Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Systemy wychowania w edukacji inkluzyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-EI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (9998) Sustainable development Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Systemy wychowania w edukacji inkluzyjnej
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W3 PS_W5

PS_W8 PS_W9

PS_W10 PS_U2

PS_U5 PS_K1

PS_K2

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przekaz wiedzy teoretycznej z zakresu inkluzji oraz kształtowanie umiejętności implementacji teorii do praktyki edukacyjnej z uwzględnieniem różnych systemów wychowania.

Pełny opis:

Udział w wykładzie pozwoli uczestnikom zdobyć teoretyczną wiedzę z zakresu systemów wychowawczych w edukacji inkluzyjnej. Celem zajęć jest także kształtowanie umiejętności implementowania teorii do praktyki edukacyjnej. Udział w wykładzie umożliwia ponadto uzyskanie kompetencji z zakresu edukacji inkluzyjnej w warunkach pracy z dziećmi z różnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4).

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

Student zna teoretyczne i prawne podstawy edukacji włączającej; strukturę, założenia i funkcje edukacji inkluzyjnej w Polsce, metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego, narzędzia oraz bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu.

Umiejętności

Student umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Potrafi dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.

Kompetencje

Student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Dostrzega i rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- Na ocenę bdb - student bardzo dobrze orientuje się w teoretycznych i prawnych podstawach edukacji włączającej, zna jej strukturę i funkcje oraz metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego.

Dokładnie wyjaśnia narzędzia oraz bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu.

- Na ocenę db - student dobrze orientuje się w teoretycznych i prawnych podstawach edukacji włączającej, zna jej strukturę i funkcje oraz metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego.

Wyjaśnia z bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu.

- Na ocenę dst. - student dostatecznie orientuje się w teoretycznych i prawnych podstawach edukacji włączającej, w dostatecznym stopniu zna jej strukturę i funkcje oraz metody i narzędzia kształtowania środowiska włączającego. Bariery rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu są znane studentowi jedynie w niewielkim stopniu.

- Na ocenę ndst. - student w minimalnym stopniu zna lub w ogóle nie zna teoretycznych i prawnych podstaw edukacji włączającej, jej struktury i funkcji oraz metod i narzędzi kształtowania środowiska włączającego.

Nie orientuje się w narzędziach oraz barierach rozwoju edukacji inkluzyjnej oraz sposobach przeciwdziałania dyskryminacji, wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu.

Umiejętności

- Na ocenę bdb - student bardzo dobrze umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Potrafi trafnie dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.

- Na ocenę db - student umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Potrafi dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.

- Na ocenę dst - student w dostatecznym stopniu umie wyjaśnić zasadność rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji. Nie potrafi jednak dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.

- Na ocenę ndst - student nie umie wyjaśnić zasadności rozwijania edukacji inkluzyjnej w kontekście zjawiska wykluczania i dyskryminacji lub dokonuje zbyt ogólnego czy fragmentarycznego opisu. Nie potrafi też dokonać opisu charakterystyki rozwoju tej edukacji, ze wskazaniem na bariery, dylematy i wyzwania odnosząc to do różnych systemów wychowania.

Kompetencje

- Na ocenę bdb - student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Dostrzega i doskonale rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.

- Na ocenę db - student wykazuje gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. Jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.

- Na ocenę dst - student wykazuje nieznaczną gotowość do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. W nieznacznym stopniu rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów, ale jest gotowy przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.

- Na ocenę ndst - student nie wykazuje gotowości do realizacji zadań pedagogiczno-dydaktycznych wykonywanych w ramach zawodu pedagoga specjalnego. W niewielkim stopniu lub wcale nie dostrzega i nie rozumie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Nie wykazuje zainteresowania, aby przeciwdziałać zjawiskom wykluczania i dyskryminacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Klimska
Prowadzący grup: Agnieszka Klimska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do wykładu: 10

indywidualna analiza literatury przedmiotu: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu i konsultacje: 20 godz.

suma godzin: 90[60/30(25)=3]


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przekaz wiedzy teoretycznej z zakresu inkluzji oraz kształtowanie umiejętności implementacji teorii do praktyki edukacyjnej z uwzględnieniem różnych systemów wychowania.

Pełny opis:

Udział w wykładzie pozwoli uczestnikom zdobyć teoretyczną wiedzę z zakresu systemów wychowawczych w edukacji inkluzyjnej. Celem zajęć jest także kształtowanie umiejętności implementowania teorii do praktyki edukacyjnej. Udział w wykładzie umożliwia ponadto uzyskanie kompetencji z zakresu edukacji inkluzyjnej w warunkach pracy z dziećmi z różnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4).

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Klimska
Prowadzący grup: Agnieszka Klimska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do wykładu: 10

indywidualna analiza literatury przedmiotu: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu i konsultacje: 20 godz.

suma godzin: 90[60/30(25)=3]


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przekaz wiedzy teoretycznej z zakresu inkluzji oraz kształtowanie umiejętności implementacji teorii do praktyki edukacyjnej z uwzględnieniem różnych systemów wychowania.

Pełny opis:

Udział w wykładzie pozwoli uczestnikom zdobyć teoretyczną wiedzę z zakresu systemów wychowawczych w edukacji inkluzyjnej. Celem zajęć jest także kształtowanie umiejętności implementowania teorii do praktyki edukacyjnej. Udział w wykładzie umożliwia ponadto uzyskanie kompetencji z zakresu edukacji inkluzyjnej w warunkach pracy z dziećmi z różnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szpak A., Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych – aktualne wyzwania, „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne” 2017 nr XIII (4).

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)