Psychologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-KLI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika: NP1_W03, NP1_W04, NP1_U03, NP1_U10, NP1_K07 Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika specjalna: PSI_W06, PSI_W09, PSI_W10, PSI_W16, PSI_U02, PSI_U03, PSI_U05, PSI_K02 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi modelami teoretycznymi w psychologii klinicznej. Ukazanie wybranych zagadnień z psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, a także ukazanie psychologicznych następstw choroby ze szczególnym uwzględnieniem stresu. Student zapozna się z klasyfikacją zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania - pozna przyczyny, objawy i skutki zaburzeń zdrowia psychicznego. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną omówione następujące obszary: 1. Mechanizmy powstawania zaburzeń zdrowia psychicznego (model biomedyczny psychodynamiczny, behawioralny, poznawczy, humanistyczny) 2. diagnoza psychologiczna - założenia, metody, problemy diagnostyczne 3. Klasyfikacja zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia zachowania, zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenie hiperkinetyczne, całościowe zaburzenia rozwoju, zaburzenia psychotyczne u dzieci) - charakterystyka obrazu klinicznego, przyczyny, sposoby leczenia, wybrane metody pracy terapeutycznej z dzieckiem doświadczającym problemów zdrowia psychicznego 4. Agresja dziecięca - uwarunkowania zachowań agresywnych, sposoby radzenia sobie z agresją dziecięcą w modelu poznawczo-behawioralnym |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 - Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002 - Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003 - Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 -Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza W03,W04: student posiada wiedzę z zakresu psychopatologii ogólnej, zna przyczyny wyjaśniające zaburzenia zachowania, umie scharakteryzować główne modele teoretyczne w psychologii klinicznej oraz wybrane zaburzenia psychiczne Umiejętności U03, U10: student rozumie zagadnienia z zakresu psychopatologii ogólnej, potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej Kompetencje K07: student potrafi różnicować zaburzenia psychiczne oraz wskazać właściwe dla danego problemu metody diagnozy i terapii psychologicznej Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą: 20 godz. praca ze studium przypadku (aktywność podczas zajęć) 15 godzin praca w grupach podczas zajęć 5 godzin Przygotowanie do egzaminu 20 godz. SUMA GODZIN 90 godzin LICZBA ECTS 90 godz./30 godz. = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny - test (pytania jednokrotnego wyboru, za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt Skala: 91-100% - 5 (bdb) 81-90% - 4+ (db+) 71-80% - 4 (db) 61-70% - 3+ (dst+) 50-60% - 3 (dst) 0-49% - 2 (ndst) Student na ocenę: 3 w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, odróżnia grupy zaburzeń zdrowia psychicznego 3+ w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego 4 w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego 4+ w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym 5 w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, bardzo dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym, aktywnie uczestniczy w zajęciach podczas dyskusji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.