Gerontologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-GS19 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gerontologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PSI_TS3_W01 PSI_TS3_W10 PSI_TS3_U04 PSI_TS3_K01 PSI_TS3_K03 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest realizacja efektów kształcenia w zakresie znajomości i rozumienia: potrzeb oraz oczekiwań uczniów i podopiecznych na różnych etapach życia; znaczenia międzypokoleniowych więzi społecznych; zjawiska starzenia się społeczeństw i różnorodnych wyzwań, jakie ze sobą niesie; wybranych obszarów polityki społecznej - rozwiązań pomocowych i wspierających skierowanych do seniorów; promowania idei pomyślnej starości oraz projektowania działań aktywizujących osoby starsze, a także w zakresie przygotowania Osób Studiujących do okresu późnej dorosłości i współpracy z różnymi podmiotami działającymi na rzecz ludzi w wieku podeszłym. |
Pełny opis: |
Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczonych na ich realizację: 1. Starzenie się w wymiarze bio-psycho-społecznym. Postawy społeczne wobec starości i osób starszych – 2 godz. 2. Uczestnictwo ludzi w podeszłym wieku w edukacji i pracy. Potencjał oraz problemy ludzi starszych – 3 godz. 3. Znaczenie czasu wolnego, hobby, wolontariatu w życiu osób w zaawansowanym wieku – 2 godz. 4. Wybrane działania państw UE wobec ludzi starszych - wspierania ich rozwoju oraz aktywności - 2 godz. 5. Programy krajowych służb i inicjatywy animatorów lokalnej polityki społecznej na rzecz seniorów - 4 godz. 6. Nowe rozwiązania w zakresie wsparcia edukacyjnego, społecznego i zawodowego osób starszych - 2 godz. |
Literatura: |
1. Dubas. E., Muszyński M. (red.), Obiektywny i subiektywny wymiar starości, Łódź 2016. 2. Malec M. (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Wrocław 2011. 3. Pichalski R., Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób w podeszłym wieku, Toruń 2014. 4. Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2014. 5. Szarota Z., Gerontología społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków 2004. Proponowana literatura dodatkowa: 1. Brzezińska M., Proaktywna starość : strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości, Warszawa 2011. 2. Kurzynowski A., Polityka społeczna, Warszawa 2005. 3. Nowicka A., Wybrane problemy osób starszych, Kraków 2006. 4. Stuart-Hamilton I., Psychologia starzenia się: wprowadzenie, Poznań 2006. 5. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006 oraz Artykuły opublikowane w "Forum Pedagogicznym" i innych tematycznych czasopismach naukowych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: EK_01 Student charakteryzuje zagadnienia: starości oraz osób starszych, zwracając uwagę na ich wymiar fizyczny, psychiczny, społeczny, demograficzny. EK_02 Student wyjaśnia tematykę związaną z procesem starzenia się i osobami starszych w ujęciu interdyscyplinarnym. Rozpoznaje złożoność analizowanych zagadnień na gruncie teorii i praktyki oraz ma potrzebę podejmowania współpracy w przyszłej pracy zawodowej. UMIEJĘTNOŚCI: EK_01 Student opisuje, interpretuje i projektuje strategie postępowania w pracy z osobami w zaawansowanym wieku, mając na uwadze konieczność wyrównywania ich szans i maksymalizowanie możliwości rozwojowych. Generuje rozwiązania problemów doświadczanych przez osoby starsze. KOMPETENCJE: EK_01 Student posiada świadomość specyfiki pracy z osobami starszymi, jej uwarunkowań oraz wyzwań. EK_02 Student jest zorientowany na pracę z ludźmi w starszym wieku w zgodzie z zasadą indywidualizacji oraz współpracę z podmiotami wspierającymi osoby starsze. Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS - 2 punkt ECTS razy 30 godzin pracy Studenta): - godziny kontaktowe – konwersatoria – 15h - przygotowanie projektu – 25h - przygotowanie się do zaliczenia – 15h - udział w konsultacjach (także zdalnych) – 5h |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Obecność* i aktywny udział w zajęciach (PSI_TS3_W01; PSI_TS3_W10; PSI_TS3_K01) - Uczestnictwo w debacie (PSI_TS3_W01; PSI_TS3_U04; PSI_TS3_K03) - Przygotowanie i przedstawienie projektu (PSI_TS3_W10; PSI_TS3_U04; PSI_TS3_K01). Do wyboru: A. Prezentacja wybranego środowiska/instytucji ze względu na interesujące, innowacyjne formy, metody pracy z osobami starszymi lub realizowane programy/inicjatywy wspomagające (w szczególny sposób) różne obszary aktywności seniorów. B. Zaprojektowanie i przedstawienie nowego rozwiązania w zakresie wybranego wsparcia (edukacyjnego, społecznego, zawodowego lub innego) osób w zaawansowanym wieku. * Możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność. Na ocenę dostateczną (3,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, w tym osób starszych oraz działalności prowadzonej wobec ludzi w zaawansowanym wieku, wymagających różnego rodzaju wsparcia w trudnych problemach życiowych, także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społecznej dotyczącej seniorów; dysponuje też umiejętnościami nazywania i monitorowania informacji na temat problemów m.in. społecznych osób starszych oraz generowania ich rozwiązań; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej. Na ocenę dostateczną plus (3,5) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, w tym osób starszych oraz działalności prowadzonej wobec ludzi w zaawansowanym wieku, wymagających różnego rodzaju wsparcia w trudnych problemach życiowych, także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społecznej dotyczącej seniorów; dysponuje też umiejętnościami nazywania i monitorowania informacji na temat problemów m.in. społecznych osób starszych oraz generowania ich rozwiązań; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej. Wzmocnienie oceny dostatecznej jest możliwe dzięki przygotowaniu na zajęcia (i zaprezentowaniu) dodatkowych materiałów źródłowych na temat realizowanych zagadnień. Na ocenę dobrą (4,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, w tym osób starszych oraz działalności prowadzonej wobec ludzi w zaawansowanym wieku, wymagających różnego rodzaju wsparcia w trudnych problemach życiowych, także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społecznej dotyczącej seniorów; dysponuje też umiejętnościami nazywania i monitorowania (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy) informacji na temat problemów m.in. społecznych osób starszych oraz generowania ich rozwiązań; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej. Wzmocnienie oceny dostatecznej plus poprzez szczególnie czynne uczestnictwo w debacie (pełnienie roli moderatora, eksperta, zdobycie tytułu najlepszego mówcy) poświęconej: Postawom społecznych wobec starości i osób starszych. Na ocenę dobrą plus (4,5) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, w tym osób starszych oraz działalności prowadzonej wobec ludzi w zaawansowanym wieku, wymagających różnego rodzaju wsparcia w trudnych problemach życiowych, także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społecznej dotyczącej seniorów; dysponuje też umiejętnościami nazywania i monitorowania (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy) informacji na temat problemów m.in. społecznych osób starszych oraz generowania ich rozwiązań; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej. Wzmocnienie oceny dobrej jest możliwe dzięki wyjątkowo aktywnemu udziałowi (np. jako lider grupy) w projekcie studenckim. Na ocenę bardzo dobrą (5,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, w tym osób starszych oraz działalności prowadzonej wobec ludzi w zaawansowanym wieku, wymagających różnego rodzaju wsparcia w trudnych problemach życiowych, także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społecznej dotyczącej seniorów; dysponuje też umiejętnościami nazywania i monitorowania (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy oraz dzięki kooperacji np. z instytucjami rynku pracy, samorządowymi) informacji na temat problemów m.in. społecznych osób starszych oraz generowania ich rozwiązań; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej. Wzmocnienie oceny dobrej plus - poprzez opracowanie dodatkowych materiałów wzbogacających prezentację grupy (dane z badań, opinie ekspertów, dobre praktyki) oraz zadbanie o wymiar praktyczny projektu. Na ocenę końcową składają się: 1) Projekt studencki - maks. 50 pkt 2) Dyskusja plenarna - maks. 30 pkt 3) Aktywność Studenta -maks. 20 pkt Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia - 100. 60-67 p. - 3,0 68-75 p. - 3,5 76-83 p. - 4,0 84-91 p. - 4,5 92-100 p.-5,0 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.