Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-PO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W1 PS_W3 PS_W5 PS_U2 PS_U6 PS_K5 PS_K12 |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu podjęte zostaną następujące zagadnienia: 1) Pedagogia – paideia – pedagogika; 2) Miejsce pedagogiki w systemie współczesnych nauk; 3) Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej; 4) Podstawowe środowiska wychowawcze; 5) Podstawowe pojęcia i łączące je relacje – wychowanie, edukacja, formacja itd.; 6) Podmiotowość w wychowaniu; 7) Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych; 8) Klasyfikacja myśli pedagogicznej: prądy, kierunki, koncepcje; 9) Funkcje i zadania pedagogiki ogólnej; 10) Pedagogika ogólna a postpedagogiki i subpedagogiki. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EW 1 - Student zna elementarną wiedzę używaną w pedagogice EW 2 - Rozróżnia najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty pedagogiczne. Umiejętności: EU 1 - Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką a innymi dyscyplinami naukowymi EU 2 - Wykorzystuje podstawową wiedzę pedagogiczną w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych i motywów zachowań Kompetencje: EU 1 - Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie nauczyciela EK 2 - Jest przekonany o sensie podejmowania działań pedagogicznych. ECTS [1 ECTS = (25/30) godz.]: - zajęcia - 30 godz. - indywidualna lektura tekstów i przygotowanie prezentacji 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia końcowego: 25 godz. - indywidualne konsultacje: 15 godz. suma godzin: 100 [100/25=4] liczba ECTS: 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
3.0 - Umie scharakteryzować historyczne i filozoficzne podstawy pedagogiki ogólnej; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw pedagogiki; wie jakie są relacje między pedagogiką a innymi dyscyplinami pedagogicznymi. 3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) pedagogiki ogólnej oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych. 4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, edukacji i formacji oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga. 4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania, edukacji i formacji; potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką ogólną a innymi dyscyplinami pedagogicznymi, umie opracować strategie wychowawcze. 5.0 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; analizować i interpretować problemy wychowawcze; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Dziekoński | |
Prowadzący grup: | Stanisław Dziekoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.