Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika wczesnoszkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-PWC-IG-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika wczesnoszkolna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna:

PPW-W3, PPW_W4, PPW_U5,

PPW_U12, PPW_K2

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu rozwoju i funkcjonowania dziecka. Znajomość prawideł rozwojowych, koncepcji uczenia się.

Skrócony opis:

Przedmiot implikuje najnowsze tendencje pedagogiki wczesnoszkolnej w jej teoretycznym i praktycznym wymiarze. Student pozna pedagogiczne podstawy oddziaływań wychowawczych oraz najnowsze rozwiązania organizacyjno-programowo-metodyczne na poziomie wczesnoszkolnym.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu analizę podstawowych problemów i kategorii pojęciowych z zakresu pedagogiki, które umożliwiają zrozumienie prawidłowości procesu nauczania i wychowania szkolnego, w kontekście potrzeb i możliwości rozwojowych ucznia. Przedmiot, sięgając do nauk filozoficznych, psychologicznych czy socjologicznych zwraca uwagę na osiągnięcia pedagogiki istotne dla praktyki edukacyjnej, a także aktualne tendencje w rozwoju pedagogiki i zagadnienia będące przedmiotem badań oraz rozważań teoretycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Podstawa programowa

Klus-Stańska, D., Szczepska-Pustkowska M.(red). Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. WAiP, Warszawa, 2009; -

Adamek I., Bałachowicz J. Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Wyd. Impuls, 2013.

Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska Knasiecka, Sprawcy i/lub ofiary działń pozornych w edukacji szkolnej. Wyd. Impuls

Literatura uzupełniająca

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012

Klim- Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2005

Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, Warszawa 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W3 - Student zna paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej.

W4 - Student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki

wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i

metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i

normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki

wczesnoszkolnej i alternatywnej.

U03 - Student potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej

wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej.

U04 - Student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia) w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować,

realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i

wychowania.

K2 - Student prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena obecności i aktywności na zajęciach. Dopuszczalna jedna nieobecność. Powyżej jednej nieobecności, każda kolejna skutkuje obniżeniem oceny z przedmiotu o pół stopnia.

Ocena postawy studenta i jego przygotowania do zajęć.

Ocena prac realizowanych podczas zajęć.

Ocena scenariuszy realizowanych samodzielnie.

Ocena końcowa będzie stanowiła wypadkową ocen cząstkowych otrzymanych przez studenta.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 44 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Gątarek
Prowadzący grup: Izabela Gątarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)