Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-PRC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna: PPW_W2, PPW_W6,PPW_W7, PPW_U2, PPW_U3, PPW_K3 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowym pojęciami i teoriami psychologii rozwojowej. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z ogólnymi założeniami psychologii rozwojowej jak również przedstawienie studentom najistotniejszych, współczesnych teorii rozwojowych. Podczas wykładu student zdobędzie wiedzę na temat modeli psychologicznych wyjaśniających przebieg rozwoju społecznego, emocjonalnego, poznawczego, moralnego, kształtowania osobowości. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka T. 1 i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Anna Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca M. Przetacznik-Gierowska, Psychologia rozwoju człowieka tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PPW_W2, PPW_W6,PPW_W7 - Student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwojowej; ma świadomość w kwestii uwarunkowania i złożoności procesów rozwojowych zachodzących w życiu człowieka z uwzględnieniem perspektywy biologicznej, psychologicznej, społeczno-kulturowej; ma wiedzę na temat zachodzących w ciągu życia zmian rozwojowych i świadomość co do kwestii indywidualizacji działań terapeutycznych i psychologicznych uwzględniających możliwości rozwojowe dziecka oraz jego potrzeby PPW_U2, PPW_U3 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych; potrafi dostosować środowisko uczenia się do jego możliwości rozwojowych PPW_K3 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i podnoszenia kwalifikacji; Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy projektując działania pedagogiczne zgodne z podstawami psychologii rozwojowej Opis ECTS - udział w wykładach: 15 godz. - przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, czytanie wskazanej literatury): 10 godz. - opracowanie pytania problemowego podczas wykładu 5 godz. - przygotowanie do egzaminu pisemnego: 15 godz. 45 godz./15 godz. = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny na zakończenie semestru (egzamin pisemny, test, jednokrotnego wyboru,) Punktacja: 0-49% - ocena niedostateczna 50-60% - ocena dostateczna 61-70% - ocena dostateczna plus 71-80% - ocena dobra 81-90% - ocena dobra plus 91-100% - ocena bardzo dobra Student na ocenę 3- zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrzebuje naprowadzania ze strony wykładowcy; 3+ zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrafi sam się skorygować; 4 - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach; 4 + - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny; 5 - zna w stopniu bardzo dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo i szczegółowo scharakteryzować, nie potrzebuje przy tym pomocy i naprowadzania; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna bardzo dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.