Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki pedagogiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-PRPTN2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki pedagogiczne
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PSI_W08, PSI_W11, PSI_W17, PSI_W18, PSI_W20, PSI_TS3_W01, PSI_TS3_W08, PSI_U01, PSI_U03, PSI_U08, PSI_U10, PSI_U12, PSI_TS3_U01, PSI_TS3_U03, PSI_TS3_U05, PSI_TS3_U09, PSI_K03, PSI_K04, PSI_TS3_K05, PSI_TS3_K07, PSI_TS3_K08

Skrócony opis:

Praktyka pedagogiczna trwa 90 godzin i obejmuje:

45 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej

45 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej:

Pełny opis:

Praktyka pedagogiczna trwa 90 godzin i obejmuje:

45 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej spośród następujących:

- placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze

opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; świetlice środowiskowe; ogniska TPD; domy samotnej matki; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem.

45 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej:

- zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej wykonujące orzeczenia w sprawach karnych lub nieletnich; organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są w sposób profesjonalny wszelkiego rodzaju inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.

Bloki praktyki pedagogicznej obejmują:

- 5 godzin zapoznania z organizacją pracy w placówce, stosowną dokumentacją,

- 10 godzin obserwacji,

- 10 godzin przygotowania konspektów prowadzonych zajęć oraz

skonsultowanie z opiekunem praktyk,

-15 godzin zajęć przeprowadzonych z pomocą opiekuna praktyk,

- 5 godzin - omówienie przeprowadzonych zajęć wraz z opiekunem praktyk.

Opis ECTS:

Czas przeznaczony na organizację praktyk - 10 godz

Czas przeznaczony na odbycie praktyk - 90 godz.

Zapoznanie się z literaturą przydatną do realizacji praktyk - 30 godz.

Wypełnienie niezbędnych dokumentów - 10 godz

Suma ECTS: 140/ 30 (25) = 5 ECTS

Literatura:

Literatura uzupełniająca przydatna do prowadzenia zajęć:

- Bloomquist. M.L. (2011) Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Kraków: UJ.

- Grudziewska A. red. (2015) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 1, Warszawa: Difin.

- Grudziewska A. red. (2016) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 2, Warszawa: Difin.

- Kozdroń A. (2014) Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców, Warszawa: Difin.

- Paszkiewicz A. (2017) Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa: Difin

- Verfuerth M. (2001) Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych. Kielce: Jedność

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student w zakresie:

Wiedzy:

W_01 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę;

W_02 - zna podstawy prawne funkcjonowania placówki;

W_03 - zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

W_04 - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

Umiejętności:

U_01 - ma umiejętności interpersonalne w diagnozie i ocenie sytuacji wychowawczych;

U_02 - prezentuje postawę empatyczną (budzenie życzliwości, zaufania i wsparcia wobec wychowanków);

U_03 - posługuje się językiem asertywnym;

U_04 - posiadania właściwe umiejętności komunikowania się;

U_05 - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

U_06 - potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;

U_07 - posiada umiejętność opracowania konspektów do różnych form pracy z klientem;

U_08 - posiada umiejętności gromadzenia wiedzy o osobowości wychowanków pod kątem możliwości intelektualnych, prawnych i zdrowotnych;

U_09 - potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

U_10 - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

U_11 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej;

U_12 - stosuje metody, techniki i narzędzia pracy wykorzystywane w placówce;

U_13 - potrafi przygotować i przeprowadzić samodzielnie zajęcia.

Kompetencji:

K_01 - wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;

K_02 - jest zainteresowany problematyką zajęć;

K_03 - przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

K_04 - wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

K_05 - identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia praktyk pedagogicznych i uzyskania wpisu do indeksu jest złożenie przez studenta do uczelnianego opiekuna dokumentacji według wzorów w załącznikach:

1. zaświadczenia o odbyciu praktyki,

2. wypełnionego Dzienniczka praktyk, potwierdzonego przez Dyrektora Placówki, w której student odbywał praktykę,

3. wypełnionych przez studenta i opiekuna kart kompetencji,

4. oceny końcowej zaliczenia praktyk nauczycielskich,

5. wypełnionych arkuszy obserwacji z hospitowanych zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem,

6. konspektów z przeprowadzonych zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk,

7. innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.,

8. arkusza ewaluacji praktyk.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)