Dydaktyka specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-DS-CW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka specjalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W2 PS_W10 PS_W11 PS_W17 PS_U1 PS_U4 PS_U7 PS_U11 PS_K5 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wyposażenie w praktyczne umiejętności z zakresu przygotowywania scenariuszy zajęć, projektowania gier i pomocy dydaktycznych, a także planowania warsztatów instruktażowych dla rodziców. |
Pełny opis: |
Współpraca nauczyciela z innymi specjalistami oraz rodzicami w procesie kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Wybrane metody pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. Metoda Ośrodków Pracy, Metoda Porannego Kręgu, Metoda Dobrego Startu, Metoda Ruchu Rozwijającego, Metoda Knillów, Metoda projektów, Metody aktywizujące) Konstruowanie gier i pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Projektowanie scenariusza zajęć Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.)(2020), Dydaktyka specjalna. Od konstruktów teoretycznych do modeli badawczych tom 2., Warszawa: Wydawnictwo APS. Głodkowska J., (red.)(2018), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Głodkowska J.(2018), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Głodkowska J., (red.) (2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Wydawnictwo APS. Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.)(2012), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Tom I, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom II, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Wyczesany J., (red.)(2014),Dydaktyka specjalna wybrane zagadnienia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Szczygieł B.(2007), Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PS_W2 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę poszczególnych dydaktyk specjalistycznych PS_W10 posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym PS_W11 posiada wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do organizowania procesu kształcenia i wspierania rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PS_W17 posiada pogłębioną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach rehabilitacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie PS_U1 potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki specjalnej w celu analizowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PS_U4 posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania i złożonych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych oraz prowadzenia zajęć z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PS_U7 posiada umiejętności prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej, indywidualizowania zadań i dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz wykorzystywania zasad i metod indywidualnego projektowania zajęć PS_U11 posiada umiejętność projektowania i prowadzenia zajęć oraz dokonywania ich ewaluacji PS_K5 jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych oraz wykazuje się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h Przygotowanie projektu 40h Inne formy 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu: 1) koncepcji warsztatów dla rodziców, 2) prezentacji dotyczącej wybranej metody pracy z uczniem ze spejalnymi potrzebami edukacyjnymi, 3) scenariusza zajęć dydaktycznych, 4) pomocy dydaktycznej. Za każdą część można uzyskać od 0 do 5 punktów (ocenie podlegają: struktura, poprawność metodyczna, staranność wykonania, jasność przekazu, sposób omówienia) punktacja: 20-19 p. - ocena: bardzo dobry (5) 18-17 p. - ocena: dobry plus (4.5) 16-15 p. - ocena: dobry (4) 14-13 p. - ocena: dostateczny plus (3,5) 12-11- p. - ocena: dostateczny (3) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kuracki | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kuracki | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.