Podstawy wiedzy o języku, literaturze i kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-PWJKL-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wiedzy o języku, literaturze i kulturze |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA: PPW_W18, PPW_U1, PPW_K2, PPW_U20,PPW_K11 |
Wymagania wstępne: | BRAK |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się związanych z przyswojeniem podstawowych terminów dotyczących języka, literatury i kultury, ukazania tych zjawisk w perspektywie historycznej i współczesnej oraz nabycie umiejętności analizowania i interpretowania artefaktów językowych, literackich i kulturowych. Celem przedmiotu jest również kształtowanie postaw studentów dotyczących dostrzegania znaczenia kultury i sztuki w życiu człowieka. |
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA: 1. Język jako system semiotyczny; 2. Hipoteza Sapira i Whorfa; 3. Podstawowe zagadnienia antropolingwistyki (relacja JĘZYK - KULTURA); 4. Kategoryzacja prototypowa; 5. Najstarsze zabytki językowe - pismo hieroglificzne, rozwój pisma alfabetycznego, najstarsze alfabety Słowian; 6. Najstarsze zabytki piśmiennicze Słowian; 7. Pojęcie tekstu 8. Tekst i problemy interpretacji (hermeneutyka, dekonstrukcja, historyzm); |
Literatura: |
-Bartmiński J., Chlebda W., Problem konceptu bazowego i jego profilowania – na przykładzie polskiego stereotypu Europy, [w:] Etnolingwistyka (25), 2013 -Engelking A., Magiczna moc słowa w polskiej kulturze ludowej [w:] Język a kultura, t. I, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław 1998 -Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012 Habrajska G., Stereotyp w komunikacji, [w:] Postscriptum Polonistyczne, nr 1(1), 2008. -Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1990 -Markowski M.P., Hermeneutyka, [w:] Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków2007 -Markowski M.P., Dekonstrukcja, [w:] Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków2007 --Markowski M.P., Historyzm, [w:] Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Metody dydaktyczne: -efekty uczenia w zakresie wiedzy wykład problemowy, rozmowa kierowana, dyskusja problemowa, praca z tekstem -efekty uczenia w zakresie umiejętności ćwiczenia symulacyjny, ćwiczenia warsztatowe, dyskusje problemowe, praca z tekstem -efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych dyskusja problemowa Weryfikacja efektów kształcenia: -efekty uczenia w zakresie wiedzy - kolokwium pisemne -efekty uczenia w zakresie umiejętności - kolokwium pisemne, ocena bieżąca pracy studenta podczas zajęć i wykonywanych prac praktycznych (por. metody dydaktyczne) -efekty uczenia w zakresie kompetencji społecznych - ocena wypowiedzi studentów w ramach dyskusji problemowych oraz wykonywania prac praktycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć: Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność) Zaliczenie kolokwium końcowego (60% punktacji) Wykonywanie w sposób poprawny prac śródsemestralnych (ćwiczeń, zadań praktycznych). Ocena dostateczna Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę referuje bez pogłębionej analizy, nie wykazuje pogłębionej znajomości literatury przedmiotu i podmiotu, formułowane wnioski mają charakter odtwórczy. Ocena dostateczna plus Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę referuje bez pogłębionej analizy, wykazuje znajomość literatury przedmiotu i podmiotu, formułowane wnioski mają charakter odtwórczy. Ocena dobra Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość literatury przedmiotu i podmiotu, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej. Ocena dobra plus Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość literatury przedmiotu i podmiotu, poszukuje własnych źródeł, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej. Ocena bardzo dobra Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość literatury przedmiotu i podmiotu, poszukuje własnych źródeł, zarówno w piśmiennictwie polskim, jak i zagranicznym, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 44 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kowalski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kowalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się związanych z przyswojeniem podstawowych terminów dotyczących języka, literatury i kultury, ukazania tych zjawisk w perspektywie historycznej i współczesnej oraz nabycie umiejętności analizowania i interpretowania artefaktów językowych, literackich i kulturowych. Celem przedmiotu jest również kształtowanie postaw studentów dotyczących dostrzegania znaczenia kultury i sztuki w życiu człowieka. |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA: 1. Język jako system semiotyczny; 2. Hipoteza Sapira i Whorfa; 3. Podstawowe zagadnienia antropolingwistyki (relacja JĘZYK - KULTURA); 4. Kategoryzacja prototypowa; 5. Najstarsze zabytki językowe - pismo hieroglificzne, rozwój pisma alfabetycznego, najstarsze alfabety Słowian; 6. Najstarsze zabytki piśmiennicze Słowian; 7. Pojęcie tekstu 8. Tekst i problemy interpretacji (hermeneutyka, dekonstrukcja, historyzm); |
|
Literatura: |
-Bartmiński J., Chlebda W., Problem konceptu bazowego i jego profilowania – na przykładzie polskiego stereotypu Europy, [w:] Etnolingwistyka (25), 2013 -Engelking A., Magiczna moc słowa w polskiej kulturze ludowej [w:] Język a kultura, t. I, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław 1998 -Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012 Habrajska G., Stereotyp w komunikacji, [w:] Postscriptum Polonistyczne, nr 1(1), 2008. -Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1990 -Markowski M.P., Hermeneutyka, [w:] Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków2007 -Markowski M.P., Dekonstrukcja, [w:] Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków2007 --Markowski M.P., Historyzm, [w:] Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.