Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Multimedia w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-ME
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Multimedia w edukacji
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W15

PS_U17 PS_U13

PS_K4

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów do umiejętnego wykorzystywania multimediów w procesie kształcenia. Ponadto na zajęciach poruszona zostanie kwestia edukacji medialnej, w procesie której nabywane są kompetencje medialne.

Pełny opis:

Ćwiczenia mają na celu ukazanie złożoności multimediów będących pomocnym narzędziem w procesie zdobywania i przekazywania wiedzy. W ramach zajęć studenci będą mogli poznać zalety realizacji edukacji medialnej, w której nowe technologie powinny być w odpowiedni sposób wykorzystywane. Duże znaczenie w edukacji medialnej stanowią nauczyciele, trenerzy czy osoby szkolące w konkretnym obszarze wiedzy. Ich rola jest ważna ze względu na konieczność ukierunkowania uczniów na właściwe korzystanie z nowych technologii w praktyce edukacyjno-dydaktycznej.

Podczas zajęć uczestnicy będą mogli przedstawić wybrane zagadnienie wraz z jego szczegółowym opracowaniem problemowym. Ponadto będą mogli poznać czy przekaz wiedzy realizowany na różnych etapach kształcenia może być skutecznie wspierany wykorzystaniem dostępnych form multimedialnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Adamkiewicz, J. (2015). Multimedia w edukacji. W. Sikorski (Red.), W: Neuroedukacja. Jak wykorzystać potencjał mózgu w procesie uczenia się (s. 293-329). Słupsk; Wydawnictwo Dobra Literatura.

- Bednarek, J. (2006). Multimedia w kształceniu. Warszawa; Wydawnictwo Naukowe PWN.

- Dusza, B. (2012). Edukacja medialna – zaniedbany obszar w domu i szkole. T. Lewowicki, B. Siemieniecki (Red.), W: Nowe media w edukacji (184-197). Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek.

- Gajda, J. (2008). Media w edukacji. Kraków; Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Huk, T. (2011). Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków; Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Media w życiu zdolnego dziecka w narracjach rodziców, Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 32(2), 159-177.

- Łukasiewicz-Wieleba J. (2021). Nowe technologie w edukacji uczniów zdolnych, A. Klimska, M. Klimski (Red.) W: Przyszłość polskiej szkoły. Alert pedagogiczny (80-92). Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek.

Pitler, H., Hubbell, E.R., Kuhn, M., (2015). Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach, Warszawa; Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Literatura uzupełniająca:

- Janczyk, J. (2008). Multimedialny substrakt technologiczny społeczeństwa informacyjnego w kontekście edukacji, W. Furmanek, A. Piecuch (Red.) W: Dydaktyka informatyki. Multimedia w teorii i praktyce szkolnej (25-54). Rzeszów; Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

- Pyżalski, J. (2011). Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, Sopot; Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

- Siemieniecki, B. (2003). Multimedia i hipermedia w edukacji. J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta (Red.) W: Edukacja medialna (245-282). Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Student zna założenia edukacji medialnej oraz rolę multimediów w procesie edukacji. Posiada wiedzę z zakresu rodzajów multimediów, form pracy z uczniem przy użyciu różnych multimediów. Ponadto rozumie potrzebę implementowania edukacji medialnej w rozwijaniu u uczniów właściwego korzystania z nowych technologii.

Umiejętności

Student posiada umiejętności rozumiane jako właściwe posługiwanie się konkretnym medium. Potrafi dobrać odpowiednie multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej (np. edukacja wczesnoszkolna). Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w różnym wieku kulturę medialną i przeprowadzić zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej.

Kompetencje:

Student jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.) - student nie posiada wiedzy na temat specyfiki multimediów oraz edukacji medialnej. Nie potrafi wymienić założeń, celów i zadań edukacji medialnej. Nie posiada wiedzy na temat nowych technologii wykorzystywanych w tej edukacji medialnej. Nie orientuje się w zasadach bezpiecznego wykorzystywania multimediów.

- na ocenę 3 (dst.) - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki multimediów oraz edukacji medialnej. Zna i potrafi wymienić założenia, cele i zadania edukacji medialnej. Ma dostateczną wiedzę na temat nowych technologii wykorzystywanych w tej edukacji medialnej. Zna zasady bezpiecznego wykorzystywania multimediów.

- na ocenę 4 (db.) - student ma dobrą orientację na temat specyfiki multimediów oraz edukacji medialnej. Zna i potrafi wymienić założenia, cele i zadania edukacji medialnej. Wyjaśnia działania i funkcje nowych technologii wykorzystywanych w edukacji medialnej. Zna zasady bezpiecznego wykorzystywania multimediów.

- na ocenę 5 (bdb.) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki multimediów oraz edukacji medialnej. Zna i potrafi wymienić założenia, cele i zadania edukacji medialnej. Wyjaśnia działania i funkcje narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Wyjaśnia działania i funkcje nowych technologii wykorzystywanych w edukacji medialnej. Zna zasady bezpiecznego wykorzystywania multimediów.

Umiejętności:

- na ocenę 2 (ndst.) - Student nie posiada umiejętności w zakresie właściwego posługiwania się konkretnym medium. Nie potrafi dobrać odpowiedniego multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej (np. edukacja wczesnoszkolna). Ponadto nie potrafi przeprowadzić dla dzieci w różnym wieku zajęć umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej.

- na ocenę 3 (dst.) - Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie właściwego posługiwania się konkretnym medium. Potrafi dobrać odpowiednie multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej (np. edukacja wczesnoszkolna) w stopniu umiarkowanym. Ponadto nie potrafi przeprowadzić dla dzieci w różnym wieku zajęć umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej.

- na ocenę 4 (db.) - Student posiada umiejętności w zakresie właściwego posługiwania się konkretnym medium w stopniu dobrym. Potrafi dobrać odpowiednie multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej (np. edukacja wczesnoszkolna) w stopniu dobrym. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w różnym wieku zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej.

- na ocenę 5 (bdb.) - Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie właściwego posługiwania się konkretnym medium. Potrafi dobrać odpowiednie multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w różnym wieku zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej w stopniu bardzo dobrym.

Kompetencje:

- na ocenę 2 (ndst.) - Student nie jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem. Nie jest również przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.

- na ocenę 3 (dst.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem w stopniu dostatecznym. Dostatecznie jest przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.

- na ocenę 4 (db) - Student jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.

- na ocenę 5 (bdb.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest bardzo dobrze przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach;

2. przygotowanie i zaprezentowanie jednego z tematów;

3. aktywny udział w zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 21 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Klimski
Prowadzący grup: Marcin Klimski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w ćwiczeniach: 15 godz.

suma godzin: 15


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów do umiejętnego wykorzystywania multimediów w procesie kształcenia. Ponadto na zajęciach poruszona zostanie kwestia edukacji medialnej, w procesie której nabywane są kompetencje medialne.

Pełny opis:

Ćwiczenia mają na celu ukazanie złożoności multimediów będących pomocnym narzędziem w procesie zdobywania i przekazywania wiedzy. W ramach zajęć studenci będą mogli poznać zalety realizacji edukacji medialnej, w której nowe technologie powinny być w odpowiedni sposób wykorzystywane. Duże znaczenie w edukacji medialnej stanowią nauczyciele, trenerzy czy osoby szkolące w konkretnym obszarze wiedzy. Ich rola jest ważna ze względu na konieczność ukierunkowania uczniów na właściwe korzystanie z nowych technologii w praktyce edukacyjno-dydaktycznej.

Ponadto podczas zajęć uczestnicy będą mogli przedstawić wybrane zagadnienie wraz z jego szczegółowym opracowaniem problemowym. Ponadto będą mogli poznać czy przekaz wiedzy realizowany na różnych etapach kształcenia może być skutecznie wspierany wykorzystaniem dostępnych form multimedialnych.

Literatura:

Literatura podstawowa

- Adamkiewicz, J. (2015). Multimedia w edukacji. W. Sikorski (Red.), W: Neuroedukacja. Jak wykorzystać potencjał mózgu w procesie uczenia się (s. 293-329). Słupsk; Wydawnictwo Dobra Literatura.

- Bednarek, J. (2006). Multimedia w kształceniu. Warszawa; Wydawnictwo Naukowe PWN.

- Dusza, B. (2012). Edukacja medialna – zaniedbany obszar w domu i szkole. T. Lewowicki, B. Siemieniecki (Red.), W: Nowe media w edukacji (184-197). Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek.

- Gajda, J. (2008). Media w edukacji. Kraków; Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Huk, T. (2011). Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków; Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Media w życiu zdolnego dziecka w narracjach rodziców, Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 32(2), 159-177.

- Łukasiewicz-Wieleba J. (2021). Nowe technologie w edukacji uczniów zdolnych, A. Klimska, M. Klimski (Red.) W: Przyszłość polskiej szkoły. Alert pedagogiczny (80-92). Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek.

Pitler, H., Hubbell, E.R., Kuhn, M., (2015). Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach, Warszawa; Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Literatura uzupełniająca

- Janczyk, J. (2008). Multimedialny substrakt technologiczny społeczeństwa informacyjnego w kontekście edukacji, W. Furmanek, A. Piecuch (Red.) W: Dydaktyka informatyki. Multimedia w teorii i praktyce szkolnej (25-54). Rzeszów; Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

- Pyżalski, J. (2011). Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, Sopot; Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

- Siemieniecki, B. (2003). Multimedia i hipermedia w edukacji. J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta (Red.) W: Edukacja medialna (245-282). Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)