Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-DS-CW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka specjalna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W2 PS_W10

PS_W11

PS_W17 PS_U1

PS_U4 PS_U7

PS_U11 PS_K5

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wyposażenie w praktyczne umiejętności z zakresu przygotowywania scenariuszy zajęć, projektowania gier i pomocy dydaktycznych, a także planowania warsztatów instruktażowych dla rodziców.

Pełny opis:

Współpraca nauczyciela z innymi specjalistami oraz rodzicami w procesie kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Wybrane metody pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. Metoda Ośrodków Pracy, Metoda Porannego Kręgu, Metoda Dobrego Startu, Metoda Ruchu Rozwijającego, Metoda Knillów, Metoda projektów, Metody aktywizujące)

Konstruowanie gier i pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Projektowanie scenariusza zajęć

Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls.

Głodkowska, J. (red.)(2020), Dydaktyka specjalna. Od konstruktów teoretycznych do modeli badawczych tom 2., Warszawa: Wydawnictwo APS.

Głodkowska J., (red.)(2018), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Głodkowska J.(2018), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Głodkowska J., (red.) (2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Wydawnictwo APS.

Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.)(2012), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Tom I, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom II, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Wyczesany J., (red.)(2014),Dydaktyka specjalna wybrane zagadnienia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Szczygieł B.(2007), Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PS_W2 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę poszczególnych dydaktyk specjalistycznych

PS_W10 posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym

PS_W11 posiada wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do organizowania procesu kształcenia i wspierania rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PS_W17 posiada pogłębioną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach rehabilitacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie

PS_U1 potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki specjalnej w celu analizowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PS_U4 posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania i złożonych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych oraz prowadzenia zajęć z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PS_U7 posiada umiejętności prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej, indywidualizowania zadań i dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz wykorzystywania zasad i metod indywidualnego projektowania zajęć

PS_U11 posiada umiejętność projektowania i prowadzenia zajęć oraz dokonywania ich ewaluacji

PS_K5 jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych oraz wykazuje się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h

Przygotowanie projektu 40h

Inne formy 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu: 1) koncepcji warsztatów dla rodziców, 2) prezentacji dotyczącej wybranej metody pracy z uczniem ze spejalnymi potrzebami edukacyjnymi, 3) scenariusza zajęć dydaktycznych, 4) pomocy dydaktycznej. Za każdą część można uzyskać od 0 do 5 punktów (ocenie podlegają: struktura, poprawność metodyczna, staranność wykonania, jasność przekazu, sposób omówienia)

punktacja:

20-19 p. - ocena: bardzo dobry (5)

18-17 p. - ocena: dobry plus (4.5)

16-15 p. - ocena: dobry (4)

14-13 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)

12-11- p. - ocena: dostateczny (3)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)