak", Warszawa 2011. 7. Pielasińska W.: "Ekspresja - wartość i potrzeba", WSiP, Warszawa 1983. 8. Read H.: "Wychowanie przez sztukę", Ossolineum, Wrocław 1976. 9. Read H.: "O pochodzeniu formy w sztuce", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973. 10. Trojanowska-Kaczmarska A.: "Dziecko i twórczość", WSiP, Warszawa 1983. |
|
Wymagania wstępne: |
Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Krawiecka | |
Prowadzący grup: | Kinga Krawiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 90 godzin [90: 30(25)=3], 3 ECTS - udział w zajęciach dydaktycznych: 15 godzin - opracowanie zajęć praktycznych inspirowanych dziełami sztuki o charakterze ekspresyjnym: 58 godzin; - zaprezentowanie wyników pracy praktycznej w formie wytworów ekspresyjnych: wraz z przygotowaniem i realizacją ekspozycji wytworów: 15 godzin; - konsultacje: 2 godziny. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z plastyczną ekspresją twórczą: - świadomość twórczości i postawy twórczej, - sztuka wizualna jako kulturowy dorobek człowieka, jako forma dzieła i działań plastycznych, - język sztuki plastycznej i przeżycie plastyczne oparte o własną twórczą aktywność plastyczną i różne style ekspresji twórczej. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z plastyczną ekspresją twórczą jako naturalnym przejawem aktywności plastycznej dziecka/ucznia, potrzebą wyrażania osobistych myśli i przeżyć oraz jako śladem kultury materialnej - dziełem. Ponadto, celem zajęć ćwiczeniowych jest rozwijanie umiejętności wykorzystywania ekspresyjnych działań plastycznych w pracy z dzieckiem/uczniem poprzez dostarczanie bodźców wizualnych, słuchowych, dotykowych oddziałujących na wyobraźnię i sferę uczuciowo-intelektualną wychowanka. |
|
Literatura: |
1. Chowaniak J., Molenda J.: "Dziecko w świecie ekspresji plastycznej - wykorzystanie twórczych technik plastycznych", UŚ, Katowice 2014. 2. Dymara B.(red.): "Dziecko w świecie sztuki", Impuls, Kraków 1996. 3. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki", Nowa Era, Warszawa 2015. 4. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Fale, spirale, jodełki, zygzaki", Nowa Era 2015. 5. Ingarden R.: "Przeżycie-dzieło-wartość", Wydawnictwo Literackie, Kraków 1966. 6. Michalec K.: "Malujemy palcami", "Żak", Warszawa 2011. 7. Pielasińska W.: "Ekspresja - wartość i potrzeba", WSiP, Warszawa 1983. 8. Read H.: "Wychowanie przez sztukę", Ossolineum, Wrocław 1976. 9. Read H.: "O pochodzeniu formy w sztuce", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973. 10. Trojanowska-Kaczmarska A.: "Dziecko i twórczość", WSiP, Warszawa 1983. |
|
Wymagania wstępne: |
Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.