Metody aktywizujące w pracy indywidualnej i grupowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-AKT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody aktywizujące w pracy indywidualnej i grupowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie: PS_TS2_W12, PS_TS2_W14, PS_TS2_U4, PS_TS2_U5, PS_TS2_U8, PS_TS2_K2 |
Skrócony opis: |
Dziecko/uczeń jest wrażliwe/wrażliwy na edukowanie i wychowywanie oraz podatne/podatny na wpływ nauczyciela, wychowawcy, pedagoga, będącego dla niego wzorcem osobowym. Wykorzystanie zatem różnorodnych form i rodzajów metod aktywizujących w procesie nauczania/uczenia się oraz wychowania skutecznie rozwija: zdolności integracji, zaufania, komunikacji/dyskusji, współpracy, a wreszcie zdolności twórczych, grupowego podejmowania decyzji i kreatywnego rozwiązywania problemów. Proces uczenia się staje się dla podmiotu ciekawy, a zdobyta wiedza jest zrozumiała i operatywna. |
Pełny opis: |
Bierne przyswajanie wiadomości utrudnia dzieciom/uczniom ich zrozumienie i wykorzystanie w praktyce, a wiedza przekazywana w postaci gotowej jest powierzchowna, nietrwała i nieoperatywna. Obszerny zestaw metod i technik aktywizujących sprzyja wszechstronnemu rozwojowi jednostki, a ciekawe środki dydaktyczne podnoszą zainteresowanie dzieci i młodzieży niekonwencjonalnym i twórczym działaniem, a przez to ich proces uczenia się jest pełniejszy i atrakcyjniejszy. Celem przedmiotu jest ukazanie wybranych metod, technik i pomocy/środków aktywizujących pracę dziecka/ucznia w przedszkolu/szkole oraz włączenie Studentów w działanie poprzez stosowanie różnych form i rodzajów aktywizowania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dzierzgowska I.: "Jak uczyć metodami aktywnymi", Fraszka, Warszawa 2004. 2. Jąder M.: "Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi", Impuls, Kraków 2013. 3. Krzyżewska I.: "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Omega, Suwałki 1998, cz. 1. 4. Krzyżewska I.: "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Omega, Suwałki 1998, cz. 2. 5. Ziętkiewicz E.: "Jak aktywizować uczniów", G&P, Poznań 2000. Literatura uzupełniająca: 1. Drzał E., Skibińska-Czechowicz I.: "Inscenizacje w nauczaniu zintegrowanym", Harmonia, Gdańsk 2007. 2. Flemming I.: "Po prostu zaczynamy. Praktyczne porady z zakresu pedagogiki zabawy", Jedność, Kielce 1999. 3. Rose C., Dryden G.: "Zabawy fundamentalne", Transfer Learning Solutions, 2009. 4. Wasilak A (red.).: "Zabawy z chustą", Klanza, Lublin 2014. 5. Winczewski P.: "Tradycyjne gry i zabawy świetlicowe", Harmonia, Gdańsk 2018. 6. Witerska K.: "Drama. Przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach", Difin, Warszawa 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem. Umiejętności: - student potrafi planować działalność dydaktyczno-wychowawczą w oparciu o metody aktywizujące. - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizujące pracę dzieci/uczniów podczas zajęć. Kompetencje: - student zauważa potrzeby dzieci/młodzieży i jest gotów do pełnienia roli zawodowej. 50 godzin [50 : 30(25) = 2], 2 ECTS Udział w ćwiczeniach: 15 godzin. Przygotowanie merytoryczno-metodyczne w zakresie teoretycznym i praktycznym: 33 godziny. Konsultacje: 2 godziny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem. - na ocenę 3,0 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową; - na ocenę 3,5 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); - na ocenę 4,0 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady; - na ocenę 4,5 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je, opisuje, prowadzi analizy i porównania wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady; - na ocenę 5,0 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je, opisuje, prowadzi analizy i porównania wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (książek, artykułów); podaje stosowne przykłady; inicjuje i prowadzi dyskusję. Umiejętności: Student potrafi planować działalność dydaktyczno-wychowawczą w oparciu o metody aktywizujące; - na ocenę 3,0- student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o metody aktywizujące przy niskim poziomie aktywności własnej; - na ocenę 3,5 - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o metody aktywizujące, przy wysokim poziomie aktywności własnej; - na ocenę 4,0 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o metody aktywizujące; - na ocenę 4,5 - student potrafi skonstruować różnorodne ogólne i szczegółowe plany działalności dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o metody aktywizujące; potrafi dostosować je do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy; - na ocenę 5,0 - student potrafi skonstruować różnorodne ogólne i szczegółowe plany działalności dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o metody aktywizujące; potrafi dostosować je do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy; dokonuje ewaluacji poszczególnych planów; Student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć. - na ocenę 3,0- student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według podstawowego pomysłu i ogólnie opracowanego planu; - na ocenę 3,5 - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według różnych pomysłów i ogólnie opracowanych planów; - na ocenę 4,0 - student potrafi przygotować i zaprezentować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu; - na ocenę 4,5 - student potrafi przygotować, zaprezentować i zastosować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu; - na ocenę 5,0- student potrafi przygotować, zaprezentować i zastosować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu; potrafi dostosować twórcze narzędzie dydaktyczne do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy. Kompetencje: Student zauważa potrzeby dzieci i młodzieży i jest gotów do pełnienia roli zawodowej. - na ocenę 3,0- student zauważa wskazane potrzeby dzieci i młodzieży i jest gotów do pełnienia roli zawodowej; - na ocenę 3,5 - student samodzielnie zauważa potrzeby dzieci i młodzieży i jest gotów do pełnienia roli zawodowej; - na ocenę 4,0- student samodzielnie zauważa i rozumie potrzeby dzieci i młodzieży i jest gotów do pełnienia roli zawodowej; - na ocenę 4,5 - student samodzielnie zauważa i rozumie potrzeby dzieci i młodzieży, podejmuje rozważania i dyskusje i jest gotów do pełnienia roli zawodowej; - na ocenę 5,0 - student samodzielnie zauważa i rozumie potrzeby dzieci i młodzieży, podejmuje rozważania i dyskusje, które przekłada na aktywność własną, jest gotów do pełnienia roli zawodowej. Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach; 2. przygotowanie merytoryczno-metodyczne w zakresie teoretycznym i praktycznym 3. zaangażowanie i aktywność podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Krawiecka | |
Prowadzący grup: | Kinga Krawiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w ćwiczeniach: 15 godzin. Przygotowanie i prezentacja narzędzia dydaktycznego, służącego aktywizacji dzieci/uczniów: 35 godzin. 50 godzin [50 : 30(25) = 2], 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Dziecko ma duże zdolności wyobrażeniowe. Jest wrażliwe na edukowanie i wychowywanie oraz podatne na wpływ nauczyciela, wychowawcy, pedagoga, będącego dla niego wzorcem osobowym. Wykorzystanie zatem różnorodnych metod aktywizujących w procesie nauczania/uczenia się, w oparciu o różnorodne formy i rodzaje zabaw, skutecznie rozwija: zdolności integracji, komunikacji/dyskusji, zaufania, współpracy, a wreszcie zdolności twórczych, grupowego podejmowania decyzji i kreatywnego rozwiązywania problemów. W przyszłości stanowi to fundament zainteresowań oraz osiągnięć jednostki w całościowym procesie dydaktycznym. |
|
Pełny opis: |
Bierne przyswajanie wiadomości utrudnia dzieciom/uczniom ich zrozumienie i wykorzystanie w praktyce, a wiedza przekazywana w postaci gotowej jest powierzchowna, nietrwała i nieoperatywna. Obszerny zestaw metod i technik aktywizujących sprzyja wszechstronnemu rozwojowi jednostki, a ciekawe środki dydaktyczne podnoszą zainteresowanie dzieci i młodzieży niekonwencjonalnym i twórczym działaniem, a przez to ich proces uczenia się jest pełniejszy i atrakcyjniejszy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Krawiecka | |
Prowadzący grup: | Kinga Krawiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 50 godzin [50 : 30(25) = 2], 2 ECTS Udział w ćwiczeniach: 15 godzin. Przygotowanie i prezentacja narzędzia dydaktycznego, służącego aktywizowaniu pracy dzieci/uczniów oraz jego koncepcji pisemnej: 15 godzin. Przygotowanie się i pozytywne zaliczenie testu z wiedzy dotyczącej przedmiotu: 18 godzin. Konsultacje: 2 godziny. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Dziecko/uczeń jest wrażliwe/wrażliwy na edukowanie i wychowywanie oraz podatne/podatny na wpływ nauczyciela, wychowawcy, pedagoga, będącego dla niego wzorcem osobowym. Wykorzystanie zatem różnorodnych form i rodzajów metod aktywizujących w procesie nauczania/uczenia się oraz wychowania skutecznie rozwija: zdolności integracji, zaufania, komunikacji/dyskusji, współpracy, a wreszcie zdolności twórczych, grupowego podejmowania decyzji i kreatywnego rozwiązywania problemów. Proces uczenia się staje się dla podmiotu ciekawy, a zdobyta wiedza jest zrozumiała i operatywna. |
|
Pełny opis: |
Bierne przyswajanie wiadomości utrudnia dzieciom/uczniom ich zrozumienie i wykorzystanie w praktyce, a wiedza przekazywana w postaci gotowej jest powierzchowna, nietrwała i nieoperatywna. Obszerny zestaw metod i technik aktywizujących sprzyja wszechstronnemu rozwojowi jednostki, a ciekawe środki dydaktyczne podnoszą zainteresowanie dzieci i młodzieży niekonwencjonalnym i twórczym działaniem, a przez to ich proces uczenia się jest pełniejszy i atrakcyjniejszy. Celem przedmiotu jest ukazanie wybranych metod, technik i pomocy/środków aktywizujących pracę dziecka/ucznia w przedszkolu/szkole oraz włączenie Studentów w działanie poprzez stosowanie różnych form i rodzajów aktywizowania. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dzierzgowska I.: "Jak uczyć metodami aktywnymi", Fraszka, Warszawa 2004. 2. Jąder M.: "Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi", Impuls, Kraków 2013. 3. Krzyżewska I.: "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Omega, Suwałki 1998, cz. 1. 4. Krzyżewska I.: "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Omega, Suwałki 1998, cz. 2. 5. Ziętkiewicz E.: "Jak aktywizować uczniów", G&P, Poznań 2000. Literatura uzupełniająca: 1. Drzał E., Skibińska-Czechowicz I.: "Inscenizacje w nauczaniu zintegrowanym", Harmonia, Gdańsk 2007. 2. Flemming I.: "Po prostu zaczynamy. Praktyczne porady z zakresu pedagogiki zabawy", Jedność, Kielce 1999. 3. Rose C., Dryden G.: "Zabawy fundamentalne", Transfer Learning Solutions, 2009. 4. Wasilak A (red.).: "Zabawy z chustą", Klanza, Lublin 2014. 5. Winczewski P.: "Tradycyjne gry i zabawy świetlicowe", Harmonia, Gdańsk 2018. 6. Witerska K.: "Drama. Przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach", Difin, Warszawa 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.