Pedagogika osób dorosłych i starszych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-DOR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika osób dorosłych i starszych |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W2 Posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorie i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. PS_W4 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów PS_W5 Posiada pogłębioną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur społecznych, kategorii więzi społecznych i instytucji życia społecznego w zawiązaniu do tradycyjnych i współczesnych nurtów i systemów pedagogicznych PS_U1 Potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych PS_U2 Potrafi prawidłowo rozpoznawać zjawiska społeczne oraz interpretować je z punku widzenia różnych obszarów pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych i nauk o zdrowiu PS_K1 Jest wrażliwy na problemy osób z obszaru pedagogiki specjalnej, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne terapeutyczne i resocjalizacyjne PS_K5 Jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela |
Wymagania wstępne: | ---------- |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest realizacja efektów uczenia się w zakresie - wiedzy na temat charakterystyki przedmiotu, terminologii i teorii edukacji ustawicznej oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych, jak również funkcjonowania instytucji dedykowanych edukacji ustawicznej. - umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej w projektowaniu edukacji ustawicznej osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiania jej w szerszym kontekście aktualnych trendów demograficznych. - rozbudzania wrażliwości na wysoce zindywidualizowane potrzeby osób w wieku późnej dorosłości i przekonania o potrzebie aktywizowania tej grupy wiekowej. |
Pełny opis: |
Edukacja osób dorosłych i starszych. Zainteresowania badawcze pedagogiki i andragogiki. Psychologiczne aspekty funkcjonowania ludzi dorosłych i starszych. Specyfika funkcjonowania umysłowego w wieku dorosłym i starszym. Kierunki refleksji i badań edukacyjnych. Zagadnienia metodologii badań andragogicznych. Prawne podstawy kształcenia dorosłych. Model motywacji edukacyjnej ludzi dorosłych. Edukacja formalna, nieformalna oraz incydencjalna. Doświadczenia polskie, i zagraniczne w zakresie edukacji osób dorosłych oraz w starszym wieku. Cele, treści, zasady i metody, organizacja oraz ewaluacja kształcenia osób dorosłych i starszych. Rola uniwersytetów trzeciego wieku. Edukacja na odległość w kształceniu osób starszych. Problemy edukacji specjalnej. Kryzysy związane z chorobą oraz procesem starzenia się. Funkcjonowanie osób starszych niepełnosprawnych. Kryzysy w sytuacji umierania i śmierci. Problemy andragogiki pracy. Struktura standardów kwalifikacji zawodowych. Zatrudnienie w formie telepracy. |
Literatura: |
Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. GWP, Gdańsk 2005, rozdz. 13-18; Kostkiewicz J. (red.), Aksjologia edukacji dorosłych. Wyd. KUL, Lublin 2004; Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wyd. Uniwersytet Wrocławski. Wrocław 1998; Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego. Wiedza Powszechna. Warszawa 1990; Sapia-Drewniak E. i Stopińska-Pająk A. (red.), Z tradycji polskiej teorii i praktyki andragogicznej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997; Stochmiałek J., Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wydawnictwo UKSW. Warszawa 2015. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PS_W2 Posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat charakterystyki przedmiotu, terminologii i teorii edukacji ustawicznej oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych, PS_W4 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą koncepcji edukacji ustawicznej PS_W5 Posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania instytucji dedykowanych edukacji ustawicznej. PS_U1 Potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną w projektowaniu edukacji ustawicznej osób dorosłych i starszych PS_U2 Potrafi umiejscawiać edukację ustawiczną w szerszym interdyscyplinarnym wymiarze oraz kontekście aktualnych trendów demograficznych. PS_K1 Rozbudzanie wrażliwości na wysoce zindywidualizowane problemy i potrzeby osób w wieku późnej dorosłości. PS_K5 Jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie aktywizowania do samoedukacji i samowychowania populacji osób dorosłych i starszych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Student odpowiada na dwa pytania z zakresu materiału zawartego w programie. Oceny: 2,0 Nie posiada podstawowej wiedzy na terminologii, koncepcji i teorii edukacji ustawicznej, funkcjonowania dedykowanych jej instytucji oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych. Nie potrafi wykorzystywać wiedzy teoretycznej w projektowaniu edukacji ustawicznej osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiać ją w szerszym interdyscyplinarnym i społecznym wymiarze. Nie posiada podstawowej wrażliwości na problemy i potrzeby osób w wieku późnej dorosłości, ani przekonania o sensie ich aktywizowania do samoedukacji i samowychowania. 3,0 Posiada podstawową wiedzę na terminologii, koncepcji i teorii edukacji ustawicznej, funkcjonowania dedykowanych jej instytucji oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych. W stopniu dostatecznym potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w projektowaniu edukacji ustawicznej osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiać ją w szerszym interdyscyplinarnym i społecznym wymiarze. Posiada podstawową wrażliwość na problemy i potrzeby osób w wieku późnej dorosłości oraz przekonanie o sensie ich aktywizowania do samoedukacji i samowychowania. 3,5 Posiada dość ugruntowaną wiedzę na terminologii, koncepcji i teorii edukacji ustawicznej, funkcjonowania dedykowanych jej instytucji oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych. W stopniu dostatecznym potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w projektowaniu edukacji ustawicznej osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiać ją w szerszym interdyscyplinarnym i społecznym wymiarze. Posiada dość rozwiniętą wrażliwość na problemy i potrzeby osób w wieku późnej dorosłości. 4,0 Posiada uporządkowaną wiedzę na temat terminologii, koncepcji i teorii edukacji ustawicznej oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych, jak również funkcjonowania instytucji dedykowanych edukacji ustawicznej. Potrafi dobrze projektować edukację ustawiczną osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiać ją w szerszym interdyscyplinarnym wymiarze oraz kontekście aktualnych trendów demograficznych. Posiada dość wysoką wrażliwość na potrzeby osób w wieku późnej dorosłości .i 4,5 Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat terminologii, koncepcji i teorii edukacji ustawicznej oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych, jak również funkcjonowania instytucji dedykowanych edukacji ustawicznej. Potrafi dobrze integrować i projektować edukację ustawiczną osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiać ją w szerszym interdyscyplinarnym wymiarze oraz kontekście aktualnych trendów demograficznych. Posiada wysoką wrażliwość na potrzeby osób w wieku późnej dorosłości i jest przekonany o sensie ich aktywizowania do samoedukacji i samowychowania. 5,0 Posiada bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat terminologii, koncepcji i teorii edukacji ustawicznej oraz dobrych praktyk i metodyki nauczania osób dorosłych i starszych, jak również funkcjonowania instytucji dedykowanych edukacji ustawicznej. Potrafi bezbłędnie integrować i projektować edukację ustawiczną osób dorosłych i starszych oraz umiejscawiać ją w szerszym interdyscyplinarnym wymiarze oraz kontekście aktualnych trendów demograficznych. Posiada bardzo wysoką wrażliwość na potrzeby osób w wieku późnej dorosłości i jest silnie przekonany o sensie ich aktywizowania do samoedukacji i samowychowania. |
Praktyki zawodowe: |
---------- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kilian | |
Prowadzący grup: | Marlena Kilian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 21 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Stochmiałek | |
Prowadzący grup: | Jerzy Stochmiałek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]: udział w zajęciach - 30 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 40 godz. przygotowanie do zaliczenia - 30 godz. Liczba ECTS: 4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Edukacja osób dorosłych i starszych. Zainteresowania badawcze pedagogiki i andragogiki. Psychologiczne aspekty funkcjonowania ludzi dorosłych i starszych. Specyfika funkcjonowania umysłowego w wieku dorosłym i starszym. Kierunki refleksji i badań andragogicznych. Zagadnienia metodologii badań andragogicznych. Prawne podstawy kształcenia dorosłych. Model motywacji edukacyjnej ludzi dorosłych. Edukacja formalna, nieformalna oraz incydencjalna. Doświadczenia polskie, i zagraniczne w zakresie edukacji osób dorosłych oraz w starszym wieku. Cele, treści, zasady i metody, organizacja oraz ewaluacja kształcenia osób dorosłych i starszych. Rola uniwersytetów trzeciego wieku. Edukacja na odległość w kształceniu osób starszych. Problemy andragogiki specjalnej. Kryzysy związane z chorobą oraz procesem starzenia się. Funkcjonowanie osób starszych niepełnosprawnych. Kryzysy w sytuacji umierania i śmierci. Problemy andragogiki pracy. Struktura standardów kwalifikacji zawodowych. Zatrudnienie w formie telepracy. |
|
Pełny opis: |
Edukacja osób dorosłych i starszych. Zainteresowania badawcze pedagogiki i andragogiki. Psychologiczne aspekty funkcjonowania ludzi dorosłych i starszych. Specyfika funkcjonowania umysłowego w wieku dorosłym i starszym. Kierunki refleksji i badań andragogicznych. Zagadnienia metodologii badań andragogicznych. Prawne podstawy kształcenia dorosłych. Model motywacji edukacyjnej ludzi dorosłych. Edukacja formalna, nieformalna oraz incydencjalna. Doświadczenia polskie, i zagraniczne w zakresie edukacji osób dorosłych oraz w starszym wieku. Cele, treści, zasady i metody, organizacja oraz ewaluacja kształcenia osób dorosłych i starszych. Rola uniwersytetów trzeciego wieku. Edukacja na odległość w kształceniu osób starszych. Problemy edukacji specjalnej. Kryzysy związane z chorobą oraz procesem starzenia się. Funkcjonowanie osób starszych niepełnosprawnych. Kryzysy w sytuacji umierania i śmierci. Problemy andragogiki pracy. Struktura standardów kwalifikacji zawodowych. Zatrudnienie w formie telepracy. |
|
Literatura: |
Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. GWP, Gdańsk 2005, rozdz. 13-18; Kostkiewicz J. (red.), Aksjologia edukacji dorosłych. Wyd. KUL, Lublin 2004; Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wyd. Uniwersytet Wrocławski. Wrocław 1998; Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego. Wiedza Powszechna. Warszawa 1990; Sapia-Drewniak E. i Stopińska-Pająk A. (red.), Z tradycji polskiej teorii i praktyki andragogicznej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997; Stochmiałek J., Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wydawnictwo UKSW. Warszawa 2015. |
|
Wymagania wstępne: |
------------ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.