Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-PSW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika specjalna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA, studia jednolite magisterskie:

PPW_W03, PPW_W08, PPW_U05, PPW_K04

Pełny opis:

Realizacja przedmiotu służy:

- uzyskaniu przez Studenta wiedzy o źródłach, charakterze, miejscu i znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowym i metodologicznym powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej;

- nabyciu przez Studenta umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumienia różnorodnych uwarunkowań tych procesów;

- wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela edukacji elementarnej pracującego wg koncepcji edukacji włączającej lub pedagoga specjalnego z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1. - PPW_W03; Efekt przedmiotowy 2. - PPW_W08

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 3. - PPW_U05

Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 4. - PPW_K04

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1.

Student objaśnia w stopniu pogłębionym paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji).

Efekt przedmiotowy 2.

Student identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 3.

Student wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.

Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 4.

Student stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA OCENIANIA dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA

ocena 3,0 (dst)

Wiedza

Student z trudem objaśnia paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Z błędami definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (z trudnością różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), elementarnie objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Na poziomie podstawowym identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Z trudem definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.

Umiejętności

Student z trudem wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.

Kompetencje społeczne

Student elementarnie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

ocena 3,5 (dst plus)

Wiedza

Student dostatecznie objaśnia paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Poprawnie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (poprawnie różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), dostatecznie objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Poprawnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Poprawnie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.

Umiejętności

Student poprawnie wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.

Kompetencje społeczne

Student poprawnie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

ocena 4,0 (db)

Wiedza

Student zadowalająco objaśnia paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Odpowiednio definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (dość dobrze różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), zadowalająco objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Dość dobrze identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Prawidłowo definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.

Umiejętności

Student zadowalająco wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.

Kompetencje społeczne

Student zadowalająco stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

ocena 4,5 (db plus)

Wiedza

Student właściwie objaśnia paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Dobrze definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (trafnie różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), właściwie objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Trafnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Właściwie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.

Umiejętności

Student właściwie wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.

Kompetencje społeczne

Student właściwie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

ocena 5,0 (bdb)

Wiedza

Student w pełni objaśnia w stopniu pogłębionym paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Kompletnie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (bardzo dobrze różnicuje nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca), wzorowo objaśnia współczesne sposoby realizacji zasady inkluzji). Bezbłędnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Wzorowo definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.

Umiejętności

Student w pełni wykorzystuje merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.

Kompetencje społeczne

Student kompletnie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Dycht
Prowadzący grup: Marzena Dycht
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w wykładzie - 30 godz. (sem. zimowy – 15 godz., sem. letni – 15 godz.)

Konsultacje - 5 godz.

Czytanie literatury - 50 godz.

Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 25 godz.

Przygotowanie do egzaminu (2 semestr) - 40 godz.

Suma godzin - 150 [150/25 = 6]

Liczba ECTS: 6

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 29 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Dycht
Prowadzący grup: Marzena Dycht
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w wykładzie - 30 godz. (sem. zimowy – 15 godz., sem. letni – 15 godz.)

Konsultacje - 5 godz.

Czytanie literatury - 50 godz.

Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 25 godz.

Przygotowanie do egzaminu (2 semestr) - 40 godz.

Suma godzin - 150 [150/25 = 6]

Liczba ECTS: 6


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Dycht
Prowadzący grup: Marzena Dycht
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS

ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w wykładzie (godziny kontaktowe) – sem. zimowy – 15 godz.

Czytanie literatury – 30 godz.

Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 30 godz.

Suma godzin – 75 [75/25 = 3]

Liczba ECTS: 3


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 34 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Dycht
Prowadzący grup: Marzena Dycht
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS

ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w wykładzie (godziny kontaktowe) – sem. letni – 15 godz.

Czytanie literatury – 20 godz.

Przygotowanie do egzaminu, konsultacje – 40 godz.

Suma godzin – 75 [75/25 = 3]

Liczba ECTS: 3


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)