Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-KLI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika:

NP1_W03, NP1_W04, NP1_U03, NP1_U10, NP1_K07


Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika specjalna:

PSI_W06, PSI_W09, PSI_W10, PSI_W16, PSI_U02, PSI_U03, PSI_U05, PSI_K02

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi modelami teoretycznymi w psychologii klinicznej. Ukazanie wybranych zagadnień z psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, a także ukazanie psychologicznych następstw choroby ze szczególnym uwzględnieniem stresu. Student zapozna się z klasyfikacją zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania - pozna przyczyny, objawy i skutki zaburzeń zdrowia psychicznego.

Pełny opis:

Podczas zajęć zostaną omówione następujące obszary:

1. Mechanizmy powstawania zaburzeń zdrowia psychicznego (model biomedyczny psychodynamiczny, behawioralny, poznawczy, humanistyczny)

2. diagnoza psychologiczna - założenia, metody, problemy diagnostyczne

3. Klasyfikacja zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia zachowania, zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenie hiperkinetyczne, całościowe zaburzenia rozwoju, zaburzenia psychotyczne u dzieci) - charakterystyka obrazu klinicznego, przyczyny, sposoby leczenia, wybrane metody pracy terapeutycznej z dzieckiem doświadczającym problemów zdrowia psychicznego

4. Agresja dziecięca - uwarunkowania zachowań agresywnych, sposoby radzenia sobie z agresją dziecięcą w modelu poznawczo-behawioralnym

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013

- Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002

- Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003

- Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007

-Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza W03,W04: student posiada wiedzę z zakresu psychopatologii ogólnej, zna przyczyny wyjaśniające zaburzenia zachowania, umie scharakteryzować główne modele teoretyczne w psychologii klinicznej oraz wybrane zaburzenia psychiczne

Umiejętności U03, U10: student rozumie zagadnienia z zakresu psychopatologii ogólnej, potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej

Kompetencje K07: student potrafi różnicować zaburzenia psychiczne oraz wskazać właściwe dla danego problemu metody diagnozy i terapii psychologicznej

Opis ECTS:

Udział w wykładzie: 30 godz.

Czas na zapoznanie się z literaturą: 20 godz.

praca ze studium przypadku (aktywność podczas zajęć) 15 godzin

praca w grupach podczas zajęć 5 godzin

Przygotowanie do egzaminu 20 godz.

SUMA GODZIN 90 godzin

LICZBA ECTS 90 godz./30 godz. = 3

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny - test (pytania jednokrotnego wyboru, za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt

Skala:

91-100% - 5 (bdb)

81-90% - 4+ (db+)

71-80% - 4 (db)

61-70% - 3+ (dst+)

50-60% - 3 (dst)

0-49% - 2 (ndst)

Student na ocenę:

3 w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, odróżnia grupy zaburzeń zdrowia psychicznego

3+ w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego

4 w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego

4+ w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym

5 w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, bardzo dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym, aktywnie uczestniczy w zajęciach podczas dyskusji

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)