Teoretyczne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-TPWW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA: PPW_W1,PPW_W2, PPW_U1, PPW_U2, PPW_K3 symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia niestacjonarne I stopnia: NP1_W09, NP1_W13, NP1_U08, NP1_U14, NP1_K05 |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne: Zaliczenie przedmiotu: Pojęcia i systemy pedagogiczne - wprowadzenie do pedagogiki |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Tematyka wykładu obejmuje następujące zagadnienia: Teoria wychowania jako dyscyplina naukowa; Kontrowersje wokół istoty i właściwości wychowania; Wychowanie: różnorodne ujęcia definicyjne; Metodologiczne problemy teorii wychowania; Antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania; Struktura procesu wychowania i jego dynamika; Podmiotowość w wychowaniu; Proces wychowania moralnego i jego struktura; Podstawowe dziedziny wychowania i ich teorie; Błędy i trudności wychowawcze; Wychowanie a przemiany współczesnego świata. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2002; Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006; M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008; J. Papież (red.), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011; A. M. de Tchorzewski, Wstęp do teorii wychowania, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018. Literatura uzupełniająca: S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; J. Górniewicz, P. Petrykowski, Wybrane zagadnienia z teorii wychowania, Toruń 1992; Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002; M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004; W. Brezinka, Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA Wiedza: Student charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania. Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych. Umiejętności: Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu teoretycznych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych. Kompetencje: Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga. Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka; Opis ECTS AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy – indywidualna praca z tekstem 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny składający się z dziesięciu pytań otwartych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć. Punkty - ocena: 10 = 5.0 9 = 4.5 8 = 4.0 7 = 3.5 6 = 3.0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 51 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Chrobak | |
Prowadzący grup: | Stanisław Chrobak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ass-dIDjLvcRSkKUOZ6npKoWXu7tm16VAqKITsgdWftI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e2d59765-021f-4808-9029-f1a6e05d77a9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy – indywidualna praca z tekstem 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.