Metodyka kształcenia zintegrowanego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PSZ-MKILE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia zintegrowanego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: PSI_TS2_W02; PSI_TS2_W03. Umiejętności: PSI_TS2_U07; PSI_TS2_U09. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium obejmuje metodykę zintegrowanego kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - jej przedmiot, cele i zadania. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są specyfice kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym. Fundamentalnym celem realizowanych treści przedmiotowych jest zapoznanie Studenta z teoretycznymi i praktycznymi podstawami edukacji zintegrowanej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - zaznajomienie ze specyfiką programowo - organizacyjną procesu edukacyjno - wychowawczego oraz z zagadnieniami metodycznymi wielokierunkowej aktywności ucznia w odniesieniu do jego obszarów rozwojowych: poznawczego, fizycznego, emocjonalnego i społecznego. |
Literatura: |
1. Brudnik E.: "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących", SFS, Kielce 2002. 2. Chrzanowska I.: "Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności", Impuls, Kraków 2015. 3. Gajdzica Z.: "Podręcznik w procesie kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym", UŚ, Katowice 2002. 4. Gajdzica Z., Wyczesany J.: "Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju", AP, Kraków 2006. 5. Głodkowska J.: "Wrażliwość edukacyjna w kształtowaniu doświadczeń matematycznych u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim", WSPS, Warszawa 1998. 6. Gołębniak B.: "Uczenie metodą projektów", WSiP, Warszawa 2002. 7. Kosińska A., Polak A., Żiżka D.: "Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli", WSiP, Warszawa 1999. 8. Krasoń K.: "Twórczość - ekspresja - aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieży", UŚ, Katowice 2011. 9. Podleśna M.: "Elementarz do nauki czytania dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną", Harmonia, Gdańsk 2017. 10. Tkaczyk G.: "Problemy uczenia się, nauczania, wychowania i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w kontekście aplikacji metody ośrodków pracy", UMCS, Lublin 2003. 11. Tkaczyk G.: "Program kształtowania i korekcji pojęć społeczno-przyrodniczych u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w okresie wczesnoszkolnym", UMCS, Lublin 2006. 12. Zasępa E.: "Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze", Impuls, Kraków 2019. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: PSI_TS2_W02 - student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim oraz zna jej konsekwencje fizyczne, poznawcze oraz psychospołeczne. PSI_TS2_W03 - student ma wiedzę o specyfice edukacji zintegrowanej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Umiejętności: PSI_TS2_U07 - student potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. PSI_TS2_U09 - student potrafi samodzielnie opracować, zrealizować i przedstawić projekt zintegrowanych zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - dla I etapu edukacyjnego. 50 h [50 : 30(25)=2], 2 ECTS - udział w konwersatorium: 15 h - samodzielna lektura: 5 h - przygotowanie, realizacja i przedstawienie pełnego, rzetelnego projektu zintegrowanych zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim: 30 h |
Metody i kryteria oceniania: |
Na cenę 3,0 (dostateczny): - Student rozróżnia stopnie niepełnosprawności intelektualnej, wybiórczo charakteryzuje niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz wymienia niektóre konsekwencje fizyczne, poznawcze i psychospołeczne; definiuje proces edukacji zintegrowanej. - Student w sposób podstawowy i z niewielkimi błędami opracowuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej oraz opracowuje, realizuje i przedstawia podstawowy projekt edukacyjny dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Na ocenę 3,5 (dostateczny plus): - Student rozróżnia i opisuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej, precyzyjnie charakteryzując stopień lekki oraz wymienia złożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych i psychospołecznych; definiuje i wyjaśnia specyfikę procesu edukacji zintegrowanej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. - Student w sposób podstawowy opracowuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej oraz opracowuje, realizuje i przedstawia złożony projekt edukacyjny dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Na ocenę 4,0 (dobry): - Student rozróżnia i precyzyjnie opisuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej, szczegółowo charakteryzując stopień lekki oraz wymienia i wyjaśnia złożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych i psychospołecznych; definiuje i szczegółowo objaśnia specyfikę procesu edukacji zintegrowanej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. - Student rzetelnie opracowuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej oraz opracowuje, realizuje i przedstawia złożony projekt edukacyjny dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z prezentacją różnych pomysłów jego realizacji. Na ocenę 4,5 (dobry plus): - Student rozróżnia i precyzyjnie opisuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej, szczegółowo charakteryzując stopień lekki oraz wymienia i wyjaśnia złożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych i psychospołecznych, ilustrując swoją wiedzę stosownymi przykładami z literatury wskazanej; definiuje i szczegółowo objaśnia specyfikę procesu edukacji zintegrowanej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, dostosowując warunki i treści nauczania do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. - Student rzetelnie opracowuje i weryfikuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej; opracowuje, realizuje i przedstawia złożony projekt edukacyjny dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z prezentacją różnych pomysłów jego realizacji - posługuje się samodzielnie skonstruowanymi pomocami dydaktycznymi. Na ocenę 5 (bardzo dobry): - Student rozróżnia i precyzyjnie opisuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej, szczegółowo charakteryzując stopień lekki oraz wymienia i wyjaśnia złożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych i psychospołecznych, ilustrując swoją wiedzę stosownymi przykładami z literatury wskazanej i samodzielnie wybranej; definiuje i szczegółowo objaśnia specyfikę procesu edukacji zintegrowanej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, dostosowując warunki i treści nauczania do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów - poziomuje dostosowania. - Student rzetelnie opracowuje i weryfikuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej; konstruuje programy edukacyjno-terapeutyczne z wykorzystaniem własnej wiedzy i pomysłów; opracowuje, realizuje i przedstawia złożony projekt edukacyjny dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z prezentacją różnych pomysłów jego realizacji - posługuje się samodzielnie skonstruowanymi pomocami dydaktycznymi; na podstawie zaprezentowanych wyników pracy projektowej konstruuje wnioski. Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności; Student, który przekroczył limit dopuszczalnych, usprawiedliwionych nieobecności obciążony będzie odpowiedzią ustną z zakresu materiału, prezentowanego/realizowanego w ramach przedmiotu; 2. rzetelne przygotowanie, realizacja i prezentacja projektu zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, dla I etapu edukacyjnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.