Podstawy wiedzy o języku, literaturze i kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-PWJKL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wiedzy o języku, literaturze i kulturze |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W19, PPW_U01, PPW_U20, PPW_K11 |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się związanych z przyswojeniem podstawowych terminów dotyczących języka, literatury i kultury, ukazania tych zjawisk w perspektywie historycznej i współczesnej oraz nabycie umiejętności analizowania i interpretowania artefaktów językowych, literackich i kulturowych. Celem przedmiotu jest również kształtowanie postaw studentów dotyczących dostrzegania znaczenia kultury i sztuki w życiu człowieka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: W_01 Charakteryzuje język jako system znaków, strukturę i podsystemy języka, dokonuje rozróżnienia pomiędzy systemem językowym a realizacją systemu. W_02 Omawia funkcje wypowiedzi językowej. W_03 Przedstawia rozwój języka w aspekcie filogenetycznym i ontogenetycznym. W_05 Charakteryzuje odmiany polszczyzny, normę językową, kryteria poprawności językowej, innowacje językowe, najczęstsze błędy językowe, postawy wobec języka. W_06 Wymienia i omawia składniki i wyznaczniki dzieła literackiego, kategorie opisu dzieła literackiego. W_07 Omawia koncepcje i definicje kultury oraz ewolucję pojęcia. Umięjętności U_01 Potrafi wskazać funkcje wypowiedzi językowej. U_02 Potrafi analizować i interpretować teksty kultury. Kompetencje społeczne K_01 Dostrzega znaczenia kultury i sztuki w życiu człowieka, K_02 Wykazuje się wrażliwością artystyczną w pracy pedagogicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena dostateczna Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka osiąga, ale prezentuje w stopniu ograniczonym, niewyczerpująco charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac własnych studentki/a oraz aktywności podczas zajęć, student osiąga na poziomie dostatecznym (w pracach znajdują się liczne błędy oraz braki). W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu. Ocena dostateczna plus Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka osiąga, dokonywane prezentacje, charakterystyki i omówienia są pełniejsze, jednak nadal niewyczerpujące, a w pracach będących podstawą oceny umiejętności znajdują się błędy i braki. Prezentuje zakładane efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych. Ocena dobra Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka prezentuje w stopniu dobrym, wyczerpująco, choć nie bez błędów i luk charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac własnych studentki/a oraz aktywności podczas zajęć, student/ka osiąga na poziomie dobrym (w pracach znajdują się jednak błędy oraz braki). W zakresie kompetencji społecznych wykazuje w zakładane efekty uczenia się. Ocena dobra plus Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka osiąga. Stopień opanowania zakładanych efektów uczenia się est większy - dokonywane prezentacje, charakterystyki i omówienia są pełniejsze, wyczerpujące, dopuszczalne są drobne pomyłki. W pracach będących podstawą oceny umiejętności znajdują się nieliczne błędy. Prezentuje zakładane efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych, dodatkowo aktywnie poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności. Ocena bardzo dobra Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka prezentuje wyczerpująco, charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia w sposób wyróżniający. Dodatkowo dokonuje analiz zarówno na poziomie przedmiotowym, jak i na metapoziomie. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac własnych studentki/a oraz aktywności podczas zajęć, osiąga w stopniu bardzo dobrym. W zakresie kompetencji społecznych wykazuje w zakładane efekty. Student/ka poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 29 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Śmiechowska-Petrovskij | |
Prowadzący grup: | Emilia Śmiechowska-Petrovskij | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 ECTS 1 ECTS = 30 godz. 15 godz. zajęć 30 godz. przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego 30 godz. czytanie literatury 15 godz. wykonywanie prac śródsemestralnych |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Śmiechowska-Petrovskij | |
Prowadzący grup: | Emilia Śmiechowska-Petrovskij | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.