Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie w grupach heterogenicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-HET
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształcenie w grupach heterogenicznych
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W3 PS_W4

PS_W8 PS_W9

PS_W10 PS_U4

PS_U5 PS_U7

PS_K1 PS_K5

Wymagania wstępne:

Posiada wiedzę z zakresu pedagogiki ogólnej

Skrócony opis:

1. Heteronomiczność contra homogeniczność

2. Podziały

3. Heteronomia – poszerzanie rozumienia

Heteronomia - korelacja

3.1. heteronomia w edukacji uczniów - migrantów

Na plan pierwszy wysuwa się w tym zakresie możliwość skutecznej komunikacji.

Z doświadczeń innych krajów - Niemcy

Z doświadczeń innych krajów – Czechy

3.2. Heteronomia w edukacji uczniów niepełnosprawnych

Specjalne potrzeby edukacyjne

3.3. Heteronomia w edukacji z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie

W diagnozie zawarte są informacje o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka

Orzeczenie zawiera zalecenia i wnioski dotyczące pracy z uczniem

Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się

Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia

Umiejętne i świadome podejmowanie decyzji

Stopniowanie trudności

Utrwalanie osiągnięć

3.4. z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

3.5. heteronomia w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu

3.6. Heteronomia W edukacji uczniów zdolnych

Pełny opis:

1. Heteronomiczność contra homogeniczność

2. Podziały

3. Heteronomia – poszerzanie rozumienia

Heteronomia - korelacja

3.1. heteronomia w edukacji uczniów - migrantów

Na plan pierwszy wysuwa się w tym zakresie możliwość skutecznej komunikacji.

Z doświadczeń innych krajów - Niemcy

Z doświadczeń innych krajów – Czechy

3.2. Heteronomia w edukacji uczniów niepełnosprawnych

Specjalne potrzeby edukacyjne

3.3. Heteronomia w edukacji z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie

W diagnozie zawarte są informacje o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka

Orzeczenie zawiera zalecenia i wnioski dotyczące pracy z uczniem

Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się

Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia

Umiejętne i świadome podejmowanie decyzji

Stopniowanie trudności

Utrwalanie osiągnięć

3.4. z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

3.5. heteronomia w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu

3.6. Heteronomia W edukacji uczniów zdolnych

Literatura:

Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością Studia Z Teorii Wychowania, 4(13) VI, s 81-96.

Borkowska A. (2016), Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka (w;) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Chrzanowska I., Jachimczak B. (2018), Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21/2018, s. 88-96.

Deutsch Smith D., (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa.

Domagała-Zyśk E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd badań. Warszawa: MEN.

Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa.

Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa

Kędzierska B., Mróz A. (2017), Nauczyciel wobec paradygmatu zrównoważonego rozwoju jednostki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 106, s. 69-80.

Kostka-Szymańska M., Kuśpit M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna 1-2 (79-80), s. 252-258.

Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie ― Praktyki i wyzwania raport z badań prof. dr Juliane Karakayali, dr Birgit zur Nieden, Sophie Groß, Çağrı Kahveci, Tutku Güleryüz, Mareike Heller Projekt zrealizowany przez Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM) Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian? (2017). Uniwersytet Humboldtów, Berlin,.

Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej w Europie – Wyzwania i szanse Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebam (2011). European Agency for Development in Special Needs Education.

Małgorzata Gębka-Wolak (2019), Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, Edukacja 3(150), 68–84.

Markowska-Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (w:), red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk

Młynarczuk-Sokołowska A. , Szostak-Król K. (2016), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych (w:) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Pasamonik B., Markowska-Manista U. red. n. (2017), O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej. Warszawa, APS.

https://docplayer.pl/72388912-Kryzys-migracyjny-tom-i-perspektywa-spoleczno-kulturowa-redakcja-naukowa-barbara-pasamonik-i-urszula-markowska-manista.html

Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków.

Śmiechowska-Petrovskij E. red. n. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.http://www.aps.edu.pl/media/824579/%C5%9Bmiechowska-dzieci-z-trudnosciami-ebook.pdf

Literatura uzupełniająca

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków.

Fechner-Sędzicka I. 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa.

Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., (2017), Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk.

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, (2010), Warszawa.

Muchacka B., Głażewski M., Pawlak B., Litawa A., red. (2017), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków.

Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa.

Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin za koniec zajeć

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Błeszyński
Prowadzący grup: Jacek Błeszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Analiza przekazywanego materiału podczas wykładu i zapoznanie się z literaturą.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

1. Heteronomiczność contra homogeniczność

2. Podziały

3. Heteronomia – poszerzanie rozumienia

Heteronomia - korelacja

3.1. heteronomia w edukacji uczniów - migrantów

Na plan pierwszy wysuwa się w tym zakresie możliwość skutecznej komunikacji.

Z doświadczeń innych krajów - Niemcy

Z doświadczeń innych krajów – Czechy

3.2. Heteronomia w edukacji uczniów niepełnosprawnych

Specjalne potrzeby edukacyjne

3.3. Heteronomia w edukacji z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie

W diagnozie zawarte są informacje o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka

Orzeczenie zawiera zalecenia i wnioski dotyczące pracy z uczniem

Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się

Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia

Umiejętne i świadome podejmowanie decyzji

Stopniowanie trudności

Utrwalanie osiągnięć

3.4. z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

3.5. heteronomia w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu

3.6. Heteronomia W edukacji uczniów zdolnych

Pełny opis:

1. Heteronomiczność contra homogeniczność

2. Podziały

3. Heteronomia – poszerzanie rozumienia

Heteronomia - korelacja

3.1. heteronomia w edukacji uczniów - migrantów

Na plan pierwszy wysuwa się w tym zakresie możliwość skutecznej komunikacji.

Z doświadczeń innych krajów - Niemcy

Z doświadczeń innych krajów – Czechy

3.2. Heteronomia w edukacji uczniów niepełnosprawnych

Specjalne potrzeby edukacyjne

3.3. Heteronomia w edukacji z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie

W diagnozie zawarte są informacje o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka

Orzeczenie zawiera zalecenia i wnioski dotyczące pracy z uczniem

Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się

Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia

Umiejętne i świadome podejmowanie decyzji

Stopniowanie trudności

Utrwalanie osiągnięć

3.4. z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

3.5. heteronomia w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu

3.6. Heteronomia W edukacji uczniów zdolnych

Literatura:

Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością Studia Z Teorii Wychowania, 4(13) VI, s 81-96.

Borkowska A. (2016), Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka (w;) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Chrzanowska I., Jachimczak B. (2018), Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21/2018, s. 88-96.

Deutsch Smith D., (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa.

Domagała-Zyśk E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd badań. Warszawa: MEN.

Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa.

Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa

Kędzierska B., Mróz A. (2017), Nauczyciel wobec paradygmatu zrównoważonego rozwoju jednostki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 106, s. 69-80.

Kostka-Szymańska M., Kuśpit M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna 1-2 (79-80), s. 252-258.

Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie ― Praktyki i wyzwania raport z badań prof. dr Juliane Karakayali, dr Birgit zur Nieden, Sophie Groß, Çağrı Kahveci, Tutku Güleryüz, Mareike Heller Projekt zrealizowany przez Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM) Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian? (2017). Uniwersytet Humboldtów, Berlin,.

Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej w Europie – Wyzwania i szanse Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebam (2011). European Agency for Development in Special Needs Education.

Małgorzata Gębka-Wolak (2019), Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, Edukacja 3(150), 68–84.

Markowska-Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (w:), red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk

Młynarczuk-Sokołowska A. , Szostak-Król K. (2016), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych (w:) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Pasamonik B., Markowska-Manista U. red. n. (2017), O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej. Warszawa, APS.

https://docplayer.pl/72388912-Kryzys-migracyjny-tom-i-perspektywa-spoleczno-kulturowa-redakcja-naukowa-barbara-pasamonik-i-urszula-markowska-manista.html

Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków.

Śmiechowska-Petrovskij E. red. n. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.http://www.aps.edu.pl/media/824579/%C5%9Bmiechowska-dzieci-z-trudnosciami-ebook.pdf

Literatura uzupełniająca

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków.

Fechner-Sędzicka I. 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa.

Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., (2017), Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk.

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, (2010), Warszawa.

Muchacka B., Głażewski M., Pawlak B., Litawa A., red. (2017), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków.

Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa.

Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Błeszyński
Prowadzący grup: Jacek Błeszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Analiza przekazywanego materiału podczas wykładu i zapoznanie się z literaturą.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

1. Heteronomiczność contra homogeniczność

2. Podziały

3. Heteronomia – poszerzanie rozumienia

Heteronomia - korelacja

3.1. heteronomia w edukacji uczniów - migrantów

Na plan pierwszy wysuwa się w tym zakresie możliwość skutecznej komunikacji.

Z doświadczeń innych krajów - Niemcy

Z doświadczeń innych krajów – Czechy

3.2. Heteronomia w edukacji uczniów niepełnosprawnych

Specjalne potrzeby edukacyjne

3.3. Heteronomia w edukacji z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie

W diagnozie zawarte są informacje o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka

Orzeczenie zawiera zalecenia i wnioski dotyczące pracy z uczniem

Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się

Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia

Umiejętne i świadome podejmowanie decyzji

Stopniowanie trudności

Utrwalanie osiągnięć

3.4. z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

3.5. heteronomia w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu

3.6. Heteronomia W edukacji uczniów zdolnych

Pełny opis:

1. Heteronomiczność contra homogeniczność

2. Podziały

3. Heteronomia – poszerzanie rozumienia

Heteronomia - korelacja

3.1. heteronomia w edukacji uczniów - migrantów

Na plan pierwszy wysuwa się w tym zakresie możliwość skutecznej komunikacji.

Z doświadczeń innych krajów - Niemcy

Z doświadczeń innych krajów – Czechy

3.2. Heteronomia w edukacji uczniów niepełnosprawnych

Specjalne potrzeby edukacyjne

3.3. Heteronomia w edukacji z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie

W diagnozie zawarte są informacje o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka

Orzeczenie zawiera zalecenia i wnioski dotyczące pracy z uczniem

Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się

Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia

Umiejętne i świadome podejmowanie decyzji

Stopniowanie trudności

Utrwalanie osiągnięć

3.4. z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

3.5. heteronomia w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu

3.6. Heteronomia W edukacji uczniów zdolnych

Literatura:

Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością Studia Z Teorii Wychowania, 4(13) VI, s 81-96.

Borkowska A. (2016), Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka (w;) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Chrzanowska I., Jachimczak B. (2018), Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21/2018, s. 88-96.

Deutsch Smith D., (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa.

Domagała-Zyśk E. (2019). Kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przegląd badań. Warszawa: MEN.

Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa.

Głodkowska J. red., (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa

Kędzierska B., Mróz A. (2017), Nauczyciel wobec paradygmatu zrównoważonego rozwoju jednostki. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 106, s. 69-80.

Kostka-Szymańska M., Kuśpit M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna 1-2 (79-80), s. 252-258.

Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie ― Praktyki i wyzwania raport z badań prof. dr Juliane Karakayali, dr Birgit zur Nieden, Sophie Groß, Çağrı Kahveci, Tutku Güleryüz, Mareike Heller Projekt zrealizowany przez Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM) Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian? (2017). Uniwersytet Humboldtów, Berlin,.

Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej w Europie – Wyzwania i szanse Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebam (2011). European Agency for Development in Special Needs Education.

Małgorzata Gębka-Wolak (2019), Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8, Edukacja 3(150), 68–84.

Markowska-Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (w:), red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Mitchell D. (2016), Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk

Młynarczuk-Sokołowska A. , Szostak-Król K. (2016), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych (w:) red. n. E. Śmiechowska-Petrovskij Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Pasamonik B., Markowska-Manista U. red. n. (2017), O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej. Warszawa, APS.

https://docplayer.pl/72388912-Kryzys-migracyjny-tom-i-perspektywa-spoleczno-kulturowa-redakcja-naukowa-barbara-pasamonik-i-urszula-markowska-manista.html

Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków.

Śmiechowska-Petrovskij E. red. n. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Warszawa, Wydawnictwo: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.http://www.aps.edu.pl/media/824579/%C5%9Bmiechowska-dzieci-z-trudnosciami-ebook.pdf

Literatura uzupełniająca

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków.

Fechner-Sędzicka I. 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa.

Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., (2017), Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk.

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, (2010), Warszawa.

Muchacka B., Głażewski M., Pawlak B., Litawa A., red. (2017), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków.

Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa.

Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)