Dydaktyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-DO-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W9 PS_U1 PS_U5 PS_U7 PS_K2 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Wykład dostarcza podstawowej wiedzy i umiejętności koniecznych do pracy dydaktycznej. Jego celem jest zrozumienie prawidłowości występujących w procesie nauczania i uczenia się oraz kształcenia, które wykorzystuje się w dydaktykach szczegółowych wszystkich przedmiotów. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przygotowanie do pracy w obszarze nauczania i uczenia się szkolnego. W szczególności chodzi o zapoznanie z terminologią dydaktyczną, głównymi koncepcjami wyjaśniającymi nauczanie i uczenie się oraz kształcenie, a także celami, metodami nauczania i uczenia się, formami organizacyjnymi i środkami dydaktycznymi oraz sposobami przeprowadzania ewaluacji osiągnięć edukacyjnych. Wykład umożliwia: - rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i wychowaniem, - analizowanie procesu nauczania i uczenia się szkolnego, - reflektowanie zależności między kształceniem a kompetencjami, - opracowywanie programu nauczania i planu dydaktycznego, - rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć edukacyjnych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. Student potrafi: - integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy problemów edukacyjnych; - wykorzystywać aktualne koncepcje dydaktyczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, - indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, - wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć. Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym rozwijania dorobku zawodowego, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 50% punktów uzyskanych z egzaminu końcowego, 25% średniej punktów uzyskanych za wykonanie zadań do wykładu i 25% średniej punktów z quizów do lektur. Kryteria oceniania: 5.0 - 90%-100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. 4.5. - 80%-89% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. 4.0 - 70%-79% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. 3.5. - 60%-69% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. 3.0 - 50%-59% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. 2.0 (niezdane) - mniej niż 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Stępkowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Stępkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przygotowanie teoretyczne do pracy pedagogicznej w obszarze nauczania i uczenia się szkolnego. W szczególności chodzi o zapoznanie studiujących z obowiązującą w nim terminologią dydaktyczną, głównymi koncepcjami wyjaśniającymi nauczanie i uczenie się szkolne, w tym celami kształcenia, planowaniem działania edukacyjnego, metodami pracy pedagogicznej, formami i środkami dydaktycznymi, metodami sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych. Wykład umożliwia: - rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i wychowaniem, - analizowanie procesu nauczania i uczenia się szkolnego, - reflektowanie zależności między wiedzą a kompetencjami, - opracowywanie programu kształcenia i planu dydaktycznego, - rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć edukacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Stępkowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Stępkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | - udział w wykładach: 30 godzin - zadania do wykładu (na platformie Moodle): 10 godzin - quizy do literatur (na platformie Moodle): 5 godzin - czytanie lektur: 10 godzin - przygotowanie do egzaminu końcowego: 15 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład dostarcza podstawowej wiedzy i umiejętności koniecznych do pracy dydaktycznej. Jego celem jest zrozumienie prawidłowości występujących w procesie nauczania i uczenia się oraz kształcenia, które wykorzystuje się w dydaktykach szczegółowych wszystkich przedmiotów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.