Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-TPW-W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne podstawy wychowania
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W1, PS_W3, PS_W5, PS_W8, PS_U2, PS_U14, PS_K2, PS_K12, PS_K13


Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika:

NP1_W09, NP1_W13, NP1_U08, NP1_U14,NP1_K05

Wymagania wstępne:

Wymagania wstępne:

Zaliczenie przedmiotu: Pojęcia i systemy pedagogiczne - wprowadzenie do pedagogiki

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu:

Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

Tematyka wykładu obejmuje następujące zagadnienia:

Teoria wychowania jako dyscyplina naukowa; Kontrowersje wokół istoty i właściwości wychowania; Wychowanie: różnorodne ujęcia definicyjne; Metodologiczne problemy teorii wychowania; Antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania; Struktura procesu wychowania i jego dynamika; Podmiotowość w wychowaniu; Proces wychowania moralnego i jego struktura; Podstawowe dziedziny wychowania i ich teorie; Błędy i trudności wychowawcze; Wychowanie a przemiany współczesnego świata.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2002; Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006; M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008; J. Papież (red.), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011; A. M. de Tchorzewski, Wstęp do teorii wychowania, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018.

Literatura uzupełniająca:

S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; J. Górniewicz, P. Petrykowski, Wybrane zagadnienia z teorii wychowania, Toruń 1992; Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002; M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004; W. Brezinka, Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

Wiedza:

Student charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania.

Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych.

Umiejętności:

Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi;

Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu teoretycznych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.

Kompetencje:

Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.

Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka;

Opis ECTS

AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Godziny kontaktowe - wykład 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do egzaminu 25

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy – indywidualna praca z tekstem 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 100 godz./25 = 4

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny składający się z dziesięciu pytań otwartych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć.

Punkty - ocena:

10 = 5.0

9 = 4.5

8 = 4.0

7 = 3.5

6 = 3.0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Chrobak
Prowadzący grup: Stanisław Chrobak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNrVoiIcg4ikgiihU3Ph2VbNyc07pqY2yNwovJ7PGJfA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=62c87454-18df-49bf-ad64-f50fb5352792&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu:

Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)