Kształcenie w grupach heterogenicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-HET |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie w grupach heterogenicznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W3 PS_W4 PS_W8 PS_W9 PS_W10 PS_U4 PS_U5 PS_U7 PS_K1 PS_K5 |
Wymagania wstępne: | Posiada wiedzę z zakresu pedagogiki ogólnej |
Skrócony opis: |
1. Heteronomiczność contra homogeniczność 2. Podziały 3. Heteronomia – poszerzanie rozumienia Heteronomia - korelacja 3.1. heteronomia w edukacji uczniów - migrantów Na plan pierwszy wysuwa się w tym zakresie możliwość skutecznej komunikacji. Z doświadczeń innych krajów - Niemcy Z doświadczeń innych krajów – Czechy 3.2. Heteronomia w edukacji uczniów niepełnosprawnych Specjalne potrzeby edukacyjne 3.3. Heteronomia w edukacji z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie W diagnozie zawarte są informacje o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka Orzeczenie zawiera zalecenia i wnioski dotyczące pracy z uczniem Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia Umiejętne i świadome podejmowanie decyzji Stopniowanie trudności Utrwalanie osiągnięć 3.4. z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3.5. heteronomia w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu 3.6. Heteronomia W edukacji uczniów zdolnych |
Pełny opis: |
1. Heteronomiczność contra homogeniczność 2. Podziały 3. Heteronomia – poszerzanie rozumienia Heteronomia - korelacja 3.1. heteronomia w edukacji uczniów - migrantów Na plan pierwszy wysuwa się w tym zakresie możliwość skutecznej komunikacji. Z doświadczeń innych krajów - Niemcy Z doświadczeń innych krajów – Czechy 3.2. Heteronomia w edukacji uczniów niepełnosprawnych Specjalne potrzeby edukacyjne 3.3. Heteronomia w edukacji z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie W diagnozie zawarte są informacje o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka Orzeczenie zawiera zalecenia i wnioski dotyczące pracy z uczniem Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia Umiejętne i świadome podejmowanie decyzji Stopniowanie trudności Utrwalanie osiągnięć 3.4. z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3.5. heteronomia w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu 3.6. Heteronomia W edukacji uczniów zdolnych |
Literatura: |
Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością Studia Z Teorii Wychowania, 4(13) VI, s 81-96. Borkowska A. (2016), Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka (w;) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Chrzanowska I., Jachimczak B. (2018), Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21/2018, s. 88-96. Deutsch Smith D., (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa. Domagała-Zyśk E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd badań. Warszawa: MEN. Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa. Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa Kędzierska B., Mróz A. (2017), Nauczyciel wobec paradygmatu zrównoważonego rozwoju jednostki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 106, s. 69-80. Kostka-Szymańska M., Kuśpit M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna 1-2 (79-80), s. 252-258. Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie ― Praktyki i wyzwania raport z badań prof. dr Juliane Karakayali, dr Birgit zur Nieden, Sophie Groß, Çağrı Kahveci, Tutku Güleryüz, Mareike Heller Projekt zrealizowany przez Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM) Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian? (2017). Uniwersytet Humboldtów, Berlin,. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej w Europie – Wyzwania i szanse Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebam (2011). European Agency for Development in Special Needs Education. Małgorzata Gębka-Wolak (2019), Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, Edukacja 3(150), 68–84. Markowska-Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (w:), red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk Młynarczuk-Sokołowska A. , Szostak-Król K. (2016), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych (w:) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Pasamonik B., Markowska-Manista U. red. n. (2017), O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej. Warszawa, APS. https://docplayer.pl/72388912-Kryzys-migracyjny-tom-i-perspektywa-spoleczno-kulturowa-redakcja-naukowa-barbara-pasamonik-i-urszula-markowska-manista.html Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków. Śmiechowska-Petrovskij E. red. n. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.http://www.aps.edu.pl/media/824579/%C5%9Bmiechowska-dzieci-z-trudnosciami-ebook.pdf Literatura uzupełniająca Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków. Fechner-Sędzicka I. 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., (2017), Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, (2010), Warszawa. Muchacka B., Głażewski M., Pawlak B., Litawa A., red. (2017), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków. Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa. Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin za koniec zajeć |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Błeszyński | |
Prowadzący grup: | Jacek Błeszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Analiza przekazywanego materiału podczas wykładu i zapoznanie się z literaturą. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
1. Heteronomiczność contra homogeniczność 2. Podziały 3. Heteronomia – poszerzanie rozumienia Heteronomia - korelacja 3.1. heteronomia w edukacji uczniów - migrantów Na plan pierwszy wysuwa się w tym zakresie możliwość skutecznej komunikacji. Z doświadczeń innych krajów - Niemcy Z doświadczeń innych krajów – Czechy 3.2. Heteronomia w edukacji uczniów niepełnosprawnych Specjalne potrzeby edukacyjne 3.3. Heteronomia w edukacji z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie W diagnozie zawarte są informacje o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka Orzeczenie zawiera zalecenia i wnioski dotyczące pracy z uczniem Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia Umiejętne i świadome podejmowanie decyzji Stopniowanie trudności Utrwalanie osiągnięć 3.4. z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3.5. heteronomia w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu 3.6. Heteronomia W edukacji uczniów zdolnych |
|
Pełny opis: |
1. Heteronomiczność contra homogeniczność 2. Podziały 3. Heteronomia – poszerzanie rozumienia Heteronomia - korelacja 3.1. heteronomia w edukacji uczniów - migrantów Na plan pierwszy wysuwa się w tym zakresie możliwość skutecznej komunikacji. Z doświadczeń innych krajów - Niemcy Z doświadczeń innych krajów – Czechy 3.2. Heteronomia w edukacji uczniów niepełnosprawnych Specjalne potrzeby edukacyjne 3.3. Heteronomia w edukacji z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie W diagnozie zawarte są informacje o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka Orzeczenie zawiera zalecenia i wnioski dotyczące pracy z uczniem Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia Umiejętne i świadome podejmowanie decyzji Stopniowanie trudności Utrwalanie osiągnięć 3.4. z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3.5. heteronomia w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu 3.6. Heteronomia W edukacji uczniów zdolnych |
|
Literatura: |
Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością Studia Z Teorii Wychowania, 4(13) VI, s 81-96. Borkowska A. (2016), Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka (w;) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Chrzanowska I., Jachimczak B. (2018), Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21/2018, s. 88-96. Deutsch Smith D., (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa. Domagała-Zyśk E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd badań. Warszawa: MEN. Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa. Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa Kędzierska B., Mróz A. (2017), Nauczyciel wobec paradygmatu zrównoważonego rozwoju jednostki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 106, s. 69-80. Kostka-Szymańska M., Kuśpit M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna 1-2 (79-80), s. 252-258. Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie ― Praktyki i wyzwania raport z badań prof. dr Juliane Karakayali, dr Birgit zur Nieden, Sophie Groß, Çağrı Kahveci, Tutku Güleryüz, Mareike Heller Projekt zrealizowany przez Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM) Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian? (2017). Uniwersytet Humboldtów, Berlin,. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej w Europie – Wyzwania i szanse Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebam (2011). European Agency for Development in Special Needs Education. Małgorzata Gębka-Wolak (2019), Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, Edukacja 3(150), 68–84. Markowska-Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (w:), red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk Młynarczuk-Sokołowska A. , Szostak-Król K. (2016), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych (w:) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Pasamonik B., Markowska-Manista U. red. n. (2017), O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej. Warszawa, APS. https://docplayer.pl/72388912-Kryzys-migracyjny-tom-i-perspektywa-spoleczno-kulturowa-redakcja-naukowa-barbara-pasamonik-i-urszula-markowska-manista.html Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków. Śmiechowska-Petrovskij E. red. n. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.http://www.aps.edu.pl/media/824579/%C5%9Bmiechowska-dzieci-z-trudnosciami-ebook.pdf Literatura uzupełniająca Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków. Fechner-Sędzicka I. 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., (2017), Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, (2010), Warszawa. Muchacka B., Głażewski M., Pawlak B., Litawa A., red. (2017), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków. Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa. Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Błeszyński | |
Prowadzący grup: | Jacek Błeszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Analiza przekazywanego materiału podczas wykładu i zapoznanie się z literaturą. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
1. Heteronomiczność contra homogeniczność 2. Podziały 3. Heteronomia – poszerzanie rozumienia Heteronomia - korelacja 3.1. heteronomia w edukacji uczniów - migrantów Na plan pierwszy wysuwa się w tym zakresie możliwość skutecznej komunikacji. Z doświadczeń innych krajów - Niemcy Z doświadczeń innych krajów – Czechy 3.2. Heteronomia w edukacji uczniów niepełnosprawnych Specjalne potrzeby edukacyjne 3.3. Heteronomia w edukacji z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie W diagnozie zawarte są informacje o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka Orzeczenie zawiera zalecenia i wnioski dotyczące pracy z uczniem Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia Umiejętne i świadome podejmowanie decyzji Stopniowanie trudności Utrwalanie osiągnięć 3.4. z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3.5. heteronomia w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu 3.6. Heteronomia W edukacji uczniów zdolnych |
|
Pełny opis: |
1. Heteronomiczność contra homogeniczność 2. Podziały 3. Heteronomia – poszerzanie rozumienia Heteronomia - korelacja 3.1. heteronomia w edukacji uczniów - migrantów Na plan pierwszy wysuwa się w tym zakresie możliwość skutecznej komunikacji. Z doświadczeń innych krajów - Niemcy Z doświadczeń innych krajów – Czechy 3.2. Heteronomia w edukacji uczniów niepełnosprawnych Specjalne potrzeby edukacyjne 3.3. Heteronomia w edukacji z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie W diagnozie zawarte są informacje o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka Orzeczenie zawiera zalecenia i wnioski dotyczące pracy z uczniem Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia Umiejętne i świadome podejmowanie decyzji Stopniowanie trudności Utrwalanie osiągnięć 3.4. z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3.5. heteronomia w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu 3.6. Heteronomia W edukacji uczniów zdolnych |
|
Literatura: |
Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością Studia Z Teorii Wychowania, 4(13) VI, s 81-96. Borkowska A. (2016), Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka (w;) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Chrzanowska I., Jachimczak B. (2018), Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21/2018, s. 88-96. Deutsch Smith D., (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa. Domagała-Zyśk E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd badań. Warszawa: MEN. Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa. Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa Kędzierska B., Mróz A. (2017), Nauczyciel wobec paradygmatu zrównoważonego rozwoju jednostki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 106, s. 69-80. Kostka-Szymańska M., Kuśpit M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna 1-2 (79-80), s. 252-258. Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie ― Praktyki i wyzwania raport z badań prof. dr Juliane Karakayali, dr Birgit zur Nieden, Sophie Groß, Çağrı Kahveci, Tutku Güleryüz, Mareike Heller Projekt zrealizowany przez Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM) Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian? (2017). Uniwersytet Humboldtów, Berlin,. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej w Europie – Wyzwania i szanse Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebam (2011). European Agency for Development in Special Needs Education. Małgorzata Gębka-Wolak (2019), Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, Edukacja 3(150), 68–84. Markowska-Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (w:), red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk Młynarczuk-Sokołowska A. , Szostak-Król K. (2016), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych (w:) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Pasamonik B., Markowska-Manista U. red. n. (2017), O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej. Warszawa, APS. https://docplayer.pl/72388912-Kryzys-migracyjny-tom-i-perspektywa-spoleczno-kulturowa-redakcja-naukowa-barbara-pasamonik-i-urszula-markowska-manista.html Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków. Śmiechowska-Petrovskij E. red. n. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.http://www.aps.edu.pl/media/824579/%C5%9Bmiechowska-dzieci-z-trudnosciami-ebook.pdf Literatura uzupełniająca Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków. Fechner-Sędzicka I. 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., (2017), Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, (2010), Warszawa. Muchacka B., Głażewski M., Pawlak B., Litawa A., red. (2017), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków. Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa. Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.