Statystyka dla pedagogów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-SPC-JS-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka dla pedagogów |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA: PPW_W4, PPW_U6, PPW_K9 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia ze Statystyki dla pedagogów przygotowują studenta do odbioru informacji statystycznej zamieszczanej w publikacjach naukowych. Prowadzone zajęcia mają także na celu zapoznanie studenta z możliwościami zastosowania metod statystycznych w badaniach pedagogicznych, a także przygotowują go do samodzielnego wykonania podstawowych analiz statystycznych. Tym samym, po zakończeniu zajęć student potrafi samodzielnie opracować dane z badań własnych wraz z adekwatnym opisem statystycznym z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics. Zajęcia są objęte akredytacją firmy Predictive Solutions, co oznacza, że po spełnieniu określonych warunków studenci mogą uzyskać Certyfikat Juniora Analityka lub Certyfikat Eksperta Analityka w analizie danych z wykorzystaniem programu SPSS. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia ze Statystyki dla pedagogów przygotowują studenta do odbioru informacji statystycznej zamieszczanej w publikacjach naukowych tak, umożliwiając nie tylko ich lepsze zrozumienie, ale także poddanie stosownej krytyce. Prowadzone zajęcia mają także na celu zapoznanie studenta z możliwościami zastosowania metod statystycznych w badaniach pedagogicznych z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics. Pierwsze zajęcia stanowią omówienie specyfiki pracy z samym programem. Następnie wprowadzane są pojęcia związane ze statystyką opisową (miary tendencji centralnej, rozproszenia i kształtu rozkładu), jak i z wnioskowaniem statystycznym (testy chi-kwadrat, współczynniki korelacji, testy t-Studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki, ANOVA, analiza regresji), których wykonania w programie, jak i interpretowania, uczony jest student. Po zakończeniu zajęć student potrafi samodzielnie opracować dane z badań własnych wraz z adekwatnym opisem statystycznym z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics. Zajęcia są objęte akredytacją firmy Predictive Solutions, co oznacza, że po spełnieniu określonych warunków studenci mogą uzyskać Certyfikat Juniora Analityka lub Certyfikat Eksperta Analityka w analizie danych z wykorzystaniem programu SPSS. |
Literatura: |
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.). (2021). Statystyczny drogowskaz 1. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. King, B. M., Minium, E., W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA EK_01. Student zna podstawowe pojęcia statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych) EK_02. Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych. EK_03. Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu). EK_04. Student potrafi wymienić podstawowe testy statystyczne, podaje ich hipotezy (zerowe i alternatywne) oraz założenia. UMIEJĘTNOŚCI EK_01. Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics. EK_02. Student potrafi obliczyć i zinterpretować podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics. EK_03. Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics. EK_04. Student wykonuje prostą, jak i bardziej złożoną analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics. EK_05. Student potrafi prawidłowo opisać uzyskane wyniki, jak i dokonać ich interpretacji. KOMPETENCJE EK_01. Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować. EK_02. Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy. Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz) AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Udział w zajęciach - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h Konsultacje - 10h Przygotowanie się do zaliczenia - 25h SUMA GODZIN: 60h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń i składowe oceny końcowej z zajęć: 1) Obecność: Dopuszczalne są 2 nieobecności (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie). 2) Składowe oceny końcowej: - obecność na zajęciach: 8p - zadania powtórzeniowe wykonywane w trakcie zajęć: 2x26p=52p - test sprawdzający wiedzę: 40p Aby uzyskać ocenę dostateczną (3) Student powinien uzbierać co najmniej 51p. Poniżej znajduje się szczegółowa rozpiska progów zaliczenia: 91-100 - ocena bardzo dobra (5) 81-90 - ocena dobra plus (4+) 71-80 - ocena dobra (4) 61-70 - ocena dostateczna plus (3+) 51-60 - ocena dostateczna (3) do 50 - ocena niedostateczna (2) Kryteria oceniania: na ocenę dostateczną (3): - student zna podstawowe pojęcia związane z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - z pomocą potrafi podać ich definicje - student z niewielką pomocą potrafi podać podstawowe informacje dotyczące testów statystycznych (m.in. ich hipotezy zerowe i alternatywne, założenia testów) - student odpowiednio pokierowany potrafi wykonać podstawowe obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics - student odpowiednio pokierowany potrafi sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, popełnia błędy w ocenie istotności uzyskanych wyników na ocenę dostateczną plus (3+): - student zna podstawowe pojęcia związane z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - potrafi samodzielnie lub z pomocą podać ich definicje - student sam lub z niewielką pomocą potrafi podać podstawowe informacje dotyczące testów statystycznych (m.in. ich hipotezy zerowe i alternatywne, założenia testów) - student potrafi sam lub z pomocą wykonać podstawowe obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics - student potrafi samodzielnie lub z pomocą sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, popełnia błędy w ocenie istotności uzyskanych wyników na ocenę dobrą (4): - student zna podstawowe pojęcia związane z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - potrafi samodzielnie podać ich definicje, a także wykazuje znajomość powiązań między wartością wybranych statystyk a kształtem rozkładu zmiennej - student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące testów statystycznych (m.in. ich hipotezy zerowe i alternatywne, założenia testów), z pomocą potrafi do podanego problemu badawczego dobrać odpowiedni test statystyczny, - student potrafi samodzielnie lub z niewielką pomocą wykonać obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics - student potrafi samodzielnie lub z pomocą sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, czasem popełniając błędy (np. w ocenie poziomu istotności uzyskanego wyniku) na ocenę dobrą plus (4+): - student zna większość pojęć związanych z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - potrafi samodzielnie podać ich definicje, a także wykazuje znajomość powiązań między wartością wybranych statystyk a kształtem rozkładu zmiennej - student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące testów statystycznych (m.in. ich hipotezy zerowe i alternatywne, założenia testów), sam lub z pomocą potrafi do podanego problemu badawczego dobrać odpowiedni test statystyczny, - student potrafi samodzielnie wykonać obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics - student potrafi samodzielnie sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, bardzo rzadko popełniając błędy (np. w ocenie poziomu istotności uzyskanego wyniku) na ocenę bardzo dobrą (5): - student zna większość pojęć związanych z metodologią badań i statystyką opisową (m.in. schematy badawcze i ich podział, zmienne i ich klasyfikacje, rodzaje skal pomiarowych, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) - potrafi samodzielnie podać ich definicje, a także wskazuje na powiązania między wartością wybranych statystyk a kształtem rozkładu zmiennej, - student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące testów statystycznych (m.in. ich hipotezy zerowe i alternatywne, założenia testów), samodzielnie dobiera odpowiedni test statystyczny do podanego problemu badawczego, - student potrafi samodzielnie wykonać obliczenia z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics, a także proponuje dalsze możliwości pogłębionej analizy danych - student potrafi samodzielnie sformułować wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń, a także proponuje dalsze możliwości badania analizowanych zjawisk |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 37 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.). (2021). Statystyczny drogowskaz 1. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. King, B. M., Minium, E., W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. |
|
Wymagania wstępne: |
Umiejętność pracy z komputerem Posiadanie programu SPSS zainstalowanego na własnym komputerze/laptopie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.