Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-PSW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA, studia jednolite magisterskie: PPW_W03, PPW_W08, PPW_U05, PPW_K04 |
Pełny opis: |
Realizacja przedmiotu służy: - uzyskaniu przez Studenta wiedzy o źródłach, charakterze, miejscu i znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowym i metodologicznym powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej; - nabyciu przez Studenta umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumienia różnorodnych uwarunkowań tych procesów; - wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela edukacji elementarnej pracującego wg koncepcji edukacji włączającej lub pedagoga specjalnego z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. - PPW_W03; Efekt przedmiotowy 2. - PPW_W08 Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3. - PPW_U05 Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 4. - PPW_K04 Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student objaśnia w stopniu pogłębionym paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Efekt przedmiotowy 2. Student identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3. Student wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 4. Student stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA ocena 3,0 (dst) Wiedza Student z trudem objaśnia paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Z błędami definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (z trudnością różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), elementarnie objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Na poziomie podstawowym identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Z trudem definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Umiejętności Student z trudem wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Kompetencje społeczne Student elementarnie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. ocena 3,5 (dst plus) Wiedza Student dostatecznie objaśnia paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Poprawnie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (poprawnie różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), dostatecznie objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Poprawnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Poprawnie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Umiejętności Student poprawnie wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Kompetencje społeczne Student poprawnie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. ocena 4,0 (db) Wiedza Student zadowalająco objaśnia paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Odpowiednio definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (dość dobrze różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), zadowalająco objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Dość dobrze identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Prawidłowo definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Umiejętności Student zadowalająco wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Kompetencje społeczne Student zadowalająco stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. ocena 4,5 (db plus) Wiedza Student właściwie objaśnia paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Dobrze definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (trafnie różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), właściwie objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Trafnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Właściwie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Umiejętności Student właściwie wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Kompetencje społeczne Student właściwie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. ocena 5,0 (bdb) Wiedza Student w pełni objaśnia w stopniu pogłębionym paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Kompletnie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (bardzo dobrze różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), wzorowo objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Bezbłędnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Wzorowo definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Umiejętności Student w pełni wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Kompetencje społeczne Student kompletnie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Dycht | |
Prowadzący grup: | Marzena Dycht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 25 godz.]: Udział w wykładzie - 30 godz. (sem. zimowy – 15 godz., sem. letni – 15 godz.) Konsultacje - 5 godz. Czytanie literatury - 50 godz. Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 25 godz. Przygotowanie do egzaminu (2 semestr) - 40 godz. Suma godzin - 150 [150/25 = 6] Liczba ECTS: 6 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 29 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Dycht | |
Prowadzący grup: | Marzena Dycht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 25 godz.]: Udział w wykładzie - 30 godz. (sem. zimowy – 15 godz., sem. letni – 15 godz.) Konsultacje - 5 godz. Czytanie literatury - 50 godz. Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 25 godz. Przygotowanie do egzaminu (2 semestr) - 40 godz. Suma godzin - 150 [150/25 = 6] Liczba ECTS: 6 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Dycht | |
Prowadzący grup: | Marzena Dycht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS ECTS [1 ECTS = 25 godz.]: Udział w wykładzie (godziny kontaktowe) – sem. zimowy – 15 godz. Czytanie literatury – 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 30 godz. Suma godzin – 75 [75/25 = 3] Liczba ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Dycht | |
Prowadzący grup: | Marzena Dycht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS ECTS [1 ECTS = 25 godz.]: Udział w wykładzie (godziny kontaktowe) – sem. letni – 15 godz. Czytanie literatury – 20 godz. Przygotowanie do egzaminu, konsultacje – 40 godz. Suma godzin – 75 [75/25 = 3] Liczba ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.