Praktyki pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-PRPTN2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki pedagogiczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PSI_W08, PSI_W11, PSI_W17, PSI_W18, PSI_W20, PSI_TS3_W01, PSI_TS3_W08, PSI_U01, PSI_U03, PSI_U08, PSI_U10, PSI_U12, PSI_TS3_U01, PSI_TS3_U03, PSI_TS3_U05, PSI_TS3_U09, PSI_K03, PSI_K04, PSI_TS3_K05, PSI_TS3_K07, PSI_TS3_K08 |
Skrócony opis: |
Praktyka pedagogiczna trwa 90 godzin i obejmuje: 45 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej 45 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej: |
Pełny opis: |
Praktyka pedagogiczna trwa 90 godzin i obejmuje: 45 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej spośród następujących: - placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; świetlice środowiskowe; ogniska TPD; domy samotnej matki; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem. 45 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej: - zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej wykonujące orzeczenia w sprawach karnych lub nieletnich; organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są w sposób profesjonalny wszelkiego rodzaju inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym. Bloki praktyki pedagogicznej obejmują: - 5 godzin zapoznania z organizacją pracy w placówce, stosowną dokumentacją, - 10 godzin obserwacji, - 10 godzin przygotowania konspektów prowadzonych zajęć oraz skonsultowanie z opiekunem praktyk, -15 godzin zajęć przeprowadzonych z pomocą opiekuna praktyk, - 5 godzin - omówienie przeprowadzonych zajęć wraz z opiekunem praktyk. Opis ECTS: Czas przeznaczony na organizację praktyk - 10 godz Czas przeznaczony na odbycie praktyk - 90 godz. Zapoznanie się z literaturą przydatną do realizacji praktyk - 30 godz. Wypełnienie niezbędnych dokumentów - 10 godz Suma ECTS: 140/ 30 (25) = 5 ECTS |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca przydatna do prowadzenia zajęć: - Bloomquist. M.L. (2011) Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Kraków: UJ. - Grudziewska A. red. (2015) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 1, Warszawa: Difin. - Grudziewska A. red. (2016) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 2, Warszawa: Difin. - Kozdroń A. (2014) Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców, Warszawa: Difin. - Paszkiewicz A. (2017) Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa: Difin - Verfuerth M. (2001) Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych. Kielce: Jedność |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student w zakresie: Wiedzy: W_01 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; W_02 - zna podstawy prawne funkcjonowania placówki; W_03 - zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; W_04 - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; Umiejętności: U_01 - ma umiejętności interpersonalne w diagnozie i ocenie sytuacji wychowawczych; U_02 - prezentuje postawę empatyczną (budzenie życzliwości, zaufania i wsparcia wobec wychowanków); U_03 - posługuje się językiem asertywnym; U_04 - posiadania właściwe umiejętności komunikowania się; U_05 - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; U_06 - potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań; U_07 - posiada umiejętność opracowania konspektów do różnych form pracy z klientem; U_08 - posiada umiejętności gromadzenia wiedzy o osobowości wychowanków pod kątem możliwości intelektualnych, prawnych i zdrowotnych; U_09 - potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); U_10 - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; U_11 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej; U_12 - stosuje metody, techniki i narzędzia pracy wykorzystywane w placówce; U_13 - potrafi przygotować i przeprowadzić samodzielnie zajęcia. Kompetencji: K_01 - wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem; K_02 - jest zainteresowany problematyką zajęć; K_03 - przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych; K_04 - wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem; K_05 - identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyk pedagogicznych i uzyskania wpisu do indeksu jest złożenie przez studenta do uczelnianego opiekuna dokumentacji według wzorów w załącznikach: 1. zaświadczenia o odbyciu praktyki, 2. wypełnionego Dzienniczka praktyk, potwierdzonego przez Dyrektora Placówki, w której student odbywał praktykę, 3. wypełnionych przez studenta i opiekuna kart kompetencji, 4. oceny końcowej zaliczenia praktyk nauczycielskich, 5. wypełnionych arkuszy obserwacji z hospitowanych zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem, 6. konspektów z przeprowadzonych zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk, 7. innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp., 8. arkusza ewaluacji praktyk. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.