Teoretyczne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-TPWY-CW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PSPE_W03, PSPE_W05, PSPE_U05, PSPE_K12, |
Wymagania wstępne: | Pozytywna ocena z przedmiotu kształcenia, który jest realizowany w semestrze zimowym 2023/2024: historia wychowania. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia akademickie w semestrze letnim 2023/2024 są realizowane w formacie stacjonarnym na WNP UKSW (15 godzin dydaktycznych). Wykład z teoretycznych podstaw wychowania prowadzi ks. prof. UKSW dr hab. Stanisław Chrobak, ćwiczenia akademickie z teoretycznych podstaw wychowania w semestrze letnim 2023/2024 realizuje prof. UKSW dr hab. Edyta Wolter. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń akademickich z teoretycznych podstaw wychowania jest przekazanie wiedzy o powiązaniach badań naukowych w zakresie teorii wychowania z pozostałymi subdyscyplinami pedagogicznymi oraz humanistycznymi i społecznymi dyscyplinami naukowymi; wyjaśnienie problemów wychowawczych w kontekście różnorodnych koncepcji teoretycznych, wskazanie kulturowych uwarunkowań procesu wychowania; projektowanie twórczych rozwiązań poszczególnych problemów wychowawczych na tle uwarunkowań społeczno-kulturowych społeczeństw żyjących w „globalnej wiosce” ogólnej tendencji kultury ponowoczesnej. A także przygotowanie studentów do twórczej samorealizacji zawodowej i edukacji ustawicznej. METODY KSZTAŁCENIA: praca z książką, dyskusja, pogadanka, brainstorming. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: Student posiada wiedzę dotyczącą teorii wychowania jako subdyscypliny pedagogicznej, definiuje pojęcia dotyczące procesu wychowania, posiada wiedzę w zakresie społeczno-kulturowych podstaw wychowania, opisuje i przeprowadza analizę dziedzin wychowania, rozumie oraz rozróżnia koncepcje wychowania i wie, że wartości są źródłem procesu wychowania, stanowienia celów i kształtowania postaw; zna podstawowe środowiska wychowawcze (ich specyfikę i procesy w nich zachodzące) oraz metody i techniki oddziaływań wychowawczych, posiada wiedzę na temat etyki zawodowej. UMIEJĘTNOŚCI: Student umie formułować problemy i przekładać je na praktyczne zadania / umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania określonych sytuacji wychowawczych, takich jak np. zaprojektowanie procesu wychowania i zastosowanie metod i technik oddziaływań wychowawczych, z uwzględnieniem sytuacji wykazujących nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży; potrafi kształtować sferę emocjonalno-wolitywną osobowości, wzmacniać poczucie tożsamości wychowanka i wiarę w jego niepowtarzalny potencjał rozwojowy w efektywnym współdziałaniu w zespole, a także poczucie przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionalnego oraz społeczności w skali narodowej, państwowej, europejskiej; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, pracować w zespole, określić plan własnego rozwoju zawodowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student pracuje nad sobą i jest przygotowany do podmiotowego traktowania wychowanków i ich rodziców (partnerów interakcji wychowawczej); jest kreatywny w procesie kształtowania pożądanych postaw, przede wszystkim intra- oraz interpersonalnych („dialog” osobisty i wspólnotowy); jest wrażliwy na realizowanie zdrowego stylu życia i zasad moralnych; jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania zrównoważonych działań wychowawczych; jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych aktywności na rzecz podnoszenia jakości pracy instytucji wychowania (np. rodzina, przedszkole, szkoła). |
Metody i kryteria oceniania: |
Osiągnięcie efektów kształcenia w semestrze letnim 2023/2024 jest warunkiem uzyskania końcowej oceny pozytywnej z ćwiczeń akademickich w zakresie teoretycznych podstaw wychowania - na podstawie czynnego udziału w zajęciach, kolokwium pisemnego w warunkach stacjonarnych (pytania otwarte): - ocena 3.0 - student zadowalająco zna podstawowe tezy zrealizowane podczas ćwiczeń akademickich; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwijania swoich umiejętności. - ocena 3.5 - student rozumie podstawowe pojęcia z teoretycznych podstaw wychowania; systematycznie pracuje nad sobą (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne). - ocena 4.0 - student dobrze zna literaturę przedmiotu, dzieła reprezentatywne dla myślenia i działania w kategoriach pedagogicznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego. - ocena 4.5 - student posiada umiejętność rozumienia sytuacji społecznych w zakresie szeroko pojętego procesu wychowania; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i ma świadomość istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych oraz w procesie doskonalenia wiedzy. - ocena 5.0 - student bardzo dobrze rozumie współczesne wyzwania i problemy wychowawcze; posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i merytorycznego ich argumentowania; dostrzega znaczenie wartości uniwersalnych, chrześcijańskich w kreowaniu środowiska wychowawczego. Podczas kolokwium pisemnego ocena końcowa zależy od jakości odpowiedzi na pytania otwarte (forma indywidualna jednolita): 60% - ocena 3.0; 70% - ocena 3.5; 80% - ocena 4.0; 90% - ocena 4.5; 100% - ocena 5.0. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Wolter | |
Prowadzący grup: | Edyta Wolter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | NAKŁAD PRACY STUDENTKI/STUDENTA (ćwiczenia akademickie): - czynne uczestniczenie w obowiązkowych ćwiczeniach akademickich - 15 godz. dydaktycznych - praca z książką (literatura przedmiotu) - 30 godz. dydaktycznych - konsultacje według potrzeb studentki/studenta (dyżur) - przygotowanie do kolokwium pisemnego - 15 godz. dydaktycznych. Ogółem 60 godzin dydaktycznych (2 ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maja Gawryołek-Osińska | |
Prowadzący grup: | Maja Gawryołek-Osińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | NAKŁAD PRACY STUDENTKI/STUDENTA (ćwiczenia akademickie): - czynne uczestniczenie w obowiązkowych ćwiczeniach akademickich - 15 godz. dydaktycznych - praca z książką (literatura przedmiotu) - 30 godz. dydaktycznych - konsultacje według potrzeb studentki/studenta (dyżur) - przygotowanie do kolokwium pisemnego - 15 godz. dydaktycznych. Ogółem 60 godzin dydaktycznych (2 ECTS). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.